Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 februari 2013, 12:07
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard Vriendin zzp'er laten worden, laten factureren, om onder grens huurtoeslag te blijven

Zoals de meeste wel zullen weten hier is het sinds 1 januari 2013 van belang dat je voor de fiscus een notarieel samenlevingscontract hebt afgesloten om elkaars fiscaal partner te mogen zijn. Dit kost al gauw zo een 500 euro.

Nu is mijn situatie zo dat ik als zzp'er werk en mijn vriendin studeert. In 2012 waren wij elkaars fiscaal partner omdat we aan de voorwaarde voldeden van samenwonen alleen. Hierdoor kregen wij huurtoeslag omdat ons gezamenlijk inkomen de grens niet overschreed.

In 2013 zijn wij elkaar fiscaal partner dus niet meer en verdien ik teveel om huurtoeslag te ontvangen. Ik zou een samenlevingscontract kunnen overwegen, maar dat vind ik zonde van het geld.

Mijn vraag is of het mogelijk is en mag om tot de huurtoeslag grens te factureren onder mijn bedrijfsnaam en de rest te factureren onder de (nog aan te vragen) bedrijfsnaam van mijn vriendin, zodat we beide net onder de grens blijven verdienen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 februari 2013, 14:02
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Klinkt bijna als fraude. Ik denk niet dat dit mag. Maar ik ben geen belastingconsulent, wellicht dat iemand anders er een helderder licht op kan werpen.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 februari 2013, 20:34
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je te veel verdient om in aanmerking te komen voor de toeslag, dan betekent dat toch dat je die niet nodig hebt en dus niet hoort te ontvangen? Of zie ik iets verkeerd?

En om antwoord te geven op je vraag: het lijkt mij ook fraude. Bovendien is het maar de vraag in hoeverre je klanten daaraan mee willen werken. Als er één keer eentje is die jou in z'n adresboek heeft staan en een door je vriendin gefactureerd bedrag aan jou overmaakt, dan is dat al iets dat ongewenste vragen op kan roepen.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 februari 2013, 20:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Och misschien de voorwaarden eens echt goed bekijken? volgens mij veranderd er namelijk niets voor jullie..

Citaat:
U bent fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
  • U bent getrouwd.
  • U bent geregistreerd partner.
  • U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
  • U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
    • U hebt samen een kind.
    • 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
    • U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
    • U bent samen eigenaar van een eigen woning.
    • Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op: geldt deze situatie voor u? Maar is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
  • U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 februari 2013, 20:42
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard

Wilt u weten of u een toeslagpartner hebt? Gebruik dan het hulpmiddel Wie is mijn toeslagpartner?

Wie is uw toeslagpartner?

Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven? Dan telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag.

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.

U moet aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw huisgenoten heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
Met ingang van 2013 is het dus niet meer voldoende om alleen maar samen te wonen. Ook bent u niet automatisch elkaars toeslagpartner als u dat in 2012 wel was.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 februari 2013, 20:53
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard

@nadine, mijn vriendin heeft wel recht op huurtoeslag toch? Zij verdient niets als studente. Het is alleen maar een trucje van de fyscus om minder geld uit te hoeven keren, dat zien jullie toch ook wel?

Maar ik kwam na grondig lezen van alle regeltjes van de belastingdienst erachter dat mijn vriendin gewoon medebewoner is en er allerlei aftrekposten zijn voor mij als beginnend ondernemer. Dus mijn fiscaal inkomen waarop de huurtoeslag op berekend wordt is laag genoeg om de toeslag te krijgen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon