Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 februari 2008, 14:54
Mariska Tjoelker Mariska Tjoelker is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 januari 2008
Berichten: 1
Standaard offerte maken voor teksten personeelsmagazine

Ik ben bezig met een offerte voor het schrijven van alle teksten voor een personeelsmagazine. Het gaat om teksten, informatie vergaren, interviews doen en uitwerken, redactievergadering... alles dus wat bij zo'n magazine komt kijken. Ik werk echter nog niet zo lang als freelancer en vind het best moeilijk het totale aantal uren in te schatten.
Het gaat om 12 pagina's A4. Ik denk zelf per pagina aan 1 uur interview of 1 uur info vergaren/inlezen (ex reistijd) plus 3 uur schrijven en redigeren. Is dat redelijk of veel te veel????

Hartelijk dank alvast,
groetjes,
Mariska Tjoelker
www.tjoelkertekst.com
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 februari 2008, 21:03
Sabrina Sabrina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2008
Berichten: 8
Standaard Re: offerte maken voor teksten personeelsmagazine

Hoi Mariska,

Leuk, zo'n offerte! Ik denk persoonlijk dat je minstens 4 uur per pagina mag rekenen. Bedenk bijvoorbeeld bij een interview dat je dit ook zal moeten voorbereiden en uitwerken (bandje uitschrijven) alvoren je er een echt artikel van kan maken.

Succes ermee!
__________________

Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 februari 2008, 18:01
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: offerte maken voor teksten personeelsmagazine

Ik vind de vijf uur die je noemt niet onredelijk. Ik weet niet wat je naast schrijven nog moet doen? Heb je niet ook een deel van de coordinatie, moet je afstemmen over onderwerpen, heb je contact met fotografen en andere regeldingen? Daar gaat ook veel tijd inzitten.
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het type bedrijf waar je voor schrijft. Voor ee bank kun je 't ruim nemen, een klein bedrijf is lastiger. Om een uur of anderhalf per pagina zal het niet draaien. Anders kun je altijd nog zakken, toch? Of een lager aantal uren afspreken en evalueren of dat achteraf voldoende is gebleken. Mijn ervaring is dat je vaak veel meer tijd kwijtbent dan verwacht.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 februari 2008, 20:09
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: offerte maken voor teksten personeelsmagazine

@Mariska: als het gaat om commercieel werk (bedrijfsblad) kan je ze misschien blij maken met een goed doorgerekende all in prijs. Door de project inderdaad goed in stukjes te hakken kan je inschatten waar de tijd in gaat zitten: voorbereiden (research), reistijd, interviews, uitwerken, afstemmen met opdrachtgever, vergaderen en eventueel zelf aan de slag met eindredactie en nieuwe ideeën. Reken het aantal uren eens uit per aflevering en ga ook eens na om hoeveel afleveringen het gaat. Er treedt na enige tijd (bijvoorbeeld 6x per jaar?) een leereffect op, dus dan werk je efficienter.
Ik zou een paginaprijs hanteren van minimaal 200 euro exclusief onkosten. Dat past wel bij de inschattingen van 4-5 uur per pagina, al is dat een lastige maatstaf. Bij een all in prijs zou je (met name bij een wat hogere frequentie) ook kunnen zorgen voor een vervanger - aan wie je ook eventueel klussen kunt delegeren, als deze klus even in de weg zit.

Je kunt je klant de keuze bieden: all in prijs voor een bepaald aantal nummers per jaar, of facturatie achteraf op basis van het werkelijk aantal gewerkte uren. Met de eerste optie kan je hem een voordeel bieden.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 februari 2008, 13:31
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: offerte maken voor teksten personeelsmagazine

Bij mij werkt deze vuistregel voor dit soort tekstklussen: ongeveer 1 uur per 100 woorden voor voorbereiding, interviewen, uitwerken en eindredactie. Dat is dus exclusief reistijd en eventuele coordinatie (dat gaat tellen als je niet alle stukken zelf doet maar dingen zelf gaat uitbesteden). Bovendien reken ik liever in aantallen woorden dan aantallen A4s, dat is concreter. Een A4 is 400-500 woorden, dus met de schatting 4 a 5 uur zit je ook volgens mij goed.

Om meer grip te krijgen op dit soort dingen heb ik mezelf van begin af aan gedwongen elke dag een urenadministratie bij te houden: hoeveel tijd heb ik besteed aan welke klus en aan welke andere werkzaamheden? Klinkt misschien als een open deur, maar ik ken veel freelancers die de moeite niet nemen. Als je het werkelijk gemaakte aantal uren achteraf kunt narekenen, kun je zonodig jezelf bijsturen bij een volgend nummer, als het structureel in je nadeel uitpakt bijv. na een half jaar of een jaar opnieuw onderhandelen met de opdrachtgever, en vooral je kennis gebruiken voor het offreren bij nieuwe opdrachten. Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingsvoorwaarden in offerte? Essi Omgaan met opdrachtgevers 13 28 juni 2007 17:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon