Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2007, 21:21
DAN DAN is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 2
Standaard Niet inschrijven KvK

Beste ..,

Ik werk maximaal 16 uur in de week (als webontwikkelaar en zoekmachine-marketeer), wat neer komt op 832 uur per jaar, waardoor ik geen aanspraak maak op belastingvoordelen zoals de startersaftrek of zelfstandigenaftrek.
Ik doe dit voor meerdere opdrachtgevers (3 of meer per jaar).
Momenteel zie ik geen voordeel in het inschrijven bij de KvK, en lijkt mij een VAR-verklaring afdoende.


Hier (lancelots site) staat dat het verplicht is om je bij de kvk in te schrijven als je geen vrij beroep uitoefent, dat lijkt ook voor mij te gelden, is dat zo?

Stel dat ik mij niet moet inschrijven, kan ik het dan beter alsnog doen?


Vraagje over belasting:
Ik moet BTW betalen over m'n winst (=inkomsten, want geen kosten)
Moet ik dan verder ook nog loonheffing/inkomstenbelasting betalen? of blijft het bij de 19% ?

Alvast bedankt,

danny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2007, 19:40
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Niet inschrijven KvK

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DAN Bekijk bericht
Ik moet BTW betalen over m'n winst (=inkomsten, want geen kosten)
Moet ik dan verder ook nog loonheffing/inkomstenbelasting betalen? of blijft het bij de 19% ?
BTW is omzetbelasting. Winst wordt belast door middel van inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.

Je betaalt als ondernemer BTW over zakelijke uitgaven, deze BTW kan je in minder brengen op de BTW die jij in rekening brengt op je facturen aan jouw opdrachtgevers/klanten (als je BTW-plichtig bent, de belastingdienst geeft hier uitsluitsel over). Meestal blijft een positief saldo aan BTW over dat je moet afdragen aan de Belastingdienst.

De te betalen inkomstenbelasting hangt af van de hoogte van je inkomen/winst (winst = omzet - kosten).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 oktober 2007, 17:56
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Niet inschrijven KvK

wel inschrijven lijkt me. Inschrijving bij de KvK heeft toch niets te maken met het urencriterium of wel?
Vanaf juni 2008 verdwijnt toch het onderscheid naar vrije beroepsbeoefenaren, iedereen moet zich dan inschrijven.
Als je het vanaf januari 2008 doet scheelt het je EUR 45 (of zo)

Groet,
Arend
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 oktober 2007, 12:14
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Niet inschrijven KvK

Ik dacht juist dat webdesign wél onder vrije beroepen viel. ik heb dus ook geen KvK-nummer. Maar begin volgend jaar ga ik die wel nemen, want inderdaad verdwijnt dat onderscheid toch (ik vind het sowieso maar een raar onderscheid). En een KvK-nummer staat ook een stukje professioneler.
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 oktober 2007, 13:36
DAN DAN is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Niet inschrijven KvK

Webdesign schijnt me toe een vrij beroep te kunnen zijn (creatief), maar behalve dat doe ik ook zoekmachine optimalisatie, en dat is puur marketing. Daarbij heb je (koen) wel gelijk dat het professioneler staat.

Ik zag het nut niet zo van een kvk inschrijving, maar nu ik me er nog meer in heb verdiept zijn er wel wat kleine voordeeltjes, maar als het niet zou hoeven had ik het waarschijnlijk niet gedaan.
Het criterium voor vrije beroepen mij nog onbekend en lijkt me nogal willekeurig.


Ook ben ik er eindelijk achter wat ik aan belasting kwijt ben
Eerst btw afdragen, dan inkomstenbelastging box 1 minus heffingskortingen.
Al met al valt het voor mij nog wel mee.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28
Kvk verandert beleid: freelancers met een vrij beroep kunnen zich inschrijven Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 september 2006 12:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon