Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 november 2010, 15:03
nino1983 nino1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 10
Standaard Opdrachtgever betaalt niet

Hoi daar,

Hoop dat iemand mij kan helpen. Ik zit al een jaar (als het niet langer is) in een vervelende situatie. Het blad waarvoor ik schrijf betaalt niet op tijd en soms na maanden lang nog niet. Ik heb natuurlijk als freelancer nooit een contract getekend, maar stuur netjes altijd mijn facuten per post en mail. Ze hebben mij van begin af aan altijd toegezegd het geld te storten maximaal 6-8 weken na publicatie van het betreffende nummer. Deze grens wordt dus zwaar overschreden.

Nu mail ik zo vaak wanneer ik het geld kan ontvangen, want moet als freelancer natuurlijk ook leven van mijn inkomsten en huur betalen. Ik krijg zelden een reactie terug en dan worden er weer beloftes gedaan die niet worden nagekomen. Ik word er zo gefrustreerd van af en toe.

Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Ik las op internet dat ik een incassobureau kan inschakelen om het geld te innen, maar natuurlijk schaad dat de relatie tussen mij en opdrachtgever...

Hoor graag of iemand hier ervaringen mee heeft.

Dank.

Groetjes.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2010, 15:24
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Je moet je lijkt mij allereerst afvragen of je verder wilt met deze klant? Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar meer betrouwbare klanten.

Wat ik als eerste zou gaan doen is een formele herinnering sturen, iedere keer dat ze in gebreke blijven. Daarna een 2e herinnering met de aankondiging dat als ze niet binnen de gestelde termijn betalen er een incassobureau ingeschakeld wordt. Als laatste kun je dan een brief sturen dat de vordering uit handen wordt gegeven aan een incassobureau en dan ook daadwerkelijk dat bureau inschakelen (als het bedrag tenminste hoog genoeg is).

Dat de relatie (misschien) kapot gaat is dan jammer, maar wat heb je aan een niet betalende klant? Je kunt die tijd beter steken in wel betalende klanten!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 november 2010, 15:40
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

stoppen en incasso starten ( na een laatste aanmaning ). Zie deze site voor voorbeelden van emailtjes/brieven.

verder zeg je:
Citaat:
Ik heb natuurlijk als freelancer nooit een contract getekend
dan heb ik mijn vraagtekens, heeft de klant ook geen offerte of contract + algemene voorwaarden van JOU getekend? Want dat is wel echt belangrijk om vooraf te doen!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 november 2010, 09:27
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard

Dag Nino1983,

Wat mij verbaast, is al de zin: 'max. 6-8 weken na publicatie'. Je mag factureren zodra je de opdracht hebt ingeleverd, zodra de opdracht klaar is. Met publicatie heb je verder grofweg gezegd niks te maken. Jij hebt je werk gedaan: vanaf dat moment gaat je factuur de deur uit.

Op deze manier lijkt het of je alleen betaald krijgt wanneer het blad besluit of ze je stuk ook echt gaan gebruiken, gaan publiceren, maar zo werkt dat dus niet.

Daar hoef je overigens niet eens een contract, offerte of AV voor hebben getekend/verstuurd/overlegd (zo 'gewoon' is die werkwijze niet in de wereld van freelance journalisten). Wel is het handig en verstandig (voortaan) al je afspraken nog even op de mail te zetten en de opdrachtgever te vragen te reageren als er iets niet klopt.

Je kunt je case ook bij de FLA of NVJ neerleggen: als er veel schrijvers zijn met deze klacht bij deze opdrachtgever/uitgever, dan kun je misschien met meer mensen een vuist maken tegen de langzame betaling.

Verder zou ik al mijn energie nu steken in het vinden van andere, sneller betalende klanten, om deze te vervangen.

Zonnige groet, Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl

Laatst gewijzigd door ZinVol; 10 november 2010 om 09:27 Reden: had mijn naam nog niet erbij gezet
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2010, 10:21
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard

Ha Nino

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nino1983 Bekijk bericht
Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Ik las op internet dat ik een
incassobureau kan inschakelen om het geld te innen, maar natuurlijk
schaad dat de relatie tussen mij en opdrachtgever...
Ik denk dat de opdrachtgever jullie professionele relatie al genoeg
schaadt. Het lijkt me dat jij nu coulant genoeg bent geweest en best op je
strepen kunt gaan staan. Heel veel succes daarbij!

groet
Bertine
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 november 2010, 12:52
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik ben het helemaal met Bertine eens: denk niet dat jij degene bent die de relatie schaadt; dat is de partij die afspraken niet nakomt. Ik begrijp dat het niet makkelijk is om afscheid te nemen van zulke klanten, maar laten we eerlijk zijn: waarom zouden ze je op tijd betalen? Behalve af en toe een mailtje sturen of een beetje lastig zijn, doe je toch niets.

Reken maar dat degene die wél met extra kosten of een incassobureau krijgt wel betaald krijgt. Ja, het kan zijn dat het dan de laatste keer is, maar dan kun je je tijd en energie wel richten op andere klanten.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 november 2010, 14:39
nino1983 nino1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 10
Standaard

@ Ramon: Dank voor je bericht. Zou je mij die site nog kunnen geven met voorbeeltjes van emailtjes/brieven? ..gr
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 november 2010, 14:47
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nino1983 Bekijk bericht
@ Ramon: Dank voor je bericht. Zou je mij die site nog kunnen geven met voorbeeltjes van emailtjes/brieven? ..gr
You're on it
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/factureren
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 november 2010, 14:48
nino1983 nino1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 10
Standaard

@ Ramon. Nee via de mail en in het echt besproken dat ik daar zou gaan starten en de gegevens e.d. doorgenomen. Heb er zelfs gesolliciteerd nog. Ik stuur netjes mijn var-verklaring en facturen op en voor de rest hoor ik vrijwel niks, alleen dat ik betaalt krijg. Als freelancer hoef je dit soort dingen niet te tekenen lijkt mij...

@ ZinVol: idd, ik mag factureren zodra ik mijn werk geleverd heb. Alleen is de financien man daar niet strikt met betalen. Als je simpelweg geen antwoord krijgt op je emailtjes wordt het steeds erger. Bij een laatste mail werd er uitgelegd dat ze wachten op advertentieinkomsten.. blablabla.. wat heb ik daar mee te maken? Ze betalen al slecht. Ik wil gewoon mijn geld. Enige oplossing rest een laatste aanmaning sturen en dan incassobureau inschakelen, zoals de rest ook zegt. Dank trouwens!

Kortom: ik zal op zoek moeten gaan naar meer betrouwbare opdrachtgevers!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 november 2010, 15:11
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Als freelancer hoef je dit soort dingen niet te tekenen lijkt mij...
Bij elke opdracht (tenzij het een partner is en de opdracht zeer duidelijk is) laat ik een offerte terugsturen en vraag ik expliciet om goedkeurig op mijn algemene voorwaarden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon