Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 november 2012, 00:03
daeiron daeiron is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 5
Standaard Inkomstenbelasting starter onder urencriterium

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om voor verschillende opdrachtgevers websites en folders te maken. Ook af en toe repareren en onderhouden van computers. (woon verder nog thuis, dus is lange na niet full time)
Nu begint het allemaal wat groter te worden en wilde ik me gaan inschrijven bij de KvK. Nog niet gedaan, maar de inschrijving bij de KvK lijkt me niet zo ingewikkeld.

Maar ik zou graag wat meer weten over de belastingen. Ik begrijp dat ik in ieder geval omzetbelasting moet betalen over de geleverde diensten. Nu heb ik wel wat gelezen over de 'Kleine ondermersregeling', waardoor ik eigenlijk helemaal geen BTW zou hoeven afstaan. Klopt dat?
Nu is het zo dat ik het urencriterium niet ga halen, dus zou ik ook geen recht hebben op diverse aftrekposten volgens de site van de belastingdienst. Betekent dit automatisch dat ik resultaatgenieter ben en geen ondernemer voor de belastingdienst?
Ik verwacht 'maar' een maximum van 10 opdrachten per jaar, dat zou uitkomen uitkomen op zo'n (grofweg) 3000 euro omzet (is bijna helemaal winst). Moet ik daar de volledige inkomstenbelasting nog over betalen? Of zijn daar minima voor qua omzet oid? Anders zou je zeggen dat het het haast niet waard is om daar nog eens 30% (?) over te gaan betalen.

PS. Moet die eventuele belasting dan vooraf betaald worden of hoe zit dat (gebaseerd op mijn eigen schatting?)

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 november 2012, 17:38
daeiron daeiron is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 5
Standaard

Kan ik trouwens een tj-biljet gebruiken om de af te dragen inkomstenbelasting terug te vorderen?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 november 2012, 20:39
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het TJ biljet is al in 2010 afgeschaft dus daar zul je weinig mee terug kunnen vragen

Voor particulieren bestaat nu alleen nog het standaard P biljet. Zoals jij je activiteiten omschrijft en de omzet die je daarmee haalt kun je dat biljet gebruiken om aangifte te doen als inkomsten uit overig werk.

Hoeveel inkomstenbelasting je over de 3000 euro winst moet betalen is afhankelijk van of je nog andere inkomsten hebt van een bijbaantje ofzo. Als je geen andere inkomsten hebt dan zal de belastingaanslag op 0 uitkomen.

Hoe dan ook je moet gewoon een aangifte doen om je inkomsten uit je bedrijfje op te geven voor de inkomstenbelasting, vervolgens blijkt uit die aangifte hoeveel je moet betalen, dat is zo op basis van deze gegevens niet berekenen.

Of je je bedrijfsmatige activiteiten ook moet inschrijven bij de KvK en of je ook ondernemer bent voor de omzetbelasting vraag ik me af, de omzet is zeer laag en je besteed ook niet heel veel tijd eraan, de kans is groot dat je je (nog) niet hoeft in te schrijven, maar dat oordeel is aan de kvk en de belastingdienst, het beste maak je eens een afspraak en licht aan hen toe wat je doet en of dat voor inschrijving in aanmerking komt.

Als de kvk vind dat je je niet hoeft in te schrijven kan het verstandig zijn ook nog even een afspraak te maken met de belastingdienst. want de eisen voor inschrijving in het handelsregister en btw ondernemer zijn net weer even anders. En als je als btw ondernemer word aangemerkt dan val je vrij zeker onder de kleine ondernemersregeling, waardoor je de btw die je in rekening moet brengen dan weer niet (of niet helemaal hoeft af te dragen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 november 2012, 22:31
daeiron daeiron is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 5
Standaard

Bedankt voor je duidelijke uitleg!
1 dingetje nog, ik heb inderdaad geen andere bijbaan, je zegt dat de belastingaanslag dan waarschijnlijk 0 zal zijn. Is dit alleen het geval als ik het zeg maar opgeef als inkomsten uit overig werk (via 'particuliere' belastingaangifte)? Of nog steeds als ik een kvk inschrijving heb en resultaatgenieter ben volgens de belasting? (dus via een belasting aangifte voor ondernemers, geen idee hoe dat heet)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 november 2012, 13:47
daeiron daeiron is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 5
Standaard

Sorry weet niet hoe ik moet bewerken. (als dat kan)
Volgens mij heb ik (sinds ik 18 ben, ben nu 21) nog nooit een uitnodiging tot aangifte gehad van de belastingdienst? Als ik deze nu weer niet krijg, ben ik dan wel verplicht zelf aangifte te doen van het inkomen uit overige werkzaamheden? En zal daar dan wel belasting over betaald moeten worden met zulke 'lage' bedragen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 november 2012, 21:48
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 29
Standaard

Nooit aangifte gedaan? Kan nog wel eens een leuk spaarpotje zijn om alsnog aangifte te doen, zeker als je in die jaren loondienst hebt gewerkt en je daarmee een zakcentje hebt verdiend....

Download eens een aangifte programma, vul het in en kijk wat de uitkomsten zijn. Zolang je niks digitaal ondertekend en verzend is het geheel vrijblijvend.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 november 2012, 11:34
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard ondernemer of niet

Hoi ik las net je verhaal, ik denk zelf met 10 opdrachten en 3000 omzet dat je toch moet inschrijven bij KvK en dan vanzelf ook BTW ondernemer wordt. Volgens mij is er namelijk geen sprake van Hobby als je 10 x per jaar iets doet.



Over die 3000 krijg je niet de "echte" ondernemers aftrekposten maar bijvoorbeeld wel de mkb winstvrijstelling en dat levert weer een voordeel op in het voorbeeld van ongeveer 350 aftrek.

- wat ik wel zou doen is vrijstelling vragen van de verplichtingen om een BTW administratie bij te houden dat is een apart verzoek aan de belastingdienst
groeten
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 januari 2013, 20:23
daeiron daeiron is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 5
Standaard

Beetje late reactie van mij.

Dus eigenlijk toch wel de KvK doen.. En dan proberen de btw vrijstelling aan te vragen (mag dan ook geen btw rekenen neem ik aan).

Nu resten mij nog een paar kleine vraagjes;
1. Moet je de belastingschatting perse vooraf betalen? (hoorde ik ergens)
2. Van die 2500/3000 euro, gaat daar wel iets af qua belasting of zijn er altijd algemene heffingskorten (of aftrekposten, niet veel volgens mij de mkb winst vrijstelling dan misschien) die hoger uitvallen?
3. Ik wil het allemaal wel netjes legaal houden, ben bang dat de belastingdienst eens een keer komt vragen waarom ik geen belasting betaal (als ze dat doen tenminste).. Als ik me dus niet zou inschrijven en ik maak af en toe (5x per jaar) wel facturen (zonder btw natuurlijk), kan of moet ik dat dan wel opgeven aan het P biljet? En als ik geen uitnodiging krijg daartoe (nog nooit gehad namelijk, woon nog thuis)?

Bedankt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Urencriterium niet gehaald, wel inkomstenbelasting ondernemers invullen? mwitlox Belasting 4 1 februari 2012 17:09
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting freelance student Shauny Belasting 4 17 november 2011 19:47
Inkomstenbelasting Als starter tot een zeker bedrag vrijgesteld van belasting? wietske Belasting 1 26 april 2011 00:32
Nauwelijks inkomstenbelasting door heffingskortingen? BSchroder Freelancepraktijk starten 1 19 januari 2010 20:03
Inkomstenbelasting Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting Interfico Belasting 7 13 februari 2009 16:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon