Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2009, 07:37
mhoogenb mhoogenb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Berichten: 5
Question Verlopen concurrentiebeding of niet?

Hallo freelancers,

Per 1 januari 2008 ben ik als freelancer binnen de ICT gestart. Van mijn oude werkgever Atos Origin kreeg ik toestemming om ondanks het concurrentiebeding van een jaar te starten bij de eindklant waar ik op dat moment voor Atos bij werkte.

Tot zover een prima situatie.

Vwb de facturatie en contracten van de subco’s maakt Atos gebruik van de diensten van Infomotion, hetgeen Atos 1 euro kost.
Als zodanig is er het contract voor mij door infomotion opgesteld, waarbij de inhoud volledig is bepaald door Atos zelf. Zo ook het concurrentiebeding dat in al mijn contracten van Infomotion voorkomt.

Het is nu 14 maanden later en ik werk nog met veel plezier bij de eindklant. Atos heeft echter besloten per 1 april het contract niet te verlengen en mij te willen vervangen voor een Atos medewerker (logische stap gezien de crisis).

Omdat de eindklant mij graag wil behouden vroeg ik mij het volgende af:
Het concurrentiebeding van Atos is inmiddels verlopen. Het concurrentiebeding van Infomotion echter niet. Kan ik dit laatste concurrentiebeding niet zien als een verkapt concurrentiebeding van Atos zelf en is het daarom nog wel geldig?

In de praktijk blijkt namelijk dat Infomotion niets zonder Atos aan het contract mag wijzigen. Hier kwam ik achter toen ik wat wijzigingen wilde doorvoeren in het contract (zoals een opzegtermijn).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ps: Hieronder heb ik wat relevante passages toegevoegd uit een contract van Infomotion.

Gr Marco Hoogenboom



1.1 De in artikel 1.1 genoemde werkzaamheden zullen met ingang van 1 december 2008 door de Opdrachtnemer verricht worden voor en bij:
Opdrachtgever: Info Motion B.V.
Eindopdrachtgever/klant: Robeco/Atos Origin Nederland B.V.
Beoogde einddatum is 31 december 2008, hierna te noemen “de Einddatum”
Optie op verlenging: ja.

2 Relatie- en Concurrentiebeding
2.1 Het is Opdrachtnemer zowel gedurende de looptijd van deze overeenkomst als gedurende een periode van 12 maanden na het einde van deze overeenkomst verboden om op enigerlei wijze, direct of indirect, werkzaamheden te (doen) verrichten of diensten te (doen) verlenen voor of ten behoeve van een zakelijke relatie van Opdrachtgever voor wie of ten behoeve van wie Opdrachtnemer in het kader van de onderhavige overeenkomst direct of indirect werkzaamheden heeft verricht of heeft doen verrichten dan wel diensten heeft verleend of heeft doen verlenen. Onder zakelijke relaties als bedoeld in dit artikel vallen zowel de uiteindelijke Opdrachtgever(s), als de inlener(s), aan wie Opdrachtnemer beschikbaar is gesteld en die Opdrachtnemer vervolgens heeft/hebben doorgeleend. Dit verbod ziet uitsluitend op werkzaamheden op het terrein van automatisering. Alleen met schriftelijke toestemming van Opdrachtgever kan Opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk van dit verbod worden vrijgesteld.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2009, 07:54
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Verlopen concurrentiebeding of niet?

Citaat:
Vwb de facturatie en contracten van de subco’s maakt Atos gebruik van de diensten van Infomotion, hetgeen Atos 1 euro kost.
Als zodanig is er het contract voor mij door infomotion opgesteld, waarbij de inhoud volledig is bepaald door Atos zelf. Zo ook het concurrentiebeding dat in al mijn contracten van Infomotion voorkomt.
Dag Marco,

Is het zo dat jij factureert aan Atos, Atos aan Info Motion, en Info Motion aan de eindklant? Als dit het geval is heb je m.i. geen poot om op te staan (jij bent geen contractpartij met de eindklant) en kan Atos jou aan het beding houden.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2009, 13:17
mhoogenb mhoogenb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Verlopen concurrentiebeding of niet?

Rene,

Dank voor je reactie.

Citaat:
Is het zo dat jij factureert aan Atos, Atos aan Info Motion, en Info Motion aan de eindklant?
Nee, ik factureer aan Infomotion. Atos factureert aan de eindklant.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2009, 15:51
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Verlopen concurrentiebeding of niet?

In het vervolg niet meer akkoord gaan met een concurrentiebeding in je contract. Voor een medewerker in dienstverband kan ik het me nog voorstellen, maar een contractor hoeft hier volgens mij niet akkoord mee te gaan.

Je zou de klant kunnen laten onderhandelen met Atos over deze situatie. De klant kan aangeven dat ze jou graag willen houden, en geen interesse heeft in een vervanger. Atos kan dan eieren voor haar geld kiezen en toch jouw inzet verlengen. Zeer waarschijnlijk zal men jou vragen je tarief te verlagen. Een en ander hangt er natuurlijk ook van af welke mensen Atos zelf beschikbaar heeft.

Veel succes!

Groet, Nick
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 februari 2009, 18:41
mhoogenb mhoogenb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Verlopen concurrentiebeding of niet?

Nick,

Citaat:
In het vervolg niet meer akkoord gaan met een concurrentiebeding in je contract.
Het was wat lastig eisen aan het contract te stellen, omdat ik als freelancer van Atos bij de eindklant mocht blijven zitten. Dit ondanks het concurrentiebeding.

Citaat:
Je zou de klant kunnen laten onderhandelen met Atos over deze situatie. De klant kan aangeven dat ze jou graag willen houden, en geen interesse heeft in een vervanger. Atos kan dan eieren voor haar geld kiezen en toch jouw inzet verlengen.
Je slaat de spijker op de kop. Dit heb ik inderdaad gedaan. Resultaat:
Eindklant is niet akkoord gegaan met vervanging, contract met Atos is na overleg over genomen door andere partij waar eindklant zaken mee doet, concurrentiebeding is opgeheven, marge die Atos ving als tussenpartij is verdeeld tussen eindklant en mijzelf.

Eind goed al goed. Contractverlenging en tariefsverhoging.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 februari 2009, 22:12
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verlopen concurrentiebeding of niet?

Snel geregeld, gefeliciteerd!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon