Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 mei 2011, 14:47
fuels fuels is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2011
Berichten: 1
Standaard Binnen hetzelfde kalenderjaar van VAR ROW naar VAR WUO?

Hallo allemaal,
Op één vraag lijk ik geen antwoord te kunnen vinden. Is het mogelijk om binnen hetzelfde kalenderjaar eerst te starten met een VAR ROW (omdat ik met mijn freelance communicatie/tekstschrijven begin op 1 juli dit jaar naast mijn parttime baan) en na een aantal maanden (omdat het aantal opdrachtgevers stijgt en ik nog minder ga werken voor mijn huidige werkgever) alsnog een VAR WUO aan te vragen en te krijgen? Of is het zo dat je minstens een jaar vastzit aan die ROW, danwel dat als je eenmaal als ROW in de systemen van de belastingdienst staat, het heel erg moeilijk wordt om nog een WUO te krijgen (ook al voldoe je op geven moment wel aan alle voorwaarden)?
Ik vind het heel erg moeilijk om te bepalen wat nou wijsheid is en wat de beste manier is om voor mezelf te beginnen.
Ik wacht jullie reactie af. Bij voorbaat dank!
  #2  
Oud 30 mei 2011, 14:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Een VAR is niet gebaseerd op feiten, maar op verwachtingen voor het komende jaar (of: voor de rest van het lopende jaar). Zo zijn de vragen op het VAR-aanvraagformulier ook geformuleerd.

Als jij verwacht dat het loopt zoals je hier schetst dat het misschien gaat lopen, dan kun je beter gelijk een VAR-WUO aanvragen. Daar heb je meer aan bij je potentiële opdrachtgevers.

Als dat niet reëel is, dan zie ik er geen bezwaar in om eerst een VAR-ROW aan te vragen op basis van je verwachtingen nu, en later alsnog een VAR-WUO als de werkelijkheid zich gunstiger ontwikkelt.
__________________
René
  #3  
Oud 15 juni 2011, 11:21
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Beste fueals,

Mijn ervaring met de belastingdienst is dat als je eenmaal een VAR-ROW hebt gekregen, het een flinke toer is om dan over te stappen op een WUO, ook al voldoe je aan alle voorwaarden. Vraag liever meteen een WUO aan. Wil je later alsnog overstappen, ga dan flink zeuren om een WUO. Dien een protest in als je weer een ROW krijgt, bij mij gingen ze uiteindelijk (na mijn protest) schoorvoetend akkoord met een WUO 'maar dan moest ik het wel eerst laten zien'. Ja,ja. Nou, sindsdien heb ik altijd een WUO gekregen, zonder gezeur!

Even doorzetten dus.

Groet,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
var wisselen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
ROW maar eigenlijk WUO Kampioen Belasting 17 3 december 2007 17:11
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 15:56
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 11:22
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon