Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 oktober 2012, 12:32
RaymondMol RaymondMol is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2012
Berichten: 2
Standaard Volledige betaling IB bij deels 'uitbesteden' opdracht

Ik heb als zzp'er een mooie klus bij een gemeente gekregen (opdracht loopt van juli tot einde december dit jaar) maar heb te weinig tijd om de klus helemaal alleen uit te voeren. Een deel van het werk wordt door iemand van een detacheringsbureau uitgevoerd (waar ik ook wel eens freelanceopdrachten voor uitvoer) en die factuureert mij daarover maandelijks. Dit omdat ikzelf de hele opdracht maandelijks bij de gemeente factureer.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik straks niet over de hele factuur IB hoef te betalen maar alleen over het deel wat ik overhoudt en niet hoef uit te betalen aan het detacheringsbureau. Ik factureer maandelijks zo'n
€ 10.000,- aan deze gemeente en betaal zelf ongeveer € 5.000 aan het bureau wat de werkzaamheden deels uitvoert.

Ik heb naar de IB47 aangifte gekeken maar daar wordt gesproken over incidentele uitbetalingen aan derden. Dit is m.i. structureel omdat het een periode van 6 maanden betreft.

Ik verneem graag van jullie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 oktober 2012, 15:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RaymondMol Bekijk bericht
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik straks niet over de hele factuur IB hoef te betalen
Je betaalt geen IB over facturen, maar over je inkomsten, ofwel je winst.

Winst = omzet - kosten.

Wat je aan de gemeente factureert zit in je omzet, wat het detacheringsbureau aan jou factureert zit in je kosten.

Wel een beetje tricky overigens, om als kleine zelfstandige in een keten te zitten tussen twee grote partijen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de gemeente niet tevreden is over het werk van de medewerker van het detacheringsbureau?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 oktober 2012, 10:13
RaymondMol RaymondMol is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2012
Berichten: 2
Standaard

Dus kort samengevat komt het erop neer dat, omdat ik van mijn maandelijkse factuur aan de gemeente ad. € 10.000,- circa de helft uitbetaal (op factuurbasis) aan het betreffende bureau, de belastingdienst mijn inkomsten ziet op € 5.000,- en niet op de gehele € 10.000,-.

@Rene
Ik doe vaker zaken met dit bureau en degene die de werkzaamheden uitvoert is een goede bekende van mij.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 oktober 2012, 00:39
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 29
Standaard

Kwartje valt traag, maar is gevallen.

IB = Inkomsten belasting.

Jij krijgt inkomsten, 10000, maar dat is dus andere inkomsten dan de inkomsten waar de belasting het over heeft.

De belasting heeft het over jouw inkomsten, als persoon zeg maar.

10000 factuur = omzet
5000 kosten
--------- -
5000 inkomsten. Maar uiteraard gaan daar je algemene kosten ook over af
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Aangifte IB bij loondienst en freelancer Aaron Belasting 1 3 januari 2011 23:02
Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 5 21 juli 2009 15:22
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 20:39
andere mensen betrekken bij freelance opdracht fabianv Al die andere praktische dingen 3 30 maart 2006 09:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon