Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2012, 15:15
Flip Flip is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 2
Standaard Privébezit inbrengen [websites en domeinnamen]

Ik ben in 2011 een eenmanszaak gestart. Mijn inkomsten vloeien voort uit het exploiteren van een aantal informatieve websites. Deze websites heb ik al lange tijd en genereerden al significante inkomsten voordat ik de eenmanszaak was gestart. Deze inkomsten gaf ik voorheen (pré-2011) gewoon op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.

Nu vraag ik me het volgende af:
1) Aangezien deze sites privé bezit waren/zijn, en ik ze feitelijk inbreng in de onderneming; kan ik binnen de eenmanszaak afschrijven over de geschatte waarde van de sites??
2) Als het antwoord op 1) 'nee' is; Mogen grote relevante privé-gemaakte kosten in de periode voordat ik de eenmanszaak was gestart (bijv. de aanschaf van een domeinnaam van duizenden euro's) wel deels worden afgeschreven binnen de eenmanszaak? Stel dat er in 2008 10.000 euro is geïnvesteerd. Mag ik in 2011 en 2012 dan nog 1/5 deel van "10k - restwaarde" afschrijven in de eenmanszaak?

Bij voorbaat dank voor de inzichten!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 maart 2012, 17:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

In principe kun je van alles vanuit privé inbrengen tegen een bepaalde waarde zolang je die waarde maar kunt aantonen, zeker bij ongrijpbare zaken of immateriele activa zoals ze heten zoals een url of website kan dat lastig zijn.

Meestal leid dit tot goodwill dat in 10 jaar moet worden afgeschreven. Maar als een belangrijkdeel van de overname prijs was voor de website software en dus niet voor de naamsbekendheid van de url dan kun je die software weer wel in 5 jaar afschrijven.

Je moet bij de start van de eenmanszaak gewoon alsnog in 5 of 10 jaar afschrijven ook al is de site of url al enige tijd in gebruik.. dit zijn fiscale minimum termijnen.

Zeker bij waardes van 10.000 euro zul je wel goed moeten onderbouwen dat dat ook redelijkerwijs de waarde is op dit moment, dat jij in 2008 10.000 euro hebt betaald is daarvoor wel een goede aanwijzing maar het is te lang geleden om zomaar als waar aan te nemen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2012, 11:42
Flip Flip is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 2
Standaard

Hi Roel,

Hartelijk dank voor je reply en toelichting.

Je toelichting brengt me bij de volgende vraag; in 2010 heeft iemand een bod van 50k gedaan op mijn 'set sites'. Dat bod heb ik toen afgewezen (uiteraard met als reden dat ik de waarde zelf hoger inschatte). Betekent dit dat als ik kan bewijzen dat dit bod echt is gedaan; ik mijn sites tegen een waardering van 50k zou kunnen 'inbrengen' in mijn eenmanszaak??

Enerzijds lijkt dit mogelijk te moeten zijn op basis van de genoemde regels. Anderzijds lijkt het me vreemd als dat mag; ik behaal immers een aanzienlijk belastingvoordeel door een 'fiscaal truukje' (het opzetten van een eenmanszaak), en niet door één of andere economische actie/handeling.

Waar ligt mijn denkfout (als ik die maak)? Is de denkfout dat ik die 50k überhaupt niet zou mogen afschrijven? (Aangezien het in de lijn der verwachting ligt dat de waarde verder stijgt) Zoja, waarom mag er op een domeinnaam dan wel worden afgeschreven? (Misschien omdat diens waarde grotendeels uit een soort good will bestaat en het 'per direct' verkopen van een domeinnaam vaak onmogelijk is zonder significant verlies? -anderzijds is een dergelijk firesale-verlies natuurlijk ook van toepassing op sites zelf..)

Wederom dank voor je inzichten!

ps. overigens zijn de domeinnaam en sites waar het om gaat niet bestemd voor de verkoop. Ze vormen een 'essentieel onderdeel' van het kapitaal waarmee het inkomen wordt gegenereerd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Post in buitenland verstuurd inbrengen in zaak? OnlineAlien Administratie 1 28 december 2011 17:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon