Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 februari 2011, 14:44
Evi Evi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 september 2009
Berichten: 3
Standaard Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de auto:

Ik heb een eenmanszaak.
Ik heb in 2010 een 2ehands auto gekocht voor 15900.

De auto staat op naam van mijn man en wordt prive en zakelijk gebruikt.
Mijn man werkt tevens gedeeltelijk mee in het bedrijf.

1. Mag ik de autokosten verwerken in de IB en BTW aangifte of moet ik de auto op mijn naam zetten?

2. Wat vul ik in bij bijtellingen auto? zie rood gearceerd onderaan in de bijlage (nog niet finaal): is dat 15900?
Of is dit de btw correctie die ik hier moet invullen?

3. Andere bijtellingen: wat wordt hiermee bedoeld? Kunnen jullie hier voorbeelden van geven?

4. Ik heb reiskosten in het buitenland gemaakt, mag ik deze tevens meenemen in de kosten?

5. Moet ik hier nog iets verwerken omtrent prive opnames die ik heb gedaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!


Groet
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg lancelot.jpg‎ (29,5 KB, 12x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 februari 2011, 23:32
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Ik heb er niet zoveel verstand van, want laat alles aan de boekhouder over.
Wat ik wel zie is dat je de aanschafkosten van de auto, €15.900.00 aanmerkt als investering.
Dat kan niet, mits je hem op de zaak gekocht hebt. 28% investeringsaftrek geldt bovendien alleen op een nieuwe auto die in de 14% bijtellingsklasse valt. Een tweedehands valt daar volgens mij dus zoiezo niet onder. Correct me if I'm wrong.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 februari 2011, 23:09
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Heb je de auto nou prive of zakelijk gekocht? Je hebt zelf een onderneming maar de auto staat op naam van je man... dan lijkt het me gewoon een prive auto? Niet slim om dat op de naam van je man te doen terwijl het een zakelijke auto is maar goed... Ik ga er vanuit dat de auto op de zaak staat dan...

Als ik jou was zou ik een boekhouder nemen, volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt en het is soms best slim om even te kijken wat voordeliger is, zakelijk of prive auto.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 februari 2011, 10:56
Kip-Zonder-Kop Kip-Zonder-Kop is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2011
Berichten: 1
Standaard

Auto op de zaak
Aanschaf
Indien u een auto koopt voor de zaak wordt deze voor het aankoopbedrag opgenomen op de balans. De autokosten mogen van de opbrengst in uw onderneming afgetrokken worden. Er wordt van u verwacht dat indien u niet privé rijdt met u auto dit aankunt tonen doormiddel van een kilometerregistratie. En indien u wel privé rijdt dit corrigeert doormiddel van een bijtelling.

Btw
De autohandelaar zal u bij de koop van uw auto btw in rekening brengen, deze btw kunt u als voorbelasting aftrekken van de btw die u betalen moet. Als er een tweedehands auto wordt gekocht komt er geen btw op de factuur te staan. De btw mag dan natuurlijk ook niet afgetrokken worden, wel mag de btw van de onderhoud-, reparatie- en gebruikskosten afgetrokken worden.

Privé auto op de zaak
Als u privé een auto heeft en deze graag op de zaak wilt zetten is dit mogelijk. In dit geval kunt u geen btw aftrekken van de aankoop van de auto. Er kan wel btw worden afgetrokken voor de autokosten zoals onderhoud, reparatie en gebruikskosten.
Bijtelling
Indien de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt wordt eist de Belastingdienst een bijtelling. Voor de bijtelling hanteert de Belastingdienst 4 tarieven:
ü 0% bijtelling van de waarde van de auto, voor auto's met een CO2 uitstoot van 0 gram per kilometer.
ü 14% bijtelling van de waarde van de auto, voor diesel auto's met een CO2 uitstoot van maximaal 95 gram per km.
14 % bijtelling van de waarde van de auto, voor benzine en LPG auto's met een CO2 uitstoot van maximaal 110 gram per km.
ü 20% bijtelling van de waarde van de auto, voor diesel auto's met een CO2 uitstoot van maximaal 116 gram per km.
20% bijtelling van de waarde van de auto, voor benzine en LPG auto's met een CO2 uitstoot van maximaal 140 gram per km.
ü 25% bijtelling van de waarde van de auto, voor alle andere auto's.
Voor auto's die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen is de bijtelling 35% van de waarde van de auto in het economische verkeer.
Onder de waarde van de auto wordt verstaan:
ü Personenauto: de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief btw en bpm
ü Bestelauto's: de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief btw en vanaf 1 juli 2005 ook de bpm
Zijn de werkelijke kosten gelijk aan, of hoger dan de bijtelling wordt het bedrag van de bijtelling, van de autokosten afgetrokken, denk hierbij ook aan de btw correctie! De teveel afgetrokken btw moet weer verrekend worden.
Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan 0%, 14% of 25% van de cataloguswaarde, dan kunt u de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling rekenen. Er blijft dan geen aftrekmogelijkheid meer over aangezien de aftrek dan gelijk is aan de fictieve bijtelling.

Km registratie
Als de auto minder dan 500 kilometer per jaar privé wordt gebruikt verwacht de Belastingdienst dat u dit bewijst doormiddel van een kilometer- of rittenadministratie. De Belastingdienst eist dat de onderstaande gegevens vermeldt staan in de kilometerregistratie:
ü Het merk van de auto
ü Het type auto
ü Het kenteken van de auto
ü De ritgegevens
Per rit vermeldt u:
ü De datum
ü De begin- en eindstand van de kilometerteller
ü Het vertrek- en aankomstadres
ü Of het een privé of zakelijke rit is
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voordelen/nadelen milieuvriendelijke auto Markie Al die andere praktische dingen 0 5 september 2010 19:39
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 04:09
Auto kopen als promotiemiddel VakantiehuizenVergelijker Al die andere praktische dingen 3 24 januari 2009 13:04
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 22:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon