Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 februari 2009, 14:40
michal michal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2008
Berichten: 1
Standaard Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Ik ben sinds 1 januari uit dienst, en werk nu freelance. Onder andere ook voor mijn ex-werkgever. Van de afdeling P&O mag ik drie maanden nadat ik uit dienst ben, officieel geen werkzaamheden verrichten. Dat zou niks met de belasting, maar met arbeidsrecht te maken hebben.
Is dit voor jullie bekend? En zijn er eventueel oplossingen? De oplossing nu is dat ik in april, mei, juni factureer. Maar dat zou betekenen dat ik pas eind mei mijn eerste geld binnen heb (ik heb nog wel andere opdrachtgevers).
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 februari 2009, 17:09
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Ten eerste, het tijdstip van factureren staat los van wanneer je die werkzaamheden verricht...

Verder: die termijn van 3 maanden ben ik zelf niet eerder tegengekomen. De belastingdienst wil niet de indruk hebben dat je op de oude voet doorgaat, maar dat je wel gebruik maakt van ondernemersvoordelen. Het helpt ons als je wat meer info geeft; wat voor soort werk, hoeveel werk je voor je oude werkgever, welke verschillen/overeenkomsten zijn er nu tov toen je in dienst was?
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 februari 2009, 17:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene_S Bekijk bericht
het tijdstip van factureren staat los van wanneer je die werkzaamheden verricht...
Nou... er is wel een btw-regel die zegt:
Citaat:
De factuur moet u uitreiken vóór de 15e dag na de maand waarin u de levering of de dienst hebt verricht.
Je mag facturering dus niet naar believen uitstellen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 februari 2009, 19:50
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

P&O denkt in termen van opvolgend werkgeverschap. Waarschijnlijk heb je enkele tijdelijke contracten bij je werkgever gehad; zouden ze dat verlengen dat zijn ze wettelijk verplicht om je een contract voor onbepaalde tijd te geven. Echter, laten ze daar 3 maanden tussen zitten, dan vervalt dat en kunnen ze je weer tijdelijke contracten aanbieden. Zo was het in elk geval in vroeger jaren.

In jouw geval gaat het niet om werkgeverschap, maar ga je verder als opdrachtgever/opdrachtnemer. Dus die 3 maanden zou geen rol moeten/hoeven spelen.
Maar blijft inderdaad de vraag over: zou het UWV dit eventueel wel kunnen zien als werkgever/werknemer-relatie? Dan komt nl. ook je zelfstandig ondernemerschap weer in gevaar.
Vertel ons nog wat meer inderdaad!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 februari 2009, 07:45
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Citaat:
Je mag facturering dus niet naar believen uitstellen
Dit bedoelde ik idd met mijn opmerking. Ik had het over deze opmerking van Michal:

Citaat:
De oplossing nu is dat ik in april, mei, juni factureer
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 februari 2009, 08:02
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Ik denk dat Myrax gelijk heeft. Je werkgever c.q. P&O gaat zich indekken door o.a. gebruik te maken van de flexwet 3 maanden termijn.

Stel dat de Belastingdienst vind dat de werkzaamheden die je verricht toch als een 'verkapt dienstverband' worden gezien, dan kun jij daar rechten aan ontlenen, bijvoorbeeld loonbetaling als je ziek bent, of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Of (bij deze kredietcrisis) ontslagvergunning aanvragen, opzegtermijnen in acht nemen, enz.
En dat wil men niet.

Later factureren heeft geen zin. De data dat je daar werkt is bepalend bij dit soort onderzoeken.

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 februari 2009, 07:43
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Je zou natuurlijk ook een bedrijf tussen jouw ex-werkgever en jezelf kunnen plaatsen. De meesten doen dit voor ongeveer 1 Euro per uur, maar je hebt op die manier geen enkele directe relatie met je ex-werkgever.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 februari 2009, 15:10
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michal Bekijk bericht
Ik ben sinds 1 januari uit dienst, en werk nu freelance. Onder andere ook voor mijn ex-werkgever. Van de afdeling P&O mag ik drie maanden nadat ik uit dienst ben, officieel geen werkzaamheden verrichten. Dat zou niks met de belasting, maar met arbeidsrecht te maken hebben.
Is dit voor jullie bekend?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Herkenbaar, kreeg hetzelfde te horen bij mijn oude werkgever. Volgens mij heeft het ermee te maken dat als zij dit niet doen, zij je in dienst hebben moeten houden. (er zou sprake zijn van voortzetting van de arbeidsrelatie)
Een oplossing heb ik niet. In ieder geval succes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 februari 2009, 09:33
R.Langenberg R.Langenberg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Volgens mij zou je gewoon voor je oude baas mogen werken als het maar niet full time is.
Als je 2 of 3 dagen voor dezelfde baas werkt is er niets aan de hand en kun je gewoon factureren.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 februari 2009, 09:41
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Drie maanden niet factureren aan ex-werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Langenberg Bekijk bericht
Volgens mij zou je gewoon voor je oude baas mogen werken als het maar niet full time is.
Als je 2 of 3 dagen voor dezelfde baas werkt is er niets aan de hand en kun je gewoon factureren.
Ik denk dat het veiliger is om eerst eens een reactie van Michal af te wachten voor we verder speculeren. Denk ook dat je advies iets te kort door de bocht is.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
VAR-ROW 2 maanden 2008, VAR-WUO 2009: nu verlonen en straks niet? heleen5000 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 11 oktober 2008 16:07
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon