Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2007, 22:32
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Lastige vragen VAR

Omdat ik zo langzamerhand de schrijvelarij inrol en het stiekem wel erg leuk vind om er ook echt mijn brood mee te verdienen, ben ik me aan het verdiepen in het freelance-wezen.

Een VAR zie ik als must. Maar een VAR is ook lastig. Er zijn vragen bij waar ik me eerlijk gezegd geen raad mee zou weten.

Ik zal eerst mijn situatie kort uitleggen: Ik werk parttime, als zaterdagpostbode. Doordeweeks kan ik ook aan de slag als oproepkracht. Dit wil ik graag blijven doen, voor de zekerheid. Ik ga dus niet vanuit een vast dienstverband als freelance tekstschrijver / journalist aan de slag, ik begin vanuit het niets. Hierdoor heb ik weinig zicht op wat het succes kan zijn. Ik weet dat ik leuk kan schrijven, de reacties op mijn (vrijwilligers)werk zijn zeer lovend. Maar daar blijft het ook bij.

Voor mijzelf is dat geen probleem: ik woon nog thuis bij mijn ouders. Ik heb dus geen zware vaste lasten of een gezin die ik moet onderhouden. Ik kan dus lekker 'freewheelen'. Blijkt dat ik mezelf niet kan bedruipen (wat ik eigenlijk als een persoonlijk falen zou beschouwen, immers: alles staat of valt met aquisitie en dat heb je zelf in de hand), kan ik me er zonder kleerscheuren uit redden.

Maar de Belastingdienst wil graag wat meer zekerheid: "Hoeveel uur verwacht u aan de VAR-werkzaamheden te besteden?" of "Hoeveel opdrachtgevers verwacht u te verwerven?". "Geschatte jaarinkomsten" is er ook zo eentje.

Allemaal leuk en aardig, maar ik wéét het gewoonweg niet - zelfs niet bij benadering, juist omdat ik zo blanco begin.

Wat gebeurt er als je er met je schattingen totaal naast zit? Hoe hebben jullie deze twijfelvragen opgelost?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 januari 2007, 13:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Lastige vragen VAR

Schatten moet je doen. Punt. Ook al is het moeilijk.

Als je er ernstig naast zit dan stuur je tzt een brief naar de belastingdienst om het uit te leggen en de schatting bij te stellen.

Inkomen kun je beter te laag schatten dan te hoog. Want je krijgt een voorlopige aanslag en het is makkelijker om die later te verhogen dan om geld terug te krijgen van de belastingdienst.

Aantal uren zo mogelijk hoger dan 1.225 schatten i.v.m. extra aftrekposten.

Aantal opdrachtgevers zo mogelijk op 3 of meer schatten om als ondernemer te worden gezien (met belastingvoordelen).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 januari 2007, 14:37
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Lastige vragen VAR

Ja schatten, dat heb ik ook gedaan.

Toen ik begon, zo'n drie jaar geleden, kreeg ik een dame van de belastingdienst op bezoek en ze stelde mij allerlei vragen over hoeveel uren ik aan mijn bedrijf ging besteden en hoeveel klanten ik dacht te krijgen. Een precies antwoord had ik niet, maar ik stelde mij voor hoe ik het wilde hebben en dat heb ik als antwoord gegeven. Het is gokwerk
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 januari 2007, 16:03
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Lastige vragen VAR

Zat in eenzelfde situatie als jij. Werkte op vrijdag en zaterdag bij de supermarkt, studeerde nog en schreef omdat ik het leuk vond en omdat het wel lekker bijverdiende. Toen de belastingdienst vroeg hoeveel ik ging verdienen zei ik: waarschijnlijk zo'n 5.000 euro omzet met schrijven...uiteindelijk bleek dat veel meer te zijn....Je kan dat niet echt voorspellen in het begin. Ik vind het nu nog lastig, na 2 jaar freelancen. Weet wel ongeveer wat ik kan verwachten maar de schattingen kunnen nog duizenden, zo niet tienduizenden euro's uiteenlopen. Afhankelijk van investeringen, grote klussen, etc.

mvg.
Niels
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 januari 2007, 19:49
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Lastige vragen VAR

Het is in ieder geval bemoedigend te lezen dat meerdere mensen met hetzelfde probleem zaten. Schatten vind ik dan ook geen probleem. Mijn probleem is meer dat ik niet weet waaraan ik het kan staven. Met andere woorden: ik kan denk ik geen reeële schatting maken.

Maar zo te zien ben ik daar niet de enige in. Een mooie maatstaf inderdaad, Hetty. Zo beantwoord ik wel naar eer en geweten.

@ Rene: door de belastingdienst als ondernemer erkend te worden klinkt inderdaad aantrekkelijk. Maar ik vraag me af in hoeverre dat voor mij haalbaar is. Ik had bedacht eerst te 'freewheelen' naast mijn veilige parttime baan en dan later het volle ondernemerschap aan te gaan en zodoende wel de voordelen te genieten, hetzij op een later tijdstip. Of is dat niet slim?

@ Niels: Dat dus. Nagenoeg hetzelfde idee. Wat deed de Belastingdienst eigenlijk met dat verschil? Of hoe loste jij dat uiteindelijk op?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 januari 2007, 20:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Lastige vragen VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark Sluymers Bekijk bericht
door de belastingdienst als ondernemer erkend te worden klinkt inderdaad aantrekkelijk. Maar ik vraag me af in hoeverre dat voor mij haalbaar is.
Geen idee. Dat hangt o.a. van je schatting van het aantal uren en opdrachtgevers af

Als je in de buurt komt van de benodigde hoeveelheden dan is het slim om die ook te halen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 mei 2007, 20:35
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Lastige vragen VAR

Ik vond laatst deze invulhulp voor het aanvragen van je VAR-verklaring. Voor mij te laat, want ik had 'm al aangevraagd (en gekregen gelukkig), maar misschien heeft iemand er nog iets aan.

http://www.var-register.nl/documente...ctie%20VAR.doc
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 mei 2007, 23:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Lastige vragen VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ys3 Bekijk bericht
Ik vond laatst deze invulhulp voor het aanvragen van je VAR-verklaring.
Op Lancelots hebben we ook een handleiding met tips om je VAR-aanvraagformulier in te vullen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
var, var-aanvraagformulier


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 14:23
Auteursrechtschending: tegenpartij vraagt factuur en VAR Karian Al die andere praktische dingen 9 9 februari 2007 20:15
Verhuizing -> nieuwe var aanvragen sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 27 december 2006 14:07
VAR en ziekenfonds 2005 Richard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 24 september 2006 21:13
VAR ontbinden? Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 28 augustus 2006 01:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon