Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2011, 17:09
Elizee Elizee is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2010
Berichten: 16
Standaard Ratio directe en indirecte uren?

Hallo allemaal!

Ik heb mijn eerste jaar als freelancer overleefd en ben nu bezig met alle administratie voor de belastingdienst. Ik vroeg me af wat jullie ratio directe - indirecte uren was?

Bij mij als beginner is het 32 % direct en 68 % indirect. Maar dat is wel in de cultuursector, waar dit jaar harde klappen zijn gevallen en veel slecht nieuws is geweest. Iedereen is nu bezig zichzelf opnieuw uit te vinden, en daar profiteer ik dan wel weer van als flexibele huurling. Maar toch.. het was een heftig jaartje en ik ben benieuwd hoe 2011 gaat verlopen. Het terugdringen van indirecte uren en vermeerderen van directe uren is wel een doel.

Dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2011, 18:09
Elizee Elizee is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2010
Berichten: 16
Standaard

Was het zo'n merkwaardige vraag?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 februari 2011, 21:15
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee hoor geen merkwaardige vraag, maar omdat jij het berekent wil nog niet zeggen dat anderen het een interessant kengetal vinden..

Zelf ben ik pas op 1 januari 2011 begonnen en dus had antwoorden niet zoveel nut. maar het eerste wat bij mij opkomt.. ik ga dat niet berekenen, het heeft geen toegevoegde waarde dit percentage te kennen. ik ben juist blij dat ik geen gezeur meer heb in de beoordelingsgesprekken over het declarabele uren percentage..

Ik vind het veel belangrijker om te bewaken of mijn uurtarief naar de klanten marktconform blijft of dat daar ruimte is om te verbeteren. Dat levert meer op als een verhoudingsgetal van je uren te berekenen. Het is een heel algemeen kengetal dat verder weinig informatiewaarde bevat waar je acties uit kunt opstellen.

Er zijn dan wel intressantere kengetallen te bedenken die je effectiviteit in bijv acquisitie kunnen meten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 maart 2011, 16:57
Wouter H. Wouter H. is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 februari 2011
Berichten: 2
Standaard declarabele uren

Hangt heel erg van de branche af. Toen ik nog als adviseur in loondienst was, was de doelstelling altijd rond de 1000 uur per jaar factureren. Tel daarbij niet-declarabele reistijd en indirecte uren en dan moest je hard werken om aan die 1000 uur te komen. Als zzp-er heb je meer indirecte uren. Zelf reken het niet precies uit maar op fulltime jaarbasis blijf ik na enige startjaren helaas ook ergens rond de 700 uur hangen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Urencriterium: belastinginspecteur staat meetellen uren voor de start niet toe snaber Belasting 2 23 februari 2010 17:03
Urenregistratie - mag ik deze uren klokken? B.Aalbers Administratie 8 4 juni 2008 00:20
Voorschot op volgend jaar te maken uren Kampioen Administratie 14 5 januari 2008 01:00
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 12:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon