Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 maart 2009, 16:49
bdb bdb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 6
Standaard Hoe lang blijft het leuk?

Ik freelance nu 10 jaar, even een vaste baan gehad en daarna weer voor mezelf. Het gaat goed, heb een aantal vaste opdrachtgevers en er komt ook nieuwe aanwas.
Met name de vaste opdrachtgevers hebben er nogal eens een handje van mijn grenzen over te gaan, vooral het laatste jaar is het nog weleens raak en sieren mails in de trant van "Hoe haal je het in je hoofd om..." of "Je gaat me toch niet vertellen dat..." mijn mailbox.

Op het moment dat ik aangeef hier liever niet van gediend te zijn, breekt de hel eigenlijk wel los, de grap is dat het nl. niet om kritiek op de werkzaamheden an sich gaat, maar er zeer op de persoon gespeeld wordt. Ik wil niet teveel in details treden, maar dit soort zaken kost me de laatste tijd gewoon teveel negatieve energie. Conflictsituaties gaan ontstaan, die eigenlijk niet op te lossen zijn want de toon is al gezet.

Vraag is: Hoe gaan jullie daarmee om?
En wat vinden jullie een mooi moment of argument om afscheid te nemen van je opdrachtgever?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 maart 2009, 17:07
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdb Bekijk bericht
Ik freelance nu 10 jaar, even een vaste baan gehad en daarna weer voor mezelf. Het gaat goed, heb een aantal vaste opdrachtgevers en er komt ook nieuwe aanwas.
Met name de vaste opdrachtgevers hebben er nogal eens een handje van mijn grenzen over te gaan, vooral het laatste jaar is het nog weleens raak en sieren mails in de trant van "Hoe haal je het in je hoofd om..." of "Je gaat me toch niet vertellen dat..." mijn mailbox.

Op het moment dat ik aangeef hier liever niet van gediend te zijn, breekt de hel eigenlijk wel los, de grap is dat het nl. niet om kritiek op de werkzaamheden an sich gaat, maar er zeer op de persoon gespeeld wordt. Ik wil niet teveel in details treden, maar dit soort zaken kost me de laatste tijd gewoon teveel negatieve energie. Conflictsituaties gaan ontstaan, die eigenlijk niet op te lossen zijn want de toon is al gezet.

Vraag is: Hoe gaan jullie daarmee om?
En wat vinden jullie een mooi moment of argument om afscheid te nemen van je opdrachtgever?
Beste bdb (?)
Dit is inmiddels je tweede deprimerende topic over zo´n beetje het zelfde onderwerp, van je inmiddels in totaal 2 berichten in de historie van dit forum. Je hebt al eerder uitgebreid constructieve reacties gekregen van andere forumgenoten. Ik begin eerlijk gezegd wel nieuwsgierig te worden naar je profiel. Wat verwacht je hier verder nog?
__________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 maart 2009, 18:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaak Bekijk bericht
Dit is inmiddels je tweede deprimerende topic over zo´n beetje het zelfde onderwerp
Misverstandje (ik maakte de fout ook). Dat andere topic is niet van 'bdb', zhij reageerde er slechts in.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 maart 2009, 18:15
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Ik zat ook al te kijken...
Sjaak, effe herstellen!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 maart 2009, 18:17
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

En om op je vraag in te gaan BDB. Al bij de eerste keer zo'n mail zou ik persoonlijk het gesprek aangaan met de opdrachtgever.
Verandert het niet, dan zou ik wel langzaam afscheid gaan nemen.
Maar ik zou me ook wel afvragen of ik zelf op een of andere manier signaal heb afgegeven dat zo'n bejegening okay is.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 maart 2009, 19:00
bdb bdb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaak Bekijk bericht
Beste bdb (?)
Dit is inmiddels je tweede deprimerende topic over zo´n beetje het zelfde onderwerp, van je inmiddels in totaal 2 berichten in de historie van dit forum. Je hebt al eerder uitgebreid constructieve reacties gekregen van andere forumgenoten. Ik begin eerlijk gezegd wel nieuwsgierig te worden naar je profiel. Wat verwacht je hier verder nog?
Ik weet van niks hoor, ik leg alleen deze kwestie voor...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 maart 2009, 19:15
bdb bdb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myrax Bekijk bericht
En om op je vraag in te gaan BDB. Al bij de eerste keer zo'n mail zou ik persoonlijk het gesprek aangaan met de opdrachtgever.
Verandert het niet, dan zou ik wel langzaam afscheid gaan nemen.
Maar ik zou me ook wel afvragen of ik zelf op een of andere manier signaal heb afgegeven dat zo'n bejegening okay is.
De grap is dat ik over die laatste zin ook heb nagedacht. Kan zelf geen reden verzinnen, aangezien ik het zelf niet "in mijn hoofd zou halen" zo'n bericht aan iemand te sturen. Mits het grappig bedoeld is, maar dat is het in dit geval zeker niet.
Stel dat er kritiek is op het werk dat ik aflever, kon ik daar mee leven, maar die kritiek is er niet. Het gaat richting het persoonlijke en daar houd ik niet van, niet op deze manier.
Ik pak dikwijls de telefoon pak om duidelijkheid te krijgen over de inhoud of strekking van zo'n mail, waar dan volkomen luchtig op gereageerd wordt. Ik *zou* het me niet persoonlijk aan moeten trekken, maar doe dat automatisch toch. Het gevolg is dat het het werkplezier zo naar beneden haalt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 maart 2009, 09:45
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdb Bekijk bericht
Ik weet van niks hoor, ik leg alleen deze kwestie voor...
....Dat heb ik inmiddels begrepen, sorry voor de gemaakte opmerking, dat was natuurlijk niet de bedoeling

Dus alsnog ook van mij een constructief bedoelde reactie. Ik herken je probleem wel, als is dat bij mij beperkt gebleven tot een incidenteel voorval. Ik ben 'van nature' tamelijk open en spontaan, leg gemakkelijk contact en daardoor kan dat door sommige klanten worden opgevat als een meer informele vorm van communiceren. Daar let ik tegenwoordig op, en ik laat, bijvoorbeeld, aan de klant het initiatief om al dan niet te tutoyeren of elkaar bij de voornaam aan te spreken. Nu weet ik natuurlijk niet jouw leeftijd, maar als 50-plusser ben ik daarmee misschien wel wat in het voordeel

Bij mij werkt dat prima. Daarnaast hebben sommige klanten de neiging om je als een werknemer te bejegenen. Ik reageer daar altijd direct op en maak volstrekt duidelijk hoe de relatie wat mij betreft ligt. Dat heeft me een keer een (potentiële) klant gekost, maar daar heb ik tot op vandaag geen spijt van.

Misschien kun je hier iets mee?

Succes!
__________________
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 maart 2009, 10:27
René van Zandwijk's schermafbeelding
René van Zandwijk René van Zandwijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2008
Berichten: 29
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Het is niet te vergelijken maar toen ik nog winkels had heb ik alle lastige klanten geholpen en daarna gezegd dat ze maar eens op zoek moesten gaan naar een andere winkel.

Het kost je zoveel energie 1 of 2 echte zeurpieten steeds maar weer tevreden te stellen, je kan deze energie beter steken in de overige klanten.

Je moet een afweging maken of de verdiensten die je aan de klant heb opwegen tegen de last die je er van heb.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 8 maart 2009, 13:55
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Hoe lang blijft het leuk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdb Bekijk bericht
Met name de vaste opdrachtgevers hebben er nogal eens een handje van mijn grenzen over te gaan,
Als je ervaart dat anderen over jouw grenzen heengaan, is het misschien tijd om eens te kijken of je je grenzen wel goed stelt - en die duidelijk communiceert. Dat kan heel verhelderend zijn voor jezelf én anderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdb Bekijk bericht
wat vinden jullie een mooi moment of argument om afscheid te nemen van je opdrachtgever?
Ik denk dat je vooral naar jezelf moet luisteren. Als de relatie dusdanig verstoord is, zodat het jouw energie opslokt, dan lijkt het me beter op zoek te gaan naar een andere opdrachtgever. Mits je financiële plaatje hierdoor niet al teveel in de problemen komt, natuurlijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 19:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon