Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 januari 2013, 13:26
johaneggink johaneggink is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 15
Question Voorlopige aanslag 2013 uitstel of op 0 zetten?

Hoi,

Ik heb dit jaar weer mijn voorlopige aanslag 2013 willen ontvangen. Ik mag dan weer in in 11 termijnen betalen.

Nu heb ik meerdere (2) ZZP vrienden die zeggen dat hun boekhouder met een BeCon nummer uitstel voor hun aanvragen zodat ze het totaal zelf apart zetten en begin volgend jaar betalen.
Omdat dit jaar waarschijnlijk een erg grillig jaar kan worden voor me wil ik dit ook doen. Ik kan het dan zelf apart zetten op een spaarrekening en het zelf beheren als ik een minder kwartaal heb. Ik zit met 2 huizen en flexibiliteit is dan handig.

Dit heb ik aan mijn boekhouder voorgelegd. Hij gaf aan dat dat niet kon en/ of dat ik dan erg veel rente moet betalen. Is dat zo als ik netjes begin 2014 mijn definitieve aangifte over 2013 doe en direct betaal?

Een andere optie die ik heb gevraagd is om anders een omzet in te dienen van 50% van 2012, zodat ik de helft zelf spaar. Ook hier kwam hij met de opmerking dat dit veel kostte en niet geloofwaardig was voor de belasting.

Weet iemand of optie 1 (uitstel met BeCon) en/of optie 2 (lagere inschatting voor 2013) inderdaad niet kunnen of hoge extra kosten opleveren?


PS: Misschien een stomme losse vraag. Ik ben de retourenvelop voor de ZVW aanslag kwijt. Is het verstandig om 2 machtigingen (IB en ZVW) in 1 envelop te doen of is dat vragen om problemen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 januari 2013, 20:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Uitstel betreft voor zover ik weet alleen de definitieve aangifte, niet de voorlopige aangifte(s). Ook al vraag je uitstel, er wordt toch een voorlopige aangifte/schatting van je verwacht om de voorlopige aanslag en tussentijdse belastingbetaling op te baseren.

Op 0 zetten is niet redelijk. Daarmee kun je in financiële problemen komen als de omzet meezit en je onverhoopt onvoldoende spaart. De belastingdienst zal het niet appreciëren en misschien een eigen schatting opleggen. Ik kan me voorstellen dat een goede boekhouder daar niet aan wil meewerken (misschien straalt het ook af op de reputatie van zijn kantoor bij de belastingdienst, dat weet ik niet).

Wat wel redelijk is, is begrotingsscenario's maken en een voorlopige aangifte doen op basis van een somber scenario. Als het dan meezit kun je gedurende het jaar altijd nog een voorlopige aangifte doen met een hogere schatting. Ik kan geen reden bedenken waarom een boekhouder daar niet aan mee zou willen werken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 januari 2013, 09:04
johaneggink johaneggink is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 15
Standaard

Hoi Rene,

Ik denk dat ik dan inderdaad voor het sombere scenario ga die ik later kan bijstellen.
Bedankt voor je antwoord.

Johan
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beoordeling wijziging voorlopige aanslag Agijzen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 30 juli 2012 13:58
Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 22:37
Inkomstenbelasting Saldo Fiscalewinstberekening en de impact hierop van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting emeinema Belasting 3 26 februari 2010 12:16
Inkomstenbelasting Voorlopige aanslag te hoog Markie Belasting 1 1 februari 2010 17:57
Inkomstenbelasting Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting Interfico Belasting 7 13 februari 2009 16:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon