Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 mei 2008, 12:26
Ralph82 Ralph82 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 mei 2008
Berichten: 2
Standaard Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw?

Hoi,

ik ben onlangs afgestudeerd en heb toen viavia een opdracht gekregen als vertaler (freelance). volgens een bevriend belastingadviseur hoef ik hier niet moeilijk over te doen en kan ik het gewoon begin 2009 opgeven als "overige inkomsten". ik hoefde me niet druk te maken over ondernemerschap en btw en zo.

een paar weken later. de opdracht is afgelopen, ik heb een tweede gekregen en een derde en vierde zijn al onderweg (van dezelfde opdrachtgever). ik ben er wel redelijk fulltime mee bezig en heb er geen ander (vast) werk naast. ik ben er totaal onverwacht ingerold en van bijbaantje ben ik nu fulltime freelancer. (de eerste maand kwam uit op ong. 2000,- bruto)

ik moet de eerste factuur nog versturen en had bedacht om dat netjes zonder btw te doen, het was immers een "incidentele werkzaamheid". inmiddels lijkt het dus allemaal wat minder incidenteel en uit alle goede adviezen (belastingdienst.nl, google enz) maak ik op dat ik nu btw moet gaan rekenen. klopt dat?
ook als ik maar één opdrachtgever heb en ik eigenlijk niet weet of ik verder wil freelancen of binnenkort ineens een vaste baan heb (misschien is die vierde ook de laatste opdracht, ik heb geen idee)?
ik heb nog geen (noemenswaardige) kosten gemaakt, adverteer niet met mijn diensten en voel me ook meer bijverdienend (ex-)student dan ondernemer.

indien ik wel een btw-nummer moet aanvragen, zou ik dan de eerste twee opdrachten nog zonder btw kunnen factureren? (en dit dus als overige inkomsten kunnen opgeven?) dit omdat er anders weer zo een paar maanden voorbij zijn voordat ik het geld daadwerkelijk heb.

wat ik van de opdrachtgever begrepen heb, is een btw-nummer voor hun niet verplicht.

dank jullie wel,
Ralph

ps. ik ben nieuw hier en heb al wat rondgesurft, maar sorry voor evt dubbele vragen...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 mei 2008, 12:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachtgevers: hoe zit het met btw?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ralph82 Bekijk bericht
en ik eigenlijk niet weet of ik verder wil freelancen
Dat is de hamvraag en dit moet je eerst zelf bedenken, door je te oriënteren op het freelance-bestaan.

Als je namelijk geen freelancer wilt worden, dan lijkt het me geen pretje om je voor één opdrachtgever al het gedoe op de hals te halen. Dan kun je beter opting-innen, of via een uitzendbureau of payrollservice werken.

En als je wel freelancer wilt worden, dan is dit je kans op een vliegende start en wordt het tijd je zaakjes netjes te regelen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 mei 2008, 13:34
Ralph82 Ralph82 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 mei 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachtgevers: hoe zit het met btw?

bedankt voor je reactie.
ik weet inmiddels inderdaad dat ik een aantal keuzes moet maken en ik probeer me daar zo goed als mogelijk op te oriënteren
ik heb het inschrijfformulier van de belastingdienst bekeken en bij veel vragen is mijn antwoord "echt geen idee"

waar ik op dit moment vooral mee zit is het feit dat ik al werk geleverd heb. kan ik hier gewoon een btw-loze factuur voor sturen terwijl ik nadenk over de toekomst?

en nu ik toch bezig ben: is een kvk-inschrijving verplicht (ik word echt niet meer wijs uit de vele sites die er iets over zeggen)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerste stap naar het ondernemerschap? harald Marktplaats 26 17 november 2007 16:48
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon