Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2009, 10:28
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard tarieven foto kleine oplage

Beste lancelotters,
Een bevriende fotograaf legde mij laatst het volgende voor:

Hij begint pas, dus had de beginnersfout gemaakt van tevoren geen bedrag af te spreken met de opdrachtgever. Achteraf blijkt dat het minder betaalde dan hij had verwacht. Volgens de 'richtlijnen fotografie 2009' is het ook te weinig, maar die beginnen bij veel grotere oplages.

Mijn vraag daarom aan jullie is; wat is een reële prijs voor een kleine foto (3X4 cm) bij een oplage van ongeveer 10.000, gemaakt door een beginnend fotograaf?

Hij is ongeveer een uur bezig geweest, maar heeft natuurlijk de nodige spullen zoals camera's, filtsers ect die eigenlijk afgeschreven moeten worden.

Groet
Bo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 februari 2009, 10:34
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: tarieven foto kleine oplage

hangt deels ook af van de publicatie; is het bijvoorbeeld een lokaal gratis blaadje, dan zal dit aanzienlijk minder opleveren (een paar tientjes) dan een commercieel iets. Ook de moeilijkheid van de opdracht speelt een rol; kortom: er valt eigenlijk weinig over te zeggen. Wellicht is een opdrachtgever waar hij in de toekomst meer opdrachten van kan verwachten, of is het interessant voor de portfolio. Variabelen te over dus.

Ik neem dat je vriend dit professioneel doet; hij zal dus ook wel een minimumtarief hebben uitgerekend o.b.v. zijn kosten, geschatte declareerbare uren p. periode en gewenst minimum inkomen?
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 februari 2009, 14:41
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: tarieven foto kleine oplage

Tja, het probleem is juist dat hij het in principe als hobby doet, maar wellicht wel deze kant op wil gaan.
Hij is er een beetje ingerold omdat ik een keer een foto nodig had en hij die spullen nu eenmaal heeft. Die wilde ik lenen en toen riep hij "doe ik wel, dat is een goeie oefening." Dat is ook waar; hij zegt dat hij een hoop leert van dit soort dingen.
Ook is de kans dat een dergelijke constructie vaker voorkomt best groot; zodra ik een foto moet hebben bel ik hem gewoon. Voor mij wel zo handig.
Ik had wel gezegd dat hij zelf voor de tarieven zorg moest dragen; ten eerste heb ik geen idee hoe duur zoiets moest zijn, en ten tweede wil ik hem niet 'inhuren'.

Het medium is een vaktijdschrift dat hoort bij een vakvereniging; beetje tussenin dus.

Maargoed, een paar tientjes is dan denk ik wel een redelijke indicatie. Dat klopt dan gewoon wel!

Bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 februari 2009, 14:16
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: tarieven foto kleine oplage

vaktijdschriften kun je doorgaans meer berekenen dan zo'n huis-aan-huis blaadje. Richtprijzen geeft aan 90 euro p foto bij een dergelijke grootte en oplage, voor eenmalige publicatie.

Een paar tientjes (als je daarmee 30, 40 euro bedoelt althans ) zou ik daarom aan de lage kant vinden. Als je vriend overweegt professioneel te gaan en de kwaliteit is ernaar, dan zou hij je dat gewoon ook in rekening moeten brengen.

Vergeet overigens niet dat die richtprijzen ex. btw zijn. Zolang je vriend geen ondernemer is voor de b'dienst, moet hij je factureren zonder btw.
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 maart 2009, 01:05
Niels R Niels R is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2009
Berichten: 11
Standaard Re: tarieven foto kleine oplage

Wellicht toch wat aan de late kant, maar toch..

De prijzen zoals gegeven in de genoemde richtlijn zijn voor editorial use vaak echt aan de hoge kant en zul je vaak niet gedeclareerd krijgen.

Ik ben het met Evert eens dat er veel variabelen zijn die meespelen in de prijs van een foto-(reportage). Een spreadfoto (foto over twee pagina's) levert veeeeel meer op dan een klein fotootje bij kort nieuws. Daarnaast hebben (dag/vak-)bladen vaak (lees altijd) zo hun eigen tabellen, voor de betaling van fotografie. En dat zijn al hele wiskundige opgaves omtrent formaat, aantal kolommen, spread, enz enz. Niet zoals het hoort, maarja.. zo werkt het nu eenmaal vaak.

De genoemde 30 a 40 euro is inderdaad wat aan de lage kant. Meestal ligt de prijs van zulke foto's tussen de 70 en de 90 euro.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon