Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 april 2015, 16:14
Jeroen Gerth Jeroen Gerth is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2014
Berichten: 6
Standaard Fout met gebruik priverekening in eerdere aangifte. Wat nu?

Dag dames en heren,

Ik heb een vraagje waar ik graag jullie advies over wil hebben. Ik kom er namelijk achter dat ik vorig jaar iets stoms heb gedaan.

Ik ben in november 2013 gestart met mijn eenmanszaak. Ik was al bezig met een mooie klus voor een klant en vond het tijd om me in te schrijven. Ik had helaas nog niet direct een zakelijke rekening van de bank. Deze kwam pas in begin 2014, aangezien dat wat langer duurde. Niet slim inderdaad, dat weet ik nu.

In de tussentijd heb ik wel enkele zakelijke betalingen binnen gekregen en betaald via mijn privé-rekening. Deze boekte ik toen wel gewoon als bank betaling in mijn administratie op een grootboekrekening “bank”

Dus bij een betaling ontvangen:
Bank 1000
aan debiteuren 1000

Ik heb echter nooit mijn privé uitgaves en inkomens bij gehouden, aangezien ik alleen mijn zakelijke betalingen heb bij gehouden. In feite wat ik heb gedaan is alsof ik wel een nieuwe (virtuele) bankrekening had, maar dat was dus niet zo. In de aangifte van 2013 heb ik dan ook het saldo van mijn zakelijke betalingen opgegeven. Niet het totaal.

Dus bijvoorbeeld:
begin: 0 euro
einde: 3000 euro.

Eigenlijk klopt dit dus niet, want het komt niet overeen met de saldo die werkelijk op mijn rekening stonden.

Vraag 1:
Moet ik in de eerste maanden dat ik al het zakelijk betalingsverkeer over mijn privé-rekening heb laten doen, alles boeken als prive-ontrekking en prive-storting en dan bij het sluiten van het jaar verrekenen met het eigen vermogen? Voor het deel van 2014 kan ik dit nog wel corrigeren.

Vraag 2: Betekent dit dan dat ik mijn aangifte van 2013 verkeerd heb gedaan, betreffende de banksaldo en de prive-ontrekkingen? Kan ik dat nog corrigeren? En hoe dan? Ik begreep dat ik alleen een correctie kan doorgeven 6 weken na de definitieve aanslag.

Door schade en schande wordt men wijs, zeggen ze. Dat ondervind ik nu. Toch wil ik wel alles netjes corrigeren. Wat kan ik dan het beste doen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 10:46
Wat doe jij met alle komende feestdagen? Mariëlle Schrijft Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 4 12 april 2007 13:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon