Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 maart 2010, 23:25
rvl rvl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2010
Berichten: 8
Standaard Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Ben bezig mijn aangifte inkomstenbelasting over 2009 in te vullen en kom er niet helemaal uit.

Ik ben in 2009 ZZP'er geweest waarbij ik geen kosten heb gemaakt. Bij mijn werkzaamheden maakte ik gebruik van de apparatuur van mijn opdrachtgever.

Als ik de aangifte inkomstenbelasting doe dan blijft de inkomstenbelasting box 1 leeg wat resulteert in een verzamelinkomen van -11.000 euro

Verder blijft ook het saldo fiscalewinstberekening leeg. De winst- en verliesrekening heb ik ingevuld. De activa en passiva zijn voor mij niet van toepassing omdat ik geen kosten heb gemaakt (op website, domeinnaam, verzekeringen en beroepsvereniging na)

Voor mij is dit de eerste keer dat ik deze (ondernemers)aangifte invul.

Wat gaat hier niet goed?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 maart 2010, 23:43
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomtsen belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Heb je de privémutaties (opnamen en stortingen) ingevuld? Ik neem tenminste aan dat je ergens van geleefd hebt...

Activa en passiva hebben op zich niet zoveel te maken met kosten (deze boek je in de winst/verliesrekening en niet op de balans). Ieder bedrijf heeft activa en passiva, al is het maar een banksaldo en een eigen vermogen.

Ik krijg de indruk dat je geen boekhouding hebt bijgehouden afgelopen jaar want de bedragen die je in de aangifte IB invult haal je normaliter uit je boekhouding.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 maart 2010, 10:49
rvl rvl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2010
Berichten: 8
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Verklaard veel. Ik moet de privémutaties nog invullen. De boekhouding stelt niet veel voor omdat er alleen inkomsten zijn, de uitgaven zijn buiten de bovengenoemde uitgaven in tijd geweest.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 maart 2010, 13:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rvl Bekijk bericht
De boekhouding stelt niet veel voor omdat er alleen inkomsten zijn, de uitgaven zijn buiten de bovengenoemde uitgaven in tijd geweest.
Die laatste opmerking begrijp ik niet goed, uitgaven in tijd?

Als je nauwelijks kosten hebt gehad (ook geen reiskosten?) maar wel omzet zou je in box 1 wel degelijk een inkomen moeten hebben.

Stel (even simpel) V&W:
omzet 40.000
kosten 2.000
winst 38.000

Balans:
saldo eigen vermogen begin van het boekjaar 0
privé opnamen 36.000
winst toegevoegd aan e.v. 38.000
saldo e.v. einde boekjaar (0 + 38.000-36.000) 2.000
Als het goed is heb je dan aan de activa kant ook 2.000 staan (bijvoorbeeld je zakelijke banksaldo)

De basis voor de berekening van de verschuldigde inkomstenbelasting is de vermogensvergelijking. 0 begin boekjaar + 36.000 privé opnamen + 2.000 einde boekjaar = 38.000. Over dit bedrag betaal je belasting.

Ook al stelt je boekhouding niet veel voor, je dient als eenmanszaak op zijn minst een verlies&winst rekening + balans op te maken, anders kun je de aangifte niet invullen.

succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 maart 2010, 18:35
rvl rvl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2010
Berichten: 8
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Ik had mijn privéstortingen en opnamen niet ingevuld. Mijn reiskosten zijn al vergoed door de opdrachtgevers deze kan en mag ik dus niet meer aftrekken.

De uitgaven in tijd: hiermee bedoel ik dat ik tijd heb geďnversteerd en geen kosten heb gehad voor de aanschaf van producten
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 maart 2010, 19:12
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Je geeft aan dat je ZZP'er was in 2009 en dat de opdrachtgever de reiskosten heeft vergoed. Heb je deze aan hem gefactureerd? Doorberekenen van reiskosten is gewoon omzet. Aan de andere kant kun je fiscaal vrij 0,19 per km weer aftrekken. Wat moet ik me voorstellen bij een reiskostenvergoeding van een opdrachtgever?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 maart 2010, 19:15
rvl rvl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2010
Berichten: 8
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Je geeft aan dat je ZZP'er was in 2009 en dat de opdrachtgever de reiskosten heeft vergoed. Heb je deze aan hem gefactureerd? Doorberekenen van reiskosten is gewoon omzet. Aan de andere kant kun je fiscaal vrij 0,19 per km weer aftrekken. Wat moet ik me voorstellen bij een reiskostenvergoeding van een opdrachtgever?
19cent per kilometer in rekening brengen op de factuur en deze door de opdrachtgever laten betalen is niet doorberekend
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 maart 2010, 19:23
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rvl Bekijk bericht
19cent per kilometer in rekening brengen op de factuur en deze door de opdrachtgever laten betalen is niet doorberekend
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 maart 2010, 19:44
rvl rvl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2010
Berichten: 8
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
OP de factuur:
week1; 40uur(x uurloon) = bedrag
week1; 480km (x 0.19) = bedrag
week2; 40uur(x uurloon) = bedrag
week2; 480km (x 0.19) = bedrag

Gereden kilometers zijn door de opdrachtgever betaald. Deze vallen dan toch niet onder de inkomsten?

Of moet ik ze nu eerst bij de omzet teller en daarna eraf fiscaal aftrekken?
Zoals ik het nu heb is het goed zoals ik het heb begrepen van de belastinginspecteur
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 maart 2010, 19:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomsten belasting 2009, krijg alleen geld terug?

Je boekt het totaalbedrag van de factuur (dus inclusief reiskosten) als omzet. Hierover bereken je BTW (als je BTW plichtig bent). De reiskosten worden dus inderdaad als omzet geboekt.
Vervolgens kun je 19 ct per gereden kilometer (wel een rittenregistratie bijhouden!) aftrekken en aan privé vergoeden (tenzij je auto ondernemingsvermogen is).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Excel Inkomsten Belasting 2009 edgecrush3r Belasting 1 12 oktober 2009 03:19
Alleen inkomsten uit reclame op websites, helemaal niks met KVK te maken? Willie Al die andere praktische dingen 4 18 maart 2009 01:40
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 01:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon