Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 september 2010, 18:28
Jeanjacq Jeanjacq is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2010
Berichten: 11
Standaard Wanneer nou die inkomstenbelasting betalen?

Beste forummers,

Allereerst wil ik iedereen hier hartelijk bedanken voor het beantwoorden van alle vragen. Ik heb al uren op het forum doorgebracht en geloof dat ik alles nu redelijk begrijp, maar toch zit ik nog met drie korte vragen.

Even een korte inleiding: Sinds vorige week ben ik zzp'er op het gebied van journalistiek en videoproductie. Mijn eerste facturen zijn net de deur uit gegaan, maar ook de eerste aangifteformulieren liggen alweer klaar.

Dan mijn vraag:

- Ik begrijp dat ik elk kwartaal BTW betaal, maar wanneer moet ik de inkomstenbelasting betalen? Krijg je daar automatisch papieren van binnen?

Ik begrijp dat ik van alles wat ik verdien een bedrag opzij moet zetten, en volgens mij moet ik aan het eind van het jaar mijn winst opgeven en dan in 1 keer de IB betalen.

- Klopt dat?

- En (ik ben in september dus gestart) wanneer is 'de eind van het jaar' voor mij? Of is dat gewoon januari/kalenderjaar?

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoorden!
Jacqueline
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 september 2010, 18:36
Jeanjacq Jeanjacq is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2010
Berichten: 11
Standaard

Volgens mij heb ik mijn antwoord alsnog uit een oud-topic op weten te duikelen: de Inkomstenbelasting komt aan het begin van het nieuwe kalenderjaar. Zo rond februari als het goed is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 september 2010, 19:53
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja dan komt het aangifte programma beschikbaar op de eigen ondernemerslogin bij de belastingdienst.

dat moet je dan in principe voor 1 april indienen.

Als je een redelijk beeld hebt van wat je gaat verdienden dit jaar dan kun je ook alvast een verzoek voor een voorlopige aanslag indienen. Dit voorkomt dat je achteraf in een keer een hoge aanslag krijgt want je mag in termijnen betalen én je voorkomt heffingsrente, wat bij grotere bedragen aardig kan oplopen..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 september 2010, 16:34
Jeanjacq Jeanjacq is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2010
Berichten: 11
Standaard

Bedankt voor de tip Roel!
Dat is wel een goed idee.

Weet je misschien ook nog een tip om mijn boekhouding goedkoop uit te besteden? Ik hoor zoveel over heffingskortingen en starterstips over het eerste jaar dat ik bang ben dat ik zelf misschien wat mis als ik het allemaal zelf doe.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur ontvangen, later betalen: wanneer btw terugvragen? Diamond Administratie 6 6 juli 2012 14:42
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Wanneer aangifte inkomstenbelasting doen? Jens Administratie 1 27 januari 2010 08:55
Inkomstenbelasting IB 2008 wanneer betalen curvers Belasting 5 29 maart 2009 18:59
Inkomstenbelasting betalen over inbreng bedrijfsmiddelen privé -> zakelijk? jjong1 Belasting 1 6 februari 2009 21:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon