Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 maart 2012, 15:56
Rodney Rodney is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2012
Berichten: 12
Standaard Verschil tussen betaling en memoriaalboeking

Beste allen,

Ik boek maandelijks mijn (werkgevers-)afdracht aan de Belastingdienst in, wat een onafgerond bedrag is. Deze specificatie ontvang ik van de partij die mijn salarisadministratie verzorgt. Dit onafgeronde bedrag gebruik ik dan voor mijn memoriaalboeking van af te dragen belasting. Hier komt ook een afdrachtspecificatie los bij. Het bedrag dat ik dan aan de Belastingdienst over moet maken is echter wel een afgerond bedrag. Hierdoor zit ik met kleine verschillen tussen wat ik daadwerkelijk aan de Belastingdienst betaal en wat ik inboek bij de memoriaalboeking. Wat moet ik met die kleine (betalings-)verschillen doen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Rodney
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 maart 2012, 17:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodney Bekijk bericht
Wat moet ik met die kleine (betalings-)verschillen doen?
Ik zou het liefst zien dat je ze doneert aan de Stichting ter Bevordering van het gezond verstand bij de Rijksoverheid, want die hapsnapregels voor afronding zijn gruwelijk. In alle administraties en betalingssystemen worden bedragen in euro's en centen (2 decimalen na de komma) aangegeven, waarom de overheid daar soms van afwijkt is mij een raadsel. Aan de andere kant, je bent denk ik niet verplicht om af te ronden.

Dat gezegd hebbende, je kunt ze boeken op een grootboekrekening 'betalingsverschillen'.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 maart 2012, 17:30
Rodney Rodney is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2012
Berichten: 12
Standaard

Als eerste, bedankt voor je reactie.
Aangezien ik mijn vrienden bij de Belastingdienst al genoeg sponsor, zal ik je advies opvolgen en het boeken op betalingsverschillen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 maart 2012, 19:08
Rodney Rodney is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2012
Berichten: 12
Standaard

Nog een aanvullende vraag. Ik neem aan dat ik een memoriaalboeking zou moeten maken. Kan ik dit ook een keer per jaar doen of moet ik elke maand de correctie doorvoeren? Het gaat om ongeveer een euro :S
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 maart 2012, 19:13
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Waarom niet gelijk in de boeking opnemen waarmee je te betalen belasting boekt. waarom zou je centen boeken als je toch al weet dat die centen wegvallen..

ik persoonlijk hou niet zo van die opspaar boekinkjes, je weet nu al dat die boeking moet plaatsvinden dus als je de boeking voor de salarissen zit te maken kost het ongeveer 30 sec extra om even uit te rekenen hoeveel cent je niet betaald en een extra regel aan te maken in de journaalpost.

maar 1x per jaar is ook goed hoor.. gelukkig doet de belastingdienst niet aan micromanagement over op welk moment jij je boekingen moet doen..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 maart 2012, 19:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik doe dat soort dingen net als Roel in de boeking van de bankbetaling. Dat is het punt waarop het verschil ontstaat, en daar boek ik de ontbrekende of resterende dubbeltjes gelijk af op 'betalingsverschillen'. Dat komt wel vaker voor, ook bijvoorbeeld als een leverancier net niet het juiste bedrag incasseert. Het lijkt me niet handig om dat soort verschillen periodiek te inventariseren en gecombineerd te boeken, dat lijkt me een hoop extra werk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 maart 2012, 21:28
Rodney Rodney is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2012
Berichten: 12
Standaard

Heren,

Dank voor de reactie. Ik ga het elke maand als zodanig verwerken, bij voorkeur bij de verwerking van de betaling zelf (voor mijn gevoel de meest logische plek, doet bij mij gevoelsmatig een beetje vreemd aan om een betalingsverschil op voorhand in te boeken, ook al weet je dat het wel correct zal zijn).

Nogmaals dank!

Rodney
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betaling van klanten buiten Europa Musthave Al die andere praktische dingen 2 1 april 2010 20:02
Betalingstermijn en betaling fvanloon Omgaan met opdrachtgevers 7 20 december 2008 02:50
Betaling Inkomstenbelasting en boekhouding Matthe Belasting 2 2 januari 2008 09:33
VAR WUO/ROW -- Afgezien van aftrekposten geen verschil? Interfico Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 17 september 2007 17:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon