Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 april 2014, 13:45
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Unhappy Onduidelijkheid over onderbrengen diverse kosten en opbrengsten op de IB2013

Beste forumleden,

Momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer, en krijg een fout van ca. €50,- niet weggepoetst uit de aangifte IB2013. Eventuele BTW-percentages in onderstaande verhaal zijn allemaal 21%. Allereerst een situatieschets:

2012 afgesloten met een fiscaal ondernemingsvermogen van €850,- waarvan €93,- liquide middelen, en €757,- aan een tweetal vorderingen (bruto onbetaalde facturen). Over dit jaar is de BTW netjes afgedragen en genuld adhv. KOR. Ik heb geen bedrijfsmiddelen, privégebruik van goederen, afschrijvingen of andere rare correcties.

2013 afgesloten met €554,- liquide middelen en drie openstaande facturen bij handelsdebiteuren á €29,- bruto totaal (door stagnerende automatische incasso door IBAN-migratie). Dit brengt mij tot de volgende balans:
Activa
Liquide middelen: 554

Passiva
Ondernemingsvermogen: 525
Kortlopende schulden: 29
Aan de hand van de (overigens meervoudig gecontroleerde) privémutaties valt hieruit de volgende saldo fiscalewinstberekening te maken:
Bij
Ondernemingsvermogen einde boekjaar: 525
Privéonttrekkingen: 1326
Subtotaal: 1851

Af
Ondernemingsvermogen begin boekjaar: 850
Privestortingen: 20
Subtotaal: 870

1851
870 -
981

Nu komt het, ik heb 1 vordering deels kwijtgescholden. Van de openstaande €757,- is een volledige factuur van €157,- betaald, en €100,- van de laatste openstaande factuur. Bruto heb ik precies €500,- afgewaardeerd vanwege onverrichte zaken (dit betrof een aanbetaling, waarvan de werkzaamheden vanwege een moeilijke financiële positie van de opdrachtgever niet zijn doorgegaan).

De netto omzet bedroeg dit jaar €2.192,- en de bruto inkoopkosten bedroegen €778,-. De verrekende KOR dit jaar is €216,-. Hieruit maak ik de volgende berekening:
Opbrengsten
Netto omzet: 2192
Overige opbrengsten: 216 (KOR)
Subtotaal opbrengsten: 2408

Bedrijfslasten
Bruto inkoopkosten: 778
Overige bedrijfskosten: 106 (Richting belastingdienst, 0% BTW)
Subtotaal bedrijfslasten: 884

Financiële baten en lasten
Waardeverandering van vorderingen: -500
Subtotaal financiële baten en lasten: -500

Resultaat uit gewone bedrijfsvoering
2408
884 -
1524


Winst-en-verliesrekening
1524
500 -
1024

Ik heb m'n banksaldo gecheckt, en die komt netjes overeen met de liquide middelen volgens:
Liquide middelen begin 2013
+ Privéstortingen
+ Bruto omzet
- Bruto kosten
- Kosten belastingdienst
- Privéopnamen
= Liquide middelen eind 2013
Kan iemand mij vertellen wáárom ik op dit moment volgens de berekeningen 43 euro verschil heb tussen het saldo fiscalewinstberekening en de winst-en-verliesrekening? Mijn eerste gok was dat er iets mis ging met de creditnota, maar 21% van €500,- is een stuk meer dan de ontbrekende €43,-!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 april 2014, 13:37
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Standaard

Excuus voor deze reactie, maar is er niet een ridder die mij zou kunnen verlossen? Ik ben nu alweer een dag aan het heen en weer schuiven met netto/bruto bedragen, maar ik krijg het geheel maar niet sluitend. Ik gok dat het te maken heeft met de belasting over afgewaardeerde facturen, maar ook hier word ik even geen wegwijs in.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 april 2014, 21:50
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Heb gekeken naar de liquide middelen en al puzzelende kom ik tot de volgende berekening.

Liquide middelen 1/1 € 93
Bij: netto-omzet € 2.192
Bij: daadwerkelijk ontvangen debiteuren 1/1 € 257
Af: inkopen (ik neem, ondanks het woord bruto, aan exclusief BTW) € 778
Af: kosten € 106
Bij: nog te betalen facturen (als ik je goed begrijp) € 29
Af: opnamen € 1.326
Bij: stortingen € 20
Bij: KOR-voordeel (ofwel in dit verband: BTW ontvangen van afnemers min BTW betaald aan leveranciers) € 216.
Liquide middelen 31/12 € 597.

En dat is € 43 meer dan het saldo liquide middelen dat je noemt. Er mist dus nog iets. Wellicht een BTW-vordering/schuld?

Overigens zou ik voor de afwaardering van de debiteur niet het veld gebruiken dat je nu noemt, het is als ik je verhaal goed begrijp gewoon omzet die niet door is gegaan. Ik vraag me overigens af (maar wéét het niet) of de niet-doorgegane vooruitfacturering nog van invloed zou kunnen zijn op je KOR-rechten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijke kosten hoger dan opbrengsten MarcelNLD Belasting 2 27 augustus 2012 15:31
Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis ErikR Belasting 5 3 april 2012 22:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon