Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 november 2007, 22:14
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Exclamation Wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever? (datum ondertekenen of uitvoeren)

Misschien een open deur, maar toch:
wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever (voor fiscus, aantal opdrachtgever per jaar, VAR):
- datum van ondertekenen overeenkomst tot opdracht (dit jaar)?
- datum uitvoeren opdracht (volgend jaar)?

We gaan namelijk dit jaar al een verplichting met elkaar aan, maar is dit richtinggeven of juist de feitelijke uitvoering?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 november 2007, 22:40
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: SPOED wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Misschien een open deur, maar toch:
wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever (voor fiscus, aantal opdrachtgever per jaar, VAR):
- datum van ondertekenen overeenkomst tot opdracht (dit jaar)?
- datum uitvoeren opdracht (volgend jaar)?

We gaan namelijk dit jaar al een verplichting met elkaar aan, maar is dit richtinggeven of juist de feitelijke uitvoering?
mijn gezond verstand zegt: vanaf ondertekening, want vanaf dat moment hebben jullie een relatie, eerder niet.
Sterker nog, je opdrachtgever kan al dit jaar instructies geven en jij kan evt al iets in ontwerpfase laten zien.

Bel anders de bel.dienst morgen even?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 november 2007, 23:06
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: SPOED wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever?

ik hoopte juist dat ze pas vanaf volgend jaar als opdrachtgever gezien zouden worden. Je hebt gelijk, morgen even bellen met de BD.

Aan de andere kant: als ik nu een arbeidsovereenkomst zou tekenen waarin vermeld staat dat ik in februari 2008 begin, dan is er toch ook geen sprake van een dienstverband alleen omdat een contract getekend is?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 november 2007, 00:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: SPOED wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever?

Mijn gezond verstand zegt: wanneer je het werk feitelijk uitvoert. Dat is namelijk ook de basis voor je verlies- en winstrekening, wat weer de basis is voor de af te dragen belasting. En het is minder willekeurig manipuleerbaar dan de datum van ondertekening.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 november 2007, 10:23
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: SPOED wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever?

Ik hoop dat ik ook een gezond verstand heb, ondanks weer een andere mening.

Ik denk, dat als je kunt laten zien dat je in onderhandeling bent *EN*, ingeval van eventuele bewijslast, je op het moment van "controle" (later dus) ondertussen kunt laten zien dat het daadwerkelijk een klant is geworden, je goed zou moeten zitten.

Ik denk dat de regels meer richtinggevend zijn, om aan te kunnen tonen dat je je ook als een echte ondernemer gedraagt.
Of heeft iemand hier andere, strikte en vervelende, andere ervaringen !??!

Ik denk.... best veel....
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 november 2007, 11:06
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 36
Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB
Standaard Re: Wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever? (datum ondertekenen of uitvoeren)

Lijkt me dat financieel gezien (en voor de fiscus) de factuurdatum bepalend is, maar juridisch gezien de datum op het ondertekende contract.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 november 2007, 19:32
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever? (datum ondertekenen of uitvoeren)

Bij Verzekeringsplicht sociale verzekeringswetten gaat het om het vergelijken/beoordelen van de 'uitgevoerde werkzaamheden'. Daarover wordt steeds bepaald of je voor deze werkzaamheden premies moet betalen, of dat je deze werkzaamheden als een zelfstandige ondernemer hebt uitgevoerd.

Het gaat ook bij SV-premies ook steeds om de 'feitelijke situatie' dus je feitelijke werkzaamheden die je hebt uitgevoerd. En niet om wat je bent overeengekomen via contracten.

Dus volgend jaar is het volgens mij een opdracht en niet nu.

Wim
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 november 2007, 19:50
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever? (datum ondertekenen of uitvoeren)

bedankt voor de reacties!

Ik heb voor de zekerheid ook de belastingdienst gebeld, maar daar kwam ik niet uit, want ze snapten echt niet wat mijn vraag was (en na een half uur wist ik het zelf ook niet meer). Voor inkomstenbelasting heb ik sowieso dit jaar nergens mee te maken als ik geen opdracht uitvoer, dat snapte ik nog wel. Ik probeerde uit te leggen dat ik ervoor gekozen heb om pas in januari te starten met de opdracht omdat anders de opdrachtgever het risico loopt, als zijnde de enige dit jaar, dat hij als wergever gezien wordt.
Het antwoord daarop was: dat is kinklare onzin, we kijken nooit naar het aantal opdrachtgevers, maar naar de aan/afwezigheid van een gezagsverhouding. Ik bracht nog wel in dat voor een VAR-WUO volgens mij wel de eis van minimaal 3 opdrachtgevers geldt, en ook daarop was het antwoord ontkennend. Toen snapte ik het dus helemaal niet meer en gaf op...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 november 2007, 19:56
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever? (datum ondertekenen of uitvoeren)

jippie

Dus die persoon wist het feitenlijk niet?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 november 2007, 21:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever? (datum ondertekenen of uitvoeren)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Ik bracht nog wel in dat voor een VAR-WUO volgens mij wel de eis van minimaal 3 opdrachtgevers geldt, en ook daarop was het antwoord ontkennend. Toen snapte ik het dus helemaal niet meer en gaf op...
"Minimaal 3" is een vuistregel, geen harde eis. Het hele complex van factoren wordt meegewogen. En de belastingdienst snapt ook wel dat je in een gebroken startjaar minder opdrachtgevers hebt. Je krijgt duidelijkheid door een VAR aan te vragen.

Maar eh... wat is eigenlijk het probleem?
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21
Wanneer is het tijd om een cursus te volgen? Janine Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 3 12 september 2006 10:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon