Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 17 november 2007, 15:25
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Onbegrip voor tekstschrijvers

Hoewel ik dit nog niet letterlijk te horen heb gekregen, merk ik inderdaad wel dat het bij sommige mensen niet helemaal duidelijk is wat er komt kijken bij het schrijven van een tekst. Natuurlijk heb je een bepaalde vaardigheid als je je hier sowieso aan waagt, maar dat wil niet zeggen dat je alles bij wijze van uitpoept. Daarnaast positioneer je jezelf als iemand die vakkundig is, dus waak je er ook wel voor om inderdaad gewoon wat op papier te zetten en dat in te leveren.

Ik merk ditzelfde ook regelmatig met vertalingen. Concurrentie is vaak best pittig en met 0,08 per woord reken ik niet eens zo'n hoog tarief. Vaak zie je dat mensen (al dan niet dankzij bepaalde vertaalmachines) een veel lager tarief (kunnen) vragen. Moet ik echter met een aantal van deze mensen "concurreren", krijg ik 9 van de 10 de opdracht, omdat mijn vertaling niet slechts een vertaling is, maar een goed lopende tekst in een andere taal. Dit kost wat meer tijd, maar daar heb je ook iets voor.

Zo is het met die teksten ook, ze kunnen besparen door ze te laten schrijven door iemand die er niet specifiek verstand van heeft, maar dan zal het rendement ook zeker niet zo groot zijn als wanneer je er iemand op zet die er wél verstand van heeft.

Een ideetje; als je weer zo iemand hebt, misschien is het wel een leuke uitdaging diegene zelf een tekst te laten schrijven in een uurtje en er vervolgens met kritische én professionele pen overheen te gaan en aan te geven wat beter zou kunnen en wat dus de impact van een "slechte" tekst is
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #12  
Oud 5 december 2007, 02:00
Friso Friso is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 december 2007
Berichten: 1
Standaard Tekstschrijvers: geen beroepseer en niet zakelijk genoeg

Hallo, mijn eerste bijdrage hier. Leuk, zo tussen de veteranen. Om direct met de deur in huis te vallen, het lijkt mij niet verstandig om een opdrachtgever te vragen zelf eens een tekst te maken om die tekst vervolgens kritisch te gaan nakijken. Zo van 'je kunt het zelf ook niet'.

Je kunt m.i. drie dingen doen: de opdrachtgever opvoeden, een projectprijs gaan rekenen of de opdrachtgever inruilen voor een andere.

Een opdrachtgever opvoeden is moeilijk maar kan wel. In mijn ervaring is het type klant dat hardop durft te twijfelen aan je urenverantwoording ook het type dat met pittige antwoorden kan omgaan. Sommigen (vooral echte ondernemers) waarderen dat zelfs.

Bedenk wel: men wil in feite met jou in discussie over de manier waarop jij je werk doet. Het is net als met voetballen: iedereen kan schrijven en dus denkt ook iedereen dat 'ie er verstand van heeft. Schrijven is voor deze mensen eigenlijk geen volwaardig vak. Maar dat is hun probleem, niet het jouwe: het gaat hier vooral over vertrouwen en beroepseer. Dat laatste betekent wat mij betreft: over geld kan worden onderhandeld, over het resultaat kan worden gesproken - maar niet over de manier waarop je je werk doet.

Mijn advies: geen ruzie maken, niet verdedigen, ga desnoods even afkoelen. Je kunt met een glimlach aan de opdrachtgever vragen of hij dit ook wel eens aan de webdesigner of de accountant heeft gevraagd. Meestal niet. Dan vraag je eenvoudig waarom bij hen dan niet. Wat er ook als antwoord komt, praat over geld of resultaat maar niet over je vak.

Alternatief: constateer droog en zakelijk dat men kennelijk ontevreden is over de verhouding tussen resultaat en kosten. Oftewel: de prijs. Dan gaat het direct over geld en daarover kun je wél in discussie. Krabbel niet zomaar terug in je aanpak (dat maakt je ongeloofwaardig), geef aan wat de klant dan minder krijgt. Geef desnoods, in uiterste nood, een projectkorting (geen korting op je uurtarief).

Met een projectprijs kun je dergelijke discussies vermijden - zorg dan wel voor wat risicopremie in je prijsstelling omdat er in dit geval natuurlijk discussie over het eindresultaat kan ontstaan (wanneer is het project goedgekeurd en helemaal klaar - stel daarvoor criteria op).

Hou je toch gezeur, kijk dan verder. Inruilen dus. Jij bent een professionele vakman of -vrouw, dan mag je van je opdrachtgever ook verwachten dat hij of zij daarmee om kan gaan. Bij continu gezeur over je uren is er kennelijk geen vertrouwen. Denk dan gerust 'als je het beter kan, doe het lekker zelf'. Zeker in de huidige economie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon