Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 januari 2009, 11:02
hannahzb hannahzb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 10
Standaard Waarom geen ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Ja, leuk, belastingen! Ik dacht dat ik aardig in de gaten had hoe het werkte, maar ben nu toch de draad kwijtgeraakt.
Ik heb me 28 dec ingeschreven bij de KvK, ben per 1 januari gestart met een eenmanszaak. Tegelijk met KvK heb ik het formulier van de belastingdienst ingevuld. Ik wil gemiddeld 30 uur per week gaan werken, heb meer dan 3 opdrachtgevers en presenteer mezelf als ondernemer. Toch kreeg ik op 5 januari een brief dat ik alleen omzetbelasting moet betalen. Er staat niets in over inkomstenbelasting.
Begin januari een VAR-verklaring opgestuurd en al na 3 dagen kreeg ik reactie dat ik voor 2009 een VAR-wuo heb! Daar ben ik dus erg blij mee.
MAAR: ik begrijp het niet helemaal. Hoe komt het dat ik geen inkomstenbelasting betalen moet, terwijl ik wel winst maak, en ook een VAR-wuo heb gekregen? Ik hoop dat iemand me kan helpen om de draad weer op te pakken, dat stel ik erg op prijs!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2009, 11:22
Cournot Financieel Cournot Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2008
Berichten: 25
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

beste hannahzb,

Naar aanleiding van je inschrijving bij de Kvk is er een startersformulier ingevuld. Hierop heb je aangegeven hoeveel winst je verwacht te gaan maken. Obv hiervan zou de fiscus een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2009 (en aanslag Bijdrage Zvw) kunnen opleggen. Als ze dit niet doen zou ik richting de fiscus verzoeken een dergelijke aanslag op te laten leggen.
Uiteraard moet je voor jezelf ook even een liquiditeitsplanning maken, omdat je een startende ondernemer bent. Afhankelijk van de omzet die je meteen al kunt maken kun je afwegen wanneer je verzoekt een aanslag op te leggen. Ook kun je al een berekening maken van je te betalen inkomstenbelasting. Dat je uiteindleijk aangifte moet doen staat buiten kijf, afhnakelijk van een aantal factoren kan het wel zijn dat je maar weining IB verschuldigd bent, o.a. door zelfsatndigenaftrek.
__________________
Mts. Cournot Financieel
www.cournot.nl/financieel
administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2009, 11:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hannahzb Bekijk bericht
een brief dat ik alleen omzetbelasting moet betalen.
Staat dat er echt? Er staat neem ik aan dat je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Maar staat er "alleen"?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 januari 2009, 12:34
hannahzb hannahzb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

Beste Cournot,
Bedankt voor je uitleg, dat maakt veel duidelijk! Wanneer kan ik dan het beste dat verzoek doen? Als ik weet hoeveel inkomsten ik ongeveer heb in 2009?

Beste René,
Nee, zo staat het er niet. Op een apart vel papier staat: Belastingmiddel, Omzetbelasting, Aangiftetijdvak: Kwartaal, en Fiscaalnummer: NLXXXXX. Denk je dat die IB nog komt dan?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 januari 2009, 12:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hannahzb Bekijk bericht
Denk je dat die IB nog komt dan?
Ja, de verschillende belastingen zijn gescheiden systemen. Dat je alleen de BTW gehad hebt, wil niet zeggen dat de IB niet komt.

Je krijgt waarschijnlijk nog een mededeling over de IB en/of een schattingsformulier en/of een eerste voorlopige aanslag.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 januari 2009, 15:27
hannahzb hannahzb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ja, de verschillende belastingen zijn gescheiden systemen. Dat je alleen de BTW gehad hebt, wil niet zeggen dat de IB niet komt.

Je krijgt waarschijnlijk nog een mededeling over de IB en/of een schattingsformulier en/of een eerste voorlopige aanslag.
Ik denk niet dat dat zo is. Er staat duidelijk in de brief: ik heb beoordeeld of er sprake is van ondernemerschap voor de omzetbelasting en/of inkomstenbelasting, inhoudingsplicht voor de loonheffing of belastingplicht voor de vennootschapsbelasting.
Dus dan lijkt het me dat ze ook allemaal beoordeeld worden.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 januari 2009, 16:59
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

beste Hannah,

René heeft gelijk, BTW en IB zijn twee gescheiden systemen, en dus krijg je die gegevens ook apart. Zoals je je verhaal verteld heb ik nog niet gelezen dat je geen IB moet betalen. Overigens moet iedereen IB betalen, het kan hoogstens andersom zijn: dat je geen BTW zou hoeven betalen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 januari 2009, 23:15
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

De brief van de belastingdienst is waarschijnlijk gericht aan je onderneming. Een onderneming betaalt geen IB dat betaal je als privé persoon (over je inkomsten van de winst uit onderneming) vandaar dat deze niet in de brief vermeld staat.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 januari 2009, 10:43
hannahzb hannahzb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
De brief van de belastingdienst is waarschijnlijk gericht aan je onderneming. Een onderneming betaalt geen IB dat betaal je als privé persoon (over je inkomsten van de winst uit onderneming) vandaar dat deze niet in de brief vermeld staat.
Dan begrijp ik het nog steeds niet. Er staat toch duidelijk in de brief dat er wordt beoordeeld 'of er sprake is van ondernemerschap voor de omzetbelasting en/of inkomstenbelasting, inhoudingsplicht voor de loonheffing of belastingplicht voor de vennootschapsbelasting.

Maar goed, ik wacht het nog wel even af, en anders bel ik ze wel even. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en adviezen!
Groet,
Hannah
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 januari 2009, 13:20
Jos2 Jos2 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Berichten: 1
Standaard Re: Waarom geen inkomstenbelasting?

Hoi Hannah,

Ik heb exact dezelfde situatie gehad. De brief die ze sturen is nogal onduidelijk. Je krijgt in het nieuwe jaar gewoon een bericht dat je je aangifte inkomstenbelasting moet indienen.

Succes ermee!

Groet,
Jos
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven? JeroenID Belasting 5 20 maart 2009 08:40
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet Verhoven Belasting 6 13 februari 2009 14:47
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 00:55
90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer? Gerard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 22 september 2008 19:53
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon