Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 februari 2009, 17:30
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Question Tekstschrijvers; betalen per woord?

Hai mede lancelotters,

Ik heb met mijn huidige opdrachtgevers geen uurtarief afgesproken, maar juist een bedrag per woord. Ik had de indruk dat dit in de schrijf-wereld aardig normaal was, maar kon op dit forum niets dergelijks vinden; hoewel er flink wat tekstschrijvers rondsurfen.

In de praktijk komt het er overigens op neer dat we een vast bedrag per klus afspreken; van tevoren is namelijk al bekend hoeveel woorden een stuk maximaal mag zijn. En dat maximum krijg ik ook uitbetaald, ook al waren het 345 woorden ipv 350 ofzo.

Nu heb ik voor het eerst te maken met een opdrachtgever die niet een dergelijke afspraak 'klaar' heeft liggen. Zijn er andere tekstschrijvers die ook een dergelijk tariefsysteem hanteren?

En hoeveel vragen jullie dan?

Alvast bedankt voor reacties!

Bo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 februari 2009, 22:54
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: tekstschrijvers; betalen per woord?

Hallo Bo,
Zelf hanteer ik een 'mix' van mogelijke manieren om een prijs af te spreken. Want dat laatste, afspreken, daar gaat het mij (en de klant) om.
Standaard ga ik wel uit van een aantal woorden, en de tarieven daarvan lopen uiteraard weer uiteen, afhankelijk van het soort tekst, web, brochure, persbericht etc.

In de meeste gevallen is dit een richtlijn voor de klant op welke prijs hij ongeveer kan gaan rekenen, want veel klanten hebben werkelijk geen flauw idee van de totale kosten. Komt het tot een offerte op maat, en dan met name bij grotere teksten, dan schat ik voor mezelf hoeveel tijd ik aan de totale tekst kwijt zal zijn, en maak een 'controleberekening' op basis van mijn uurtarief. Je kunt je voorstellen dat de voorbereiding voor een bepaalde tekst (bijvoorbeeld een heel technisch verhaal waar ik me vooraf eerst in moet verdiepen) meeweegt. Voorbeeld: een uur surfen op internet om te snappen waarover het gaat voor een tekstje van 350 woorden weegt naar verhouding zwaarder dan voor een tekst van 5.000 woorden.

Ofwel, hoe langer de tekst, des te meer het mogelijk is om met de prijs te 'spelen'. Ik wijs potentiële klanten er op voorhand op dat een 'offerte op maat' voor hen meestal gunstiger uitpakt dan alleen maar een optelsom van de standaardtarieven.

Het blijft (voor mij althans) dus voortdurend passen, meten en een beetje 'aftasten'. Na verloop van tijd ga je er zelfs de lol van inzien; dat heet 'ondernemen'.

Succes!
__________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 februari 2009, 09:11
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: tekstschrijvers; betalen per woord?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bo Blanckenburg Writer Bekijk bericht
Hai mede lancelotters,

Ik heb met mijn huidige opdrachtgevers geen uurtarief afgesproken, maar juist een bedrag per woord. Ik had de indruk dat dit in de schrijf-wereld aardig normaal was, maar kon op dit forum niets dergelijks vinden; hoewel er flink wat tekstschrijvers rondsurfen.

In de praktijk komt het er overigens op neer dat we een vast bedrag per klus afspreken; van tevoren is namelijk al bekend hoeveel woorden een stuk maximaal mag zijn. En dat maximum krijg ik ook uitbetaald, ook al waren het 345 woorden ipv 350 ofzo.

Nu heb ik voor het eerst te maken met een opdrachtgever die niet een dergelijke afspraak 'klaar' heeft liggen. Zijn er andere tekstschrijvers die ook een dergelijk tariefsysteem hanteren?

En hoeveel vragen jullie dan?

Alvast bedankt voor reacties!

Bo
Ja hoor, een woordtarief is heel normaal. Maar dit woordtarief is altijd anders. Richtprijzen in de markt liggen van € 0,20 per woord tot € 1,00 per woord. Het is compleet afhankelijk van het werk dat ervoor gedaan moet worden. Is er uitgebreid onderzoek nodig of is het een kwestie van bestaande informatie herschrijven? Interviews op locatie? etc...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 februari 2009, 13:10
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Tekstschrijvers; betalen per woord?

Bedankt voor de hulp, ik heb een goede afspraak gemaakt denk ik!
Bo
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 15:08
Investeringen betalen saskia.janssen Administratie 5 3 oktober 2008 17:56
Tekstschrijvers in Nederland René Nieuws - Voor en door freelancers 8 1 juli 2008 14:05
Tekstschrijvers gezocht voor samenwerking met fotograaf JVFotografie Marktplaats 0 5 maart 2008 21:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon