Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2015, 10:17
FrankB FrankB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2014
Berichten: 10
Standaard Website sponsoren

Bij wijze van sponsoring maak ik de website voor een sportevenement. Vooraf is bepaald hoeveel uur hier aan besteed zal worden, afgezet tegen het uurtarief is dus de waarde van de website bekend (als het niet een sponsoring betrof zou dit dus in rekening gebracht worden).

Nu is mijn vraag hoe ik dit in de administratie opneem. Ik neem aan dat er een belastingtechnische handigheid is, waardoor sponsoring ook fiscaal aantrekkelijk is. Iemand die weet hoe dat zit?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 februari 2015, 10:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je reikt een normale btw-factuur uit aan de sportclub voor het geleverde werk. De sportclub reikt aan jouw bedrijf een factuur uit voor de geleverde tegenprestatie (al dan niet met btw). Er hoeft geen geld heen en weer, de facturen kun je in de boekhouding met elkaar verrekenen.

Het is niet speciaal fiscaal aantrekkelijk en er is geen belastingtechnische handigheid.

Zie: Sponsoring voor sportclubs (Belastingdienst)
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 februari 2015, 10:46
FrankB FrankB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2014
Berichten: 10
Standaard

Ok, helder verhaal. Alleen veronderstelt dit dat de tegenprestatie een zelfde waarde heeft. Maar wat als er nu geen tegenprestatie tegenover staat. Dan is er toch sprake van een gift o.i.d. lijkt me?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 februari 2015, 10:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FrankB Bekijk bericht
Maar wat als er nu geen tegenprestatie tegenover staat. Dan is er toch sprake van een gift o.i.d. lijkt me?
Inderdaad. En dan zou de belastingdienst zeggen dat er geen zakelijk belang is voor jouw bedrijf en het vermoedelijk een privédonatie betreft.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 februari 2015, 10:57
FrankB FrankB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2014
Berichten: 10
Standaard

Dan zou je het dus als gift af kunnen trekken bij de opgave Inkomstenbelasting? Punt is dat degene waar je aan schenkt dan ANBI geregistreerd moet zijn neem ik aan? Dat is hier niet aan de orde. Gaat namelijk om een privé-persoon die een sportieve recordpoging doet (vergelijk een website voor Felix Baumgartner voor zijn recordsprong; alleen zijn wij dan geen Redbull, maar een onzichtbare sponsor)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 februari 2015, 11:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Lang verhaal kort, er is geen fiscaal voordeel bij het schenken van een zakelijke prestatie. Integendeel, je moet de btw in rekening brengen en afdragen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer biedt zich aan Website laten maken vanaf €350,- jasjoerii Marktplaats 7 10 januari 2016 01:05
Freelancer biedt zich aan KuiPerspective voor een goede, mooie en goedkope website! KuiPerspective Marktplaats 0 10 februari 2011 21:15
Tips voor een startende website arjanvank ICT 6 8 februari 2011 15:00
Freelancer biedt zich aan Betaalbare website voor startende ondernemers SoCreative Marktplaats 3 25 maart 2010 13:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon