Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 27 januari 2007, 00:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Recensies en BTW

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark Sluymers Bekijk bericht
Als ik er BTW over moet afdragen, zou dat onder het bedrag van €1.883,- komen - het bedrag dat door Handboek Freelancen 2006 / 2007 wordt genoemd als grensbedrag voor de BTW. Alles onder dat bedrag mag je in principe houden
Ah, de kleine-ondernemersregeling. Die ken ik niet goed; ben gelijk groot begonnen

Maar volgens mij moet je ook als je daaronder valt in principe gewoon een administratie voeren en btw-aangiftes doen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 januari 2007, 08:59
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Exclamation Re: Recensies en BTW

Beste allen,

Ik doe ook maar een gooi met de dobbelsteen en inderdaad is het meestal niet zo 1-2-3 maar met schrijvers is dat vaak weer wel zo. Namelijk journalistieke producties en/of schrijfwerk is meestal vrijgesteld.

Maar ja daar is idd niet alles mee gezegd het is vaak de vraag hoe je dat moet interpreteren en hoe journalistiek iets is. Daarom vind ik de opmerking van Hetty interessant. Er is aangegeven dat jij met BTW moet factureren. Zijn het commerciele teksten ik kreeg de idee dat het meer om cursus materiaal e.d. ging dus ben ik benieuwd hoe dat in de BTW aangekleed wordt.

A. wie heeft jou dat aangegeven 'met BTW'?
B. heb je dit zelf gecontroleerd bij de belastinginspecteur?

Het is mij bekend dat veel journalisten en schrijvers onterecht BTW rekenen op hun facturen. En dat komt vaak omdat ze denken dat het een handige manier is om de vooraftrek terug te vragen. Of de opdrachtgever geeft aan dat hij een factuur met BTW wilt. Maar de opdrachtgever is niet de Belastingdienst dus bij een controle zit je met een probleem

A. bij controle zal de fiscus BTW op je factuur accepteren omdat je het toch
hebt afgedragen dat is dus vestzak broekzak
B. bij diezelfde controle stellen ze dat je geen vooraftrek krijgt omdat het
werk vrijgesteld is en moet je alle teruggeclaimde BTW alsnog afdragen
met een boete van 10-25% en rente. En dat mogelijk 5 jaar terug

Wat die €1883 betreft dat kun je in het KOR artikel op lancelots lezen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jouw conclusie na dit lezen is dat het wel goed uitgelegd staat in het handboek.

TIP! Mark ik denk dat je het heel simpel moet houden. Je schrijft een brief naar de inspecteur BTW van jouw eenheid en legt exact uit wat je doet. Daarbij vraag je expliciet om een schriftelijke reactie. Alleen dan heb je zekerheid.

En nogmaals de belastingtelefoon is bedoeld voor simpele zaken alleen dat zeggen ze er meestal niet bij
Met citaat reageren
  #13  
Oud 28 januari 2007, 16:51
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Recensies en BTW

Ik heb zelf info ingewonnen bij de belastingdienst en het op papier laten zetten. Dit omdat het scholingsinstituut het ook wilde hebben.

Dit staat in het schrijven van de belastingdienst:

Indien u een examen samenstelt ten behoeve van een cursus waarbij u niet bent betrokken als docente en de prestatie derhalve enkel bestaat uit het samenstellen van het examen dient ter zake van deze prestatie 19% omzetbelasting in rekening te worden gebracht.

Het samenstellen en ontwikkelen van cursusmateriaal dient op de normale wijze in de heffing te worden betrokken en is belast met 19%.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 28 januari 2007, 19:04
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Recensies en BTW

Waar jij op doelt is de kleine ondernemersregeling. Als de BTW aangifte lager is dan die € 1883,00 mag de btw wel berekenen, maar hoef je het niet af te dragen. Echter: zoiets komt vast te staan bij de aangifte btw. Dus dan heb je wel een BTW nummer nodig.

Wim
Met citaat reageren
  #15  
Oud 5 februari 2007, 16:30
Mary
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Recensies en BTW

Beste Mark,

Je maakt een vergissing die ik ook ooit gemaakt heb......

Je bent wel degelijk verplicht om je omzetbelasting aangifte te doen. Die 1883 euro waar je het over hebt is het bedrag dat als bovengrens dient voor de "kleine ondernemersaftrek". Als je af te dragen BTW over 2006 niet boven dit bedrag komt, hoef je je BTW dus niet of maar gedeeltelijk af te dragen.

Maar je bent dus wel verplicht tot aangifte. En nog een waarschuwing; denk niet aan het begin van een jaar (zoals 2007?) ik kom toch niet boven dat bedrag, want voor je het weet zit je er toch boven en betaal je dus alsnog over een heel jaar alle omzetbelasting.

groetjes,

Mary
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW plichtig? Diamond Belasting 4 7 december 2006 21:52
Geen btw op de factuur: toch terugvragen? Life Creations Administratie 1 27 november 2006 12:32
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 07:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon