Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2008, 12:32
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Question Urenregistratie en agenda

Per 1 maart zal ik, in juni afgestudeerde Leisure Manager, starten met Arina Evenementenorganisatie. In de periode tot aan 1 maart zal ik mij part-time bezighouden met het opstraten van mijn eenmanszaak. Nu heb ik begrepen dat de belastingdienst om je agenda kan vragen wanneer zij twijfelen of je urenregistratie klopt. Natuurlijk zal ik afspraken met toekomstige opdrachtgevers in mijn agenda noteren, zoals iedereen dat doet. Maar moet ik niet declarabele uren, bijvoorbeeld tijd die ik steek in het werven van opdrachten, ook in mijn agenda noteren? Anders heeft de belastingdienst toch ook niks aan mijn agenda? En kan ik ook gewoon prive afspraken in mijn werk-agenda noteren? Of moet ik dat, voor het geval de belastingdienst om mijn agenda vraagt, gescheiden houden? Kunnen jullie mij iets meer duidelijkheid verschaffen op dit onderwerp? Alvast bedankt!
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 januari 2008, 13:11
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Urenregistratie en agenda

Dag Arina,

Ik hou zelf een Excel sheet bij waarin ik alle uren die ik aan mijn zaak besteed noteer. (datum/aantal uur/omschrijving)
Daarnaast heb ik uiteraard mijn agenda, waarin zowel zakelijke als prive afspraken staan.

Lijkt mij voldoende.

Mocht de Belastingdienst mijn agenda willen inzien om een aantal zaken te verifieren dan mag dat natuurlijk. Overigens de uren die ik aan mijn zaak besteed en niet in mijn agenda staan zijn vaak op andere wijze aan te tonen (bijvoorbeeld de dag waarop ik 'tijd geschreven' heb voor mijn BTW aangifte kan gecontroleerd worden met de datum waarop de aangifte is ontvangen etc.)

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 januari 2008, 13:23
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Standaard Re: Urenregistratie en agenda

Maar hoe zit het dan met uren die je niet aan kunt tonen. Uren dat je op internet aan het surfen bent naar toekomstige opdrachtgevers of dat je de administratie aan het bijwerken bent?
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 januari 2008, 13:28
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Urenregistratie en agenda

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arina Bekijk bericht
Maar hoe zit het dan met uren die je niet aan kunt tonen. Uren dat je op internet aan het surfen bent naar toekomstige opdrachtgevers of dat je de administratie aan het bijwerken bent?
Mits het niet excessief veel uren zijn kan ik me niet voorstellen dat een inspecteur hier een punt van maakt. (zeker niet als de rest van je uren administratie op orde is)

Nog een kanttekening: het is niet aan de Belastingdienst om te bepalen hoe jij je bedrijfsvoering voert. Zie ook de uitspraak van de Hoge Raad over het urencriterium: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=1430
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 januari 2008, 13:43
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Urenregistratie en agenda

Ik hou zelf een urenregistratie bij. Bij het innemen van mijn agenda komen ze van een zeer koude kermis thuis, ik hou een agenda maar heel sporadisch bij. Veel opdrachten dienen op korte termijn gerealiseerd te worden, tegen de tijd dat ik ze heb opgeschreven zijn ze weer voorbij. Op zich kun je bij mij aan mijn facturen natuurlijk wel weer zien dat ik echt ergens mee bezig ben geweest.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 januari 2008, 14:33
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Standaard Re: Urenregistratie en agenda

Zoals ik er tegenaan kijk is het als freelancer bijzonder belangrijk effectief te werken. Het aantal uren die je niet kan declareren moet je proberen zo laag mogelijk proberen te houden. Ik zag mezelf al aan mijn bureau zitten alles in mijn agenda te kladden, terwijl ik uiteraard een digitale (Excel) urenregistratie bijhoud. Tuurlijk is er nog zoiets als je eigen manier van bedrijf voeren. Maar als opstartend freelancer is er meer dat ik niet weet, dan dat ik wel weet. Jullie antwoorden hebben me geholpen wat meer vertrouwen te hebben in mijn eigen denkwijzen. Wat is dit toch een prettig forum..
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium, urenregistratie


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon