Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 april 2015, 01:04
wim de jong wim de jong is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2015
Berichten: 5
Standaard Snelheidsboete lesauto aftrekbaar voor rijschoolhouder?

Ik run als ZZP-er een rijschool, en ben dus rij-instructeur. Nu had ik een tijdje geleden een boete; ik zou met een leerling achter het stuur met de duidelijk herkenbare lesauto (foto opgevraagd) te snel gereden hebben......na correctie 5 km/h in de 50 km zone in de bebouwde kom. Kosten was € 21. Een bezwaarschrift werd afgewezen. Ik voerde aan dat ik pas kan ingrijpen en/of remmen als er daadwerkelijk te hard rijd, ook niet altijd op de snelheidsmeter kan kijken (er zijn ook fietsers) en dit een marginale overschrijding was.]
Als ik (eigenlijk de leerling) nou 25 km/h te hard reed, dan is de boete wel terecht, maar dit?


Ik meen ook dat dit eigenlijk een niet te voorkomen risico van m'n werk is, maar is het daarom ook aftrekbaar voor de inkomstenbelasting?
Of is het gewoon zwart/wit....boetes niet aftrekbaar.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 april 2015, 01:37
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Dat je de snelheidsmeter niet kon zien of op een fiets moest letten is geen excuus, want juridisch gezien ben jij de bestuurder. Beroepsmatige bestuurders kunnen boetes niet als zakelijke kosten opvoeren. Taxichauffeurs niet, vrachtwagenchauffeurs niet en rijschoolhouders ook niet.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 april 2015, 02:33
wim de jong wim de jong is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2015
Berichten: 5
Standaard

Klopt, ik ben de juridische bestuurder, dus aansprakelijk. Maar ik bedoel dat je nooit constant op de teller kan letten, en af en toe een marginale overschrijding mist. Daarna corrigeer je het door of te remmen, of aanwijzingen te geven dat de leerling van het gas af moet.




Enkele jaren geleden zorgde een uitspraak van het Haags gerechtshof voor nogal wat onrust bij werkgevers met personeel dat regelmatig met een auto van het bedrijf op de weg zit. In een zaak die was aangespannen door een werknemer van TPG Post Transport, vorderde deze van zijn werkgever een aantal door hem betaalde en onder werktijd opgelopen 'geringe' snelheidsboetes (4, 6 en 11 kilometer per uur te snel) terug. Volgens de werknemer betrof het hier – vrij vertaald – nu eenmaal een niet te voorkomen risico van zijn werk. Het hof volgde die redenering en kwam tot de uitspraak dat bekeuringen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden voor rekening van de werkgever komen, tenzij de boetes een gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid. De 2 lagere werd hij gelijk gesteld, de hogere niet. De grens werd gesteld op 10 km/h max.


Kan in het bovenstaande geval die werknemer ook de verkeersboete aftrekken? Het is een bedrijf kosten post.
En doortrekkend......kan ik dan een geringe snelheidsboete dan ook aftrekken?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 april 2015, 10:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Nee, je mag (verkeers)boetes niet opvoeren als bedrijfskosten. Daar is een duidelijke regel voor.

Dat een boete in jouw ogen gering of onterecht is, doet daar niets aan af.

Als het bezwaar op een boete wordt toegewezen, wordt de boete ingetrokken en is het natuurlijk een ander verhaal.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 april 2015, 19:41
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Even een technisch detail.. Je mag de boete wel opvoeren als bedrijfskosten.. (dus van je zakelijke rekening betalen en in je kosten boeken) alleen ben je verplicht om het bedrag aan boetes bij de winstaangifte weer op te tellen bij de winst omdat boetes niet aftrekbaar zijn.

diezelfde regel geldt ook voor TPG. De boetes die zij op kenteken van hun bedrijfsautos ontvangen boeken ze als bedrijfskosten maar ook bij de aangifte vennootschapsbelasting moet TPG dit weer corrigeren op de winst en hierover krijg je dus geen belasting belasting terug.
De achtergrond van de deze regel is gelijke behandeling van alle bestraften die een boete krijgen en dat niet mensen met een onderneming de straf kunnen reduceren door via de inkomsten belasting 40-50% van de boete terug te kunnen vragen.


De zaak was door de werknemer was aangespannen kwam omdat hij vond dat het doorbelasten door de werkgever van kleine boetes onterecht was omdat een van de risico's van het hebben van bedrijfsauto's die veel op de weg zijn is dat ze tegen kleine boetes oplopen. Daar was de rechter het mee eens.
Een werkgever mag kleine boetes tot 10 km overschrijding die binnenkomen op kenteken van de bedrijfsauto NIET doorbelasten aan zijn werknemer, hij moet deze voor eigen rekening nemen. dat valt onder het normale risico en aansprakelijheid van de werkgever.


Het heeft dus helemaal niets te maken met het fiscaal faciliteren van de aftrek van verkeersboetes voor werkgevers. in tegendeel ook deze werkgevers moeten die boetes bij de winstaangifte ook optellen bij de winst. Er bestaat geen (legale) route om boetes toch van je winst af te trekken.
Ik denk dat jou rol als rijinstructeur vergelijkbaar is met die van werkgever. Het is een risico van het vak dat je maar in je prijs moet incalculeren. maar wellicht zijn er wel mogelijkheden om in je lesvoorwaarden op te nemen dat deze boetes verhaald worden op de leerling.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 april 2015, 19:54
wim de jong wim de jong is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2015
Berichten: 5
Standaard

Bedankt Roel Jongman en anderen.


Dat technisch verhaaltje snap ik iets van.....ik heb de boete al betaald via de zakelijke rekening, nu dus gewoon opvoeren als inkomsten en alles is rechtgetrokken?


boetes incalculeren, doe ik al, maar om ze op de leerling af te schuiven, kan niet.....ik moet dan ingrijpen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Hoelang is btw aftrekbaar als je nog niet officieel bent begonnen. pp44 Belasting 2 10 maart 2012 19:24
Inkomstenbelasting Aflossing IB/DUO-studieschuld aftrekbaar? framejunky Belasting 1 24 december 2011 00:27
Inkomstenbelasting Zijn giften zakelijk aftrekbaar? an@ Belasting 3 27 juni 2010 01:03
verhuiskosten aftrekbaar? els brouwer Belasting 2 15 augustus 2008 10:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon