Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 oktober 2013, 12:43
vinnie69 vinnie69 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2013
Berichten: 1
Standaard VAR WUO of iets anders?

Is een VAR-WUO ‘the way to go’?

Ik ga vanaf 1 jan. zzp-en in de ICT als developer dienstverlening. Heb nu 1 klant 4 dagen in de week voor het hele jaar. Het is onwaarschijnlijk dat daar nog klanten bij komen.

Omdat ik ervaring en kennis mis heb ik een afwijkende regeling met de klant. Er wordt geen uurtarief vastgelegd maar een beloning die afhankelijk is van het bedrijfsresultaat van de klant. Het kan dus zijn dat ik voor 0 euro moet werken. Het kan ook zijn dat ik in 2014 b.v. 10K omzet draai, veel meer niet.

Overige feiten:

- Geen relatie met huidige werkgever,werkzaamheden
- Ik maak website, kaartjes ed.
- Investeringen onder 2100,-
- Geen reclame.
- Bestede uren in 2014. 1500+.
- Geen ander loondienst of inkomsten.
- Startkapitaal aanwezig. Nodig heb ik 5K. Of moet ik hier gewoon meer van maken.
- Besteed administratie uit.


Mijn vraag is dus of VAR WUO reëel of wenselijk is? Het gaat er vooral om gedonder aan het einde van het jaar te voorkomen. Voor mij en de klant.
  #2  
Oud 30 oktober 2013, 23:20
caesar caesar is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 oktober 2013
Berichten: 1
Standaard

Als je max 10K verdient en minimaal 1500 uur erin steekt, verdien je max 6,66 euro per uur. Dit is geen aantrekkelijk uurtarief in de IT, je zit zelfs onder het minimumloon. Als je jezelf tegen een uurtarief wegzet bij een andere klant kun je zo 50 tot 65 euro per uur vragen (moet je wel enige ervaring hebben natuurlijk).


Voor het wel/niet krijgen van een VAR-WUO let de belastingdienst vooral op hoe zelfstandig jij bent. Als je maar één opdrachtgever hebt in 2014 duidt dat natuurlijk niet op zelfstandigheid. Maar als je bijvoorbeeld volledig zelf mag bepalen hoe+wanneer+waar je je werk doet heb je meer kans op een VAR-wuo. Een projectmanager met 1 opdrachtgever wordt eerder gezien als zelfstandige dan een bouwvakker met 1 opdrachtgever.


Als je qua winst volledig afhankelijk bent van de winst van de opdrachtgever, kun je dan niet beter een andere constructie bedenken? Bijvoorbeeld aandelen? Of in loondienst gaan tegen laag loon en hoge bonusregelomg? Of dat wat je maakt als product verkopen aan de opdrachtgever?


Ga eens praten met een andere freelancer in de IT...
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Var ROW of WUO? Opt!mcare Freelancen iets voor mij? 1 15 januari 2013 17:03
Heb VAR-WUO, maar situatie is gewijzigd, volgend jaar wel WUO: VAR 2011 herzien? Liselot Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 29 oktober 2011 13:51
Binnen hetzelfde kalenderjaar van VAR ROW naar VAR WUO? fuels Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 15 juni 2011 11:21
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon