Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 september 2007, 21:33
ladydragon ladydragon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 1
Standaard Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan

Ik moet eerst het volgende zeggen: WOW wat een boel informatie op deze site en goed ook. Weet meer van de belastingdienst als dat ik wist. Alles word ook duidelijk uitgelegd. Alleen weet ik echt niet meer waar ik moet beginnen.. Misschien dat jullie zullen denken ''jesus ga eens even lezen'' Of dat jullie denken dat ik dom ben of wat dan ook. Maar het is een beetje te veel geworden. En hoop dat ik wat hulp kan krijgen.

Het gaat zo: Me man die werkt op het moment fulltime als grafische vormgever. En heeft sinds kort van een oude klasgenoot die een eigen bedrijf is begonnen te horen gekregen dat hij hard opzoek is naar iemand die opdrachten voor hem doet, en dat hij alleen een kvk nummer nodig heeft van hem(dus van mijn man) Hij vond me man zo goed in zijn werk dat hij zelfs partner met hem wilt worden, maar voor ons is dat gewoon te veel. Er schijnt ook dat er veel bij komt kijken en zeker met de belastingdienst(althans wat ik hier op de site lees) Dus heeft me man besloten om te gaan freelancen.. Aangezien ik de financien hier regel ben ik ook opzoek gegaan naar informatie om te kijken waar we moeten beginnen. Nou ik ben gewoon de weg kwijt. Ik weet dat ik eerst moet beginnen met het aanmelden bij de belasting dienst. Dan kijken hun of je btw moet betalen, vanaf daar dacht ik dat ik het snapte en toen zag ik dat er van alles nog bij komt kijken, zoals winst uit onderneming en al de voorwaarden die gesteld worden en dan ook nog winst uit overige werkzaamheden? Kan iemand me misschien helpen met een korte stappen plan dat bij van toepassing is en hoe het zit met facturen etc. Ik snap dat het veel gevraagd is maar hoop alsnog dat iemand tip voor me heeft.

graag hoor ik van jullie.

groetjes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 september 2007, 21:58
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan

Je vraag omvat veel. Eigenlijk teveel om zo maar in een algemeen forum over te schrijven. Maar op de eerste plaats moet ondernemer willen zijn. Daarbij gaat het niet alleen maar om het uitoefenen van het vak, maar ook alle adminstratieve verplichtingen er omheen, op zoek gaan naar nieuwe klanten, risico's lopen over het werk wat je levert, klanten die niet betalen, belastingdienst die ineens moeijlijk gaat doen, enz.

De belastingdienst en het UWV (waarvoor de Belastingdienst de Sociale verzekeringspremies voor int) kennen het begrip freelancer niet. Je bent een echte werknemer, of je bent een ondernemer. Daar tussenin zit het grote grijze gebied van soms ondernemer of soms werknemer. Maar daar staat freelancer of ZZP' er niet bij.

Wim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 september 2007, 22:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ladydragon Bekijk bericht
Misschien dat jullie zullen denken ''jesus ga eens even lezen''
Die gedachte kwam inderdaad bij me op Een stappenplan? Dat staat dus op de site. Factureren? Idem. Tenzij vandaag de wet "Uitzonderingspositie Echtgenoot van ladydragon" in werking is getreden, gelden al die dingen ook voor jouw man

Dat verhaal van het kvk-nummer slaat nergens op. Een opdrachtgever heeft dat niet nodig, de opdrachtnemer (je man) is - als hij voor zichzelf begint en geen vrij beroep uitoefent - verplicht zich in te schrijven en om het kvk-nummer op zijn offertes en facturen te vermelden. Dat hij alleen zo'n nummer nodig heeft is onzin. Zelfstandig ondernemer zijn heeft nu eenmaal veel meer consequenties, waarvan je er al een paar ontdekt hebt. Als dat jullie allemaal te veel wordt, dan kun je je er misschien beter niet in laten praten door een opportunistische opdrachtgever.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 september 2007, 21:37
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan

Misschien een idee om eens te beginnen met het lezen van het Handboek voor freelancers?
Daar ben ik ook mee begonnen en het werd er een stuk duidelijker van!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 september 2007, 15:14
Sunshine Sunshine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 5
Stuur een bericht via MSN naar Sunshine
Standaard Re: Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan

Misschien is het in de hand nemen van een administratiekantoor een oplossing? Kun jij je met de operationele kant bezig houden (als ondernemer) en hun het papierwerk laten doen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 16:58
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon