Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juli 2008, 18:58
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Hoe zet je een goed archief op?

Dag,

Ik heb de gewoonte om krantenknipsels of website-adressen of andere digitale bronnen die mij inspireren te bewaren. De papieren knipsels bewaar ik in een map. De digitale zijn in verschillende mappen opgeslagen op mijn pc. Bij elkaar is het inmiddels een behoorlijke verzameling. Wil ik in de toekomst ooit iets kunnen terugvinden, dan is het absoluut noodzakelijk dat ik de boel ga ordenen. Ik moet dus een archief opzetten. Nu heb ik al een beetje zitten puzzelen in het programma Microsoft Access om een overzichtelijke database te maken. Maar eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Wat handig is om te doen? Ik ben dan ook erg benieuwd naar ervaringen van andere freelancers. Hoe hebben jullie je inspiratiebronnen of informatieve knipsels opgeslagen/gearchiveerd ? Zijn er mensen die ook een database hebben gemaakt of een ander soort overzichtsbestand?

Hoor 't graag!

Dank alvast!

Groet,

Janine
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 juli 2008, 23:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe zet je een goed archief op?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janine Bekijk bericht
Wil ik in de toekomst ooit iets kunnen terugvinden, dan is het absoluut noodzakelijk dat ik de boel ga ordenen.
Dat hoeft niet per se. Je kunt veel digitale dingen op je PC ook doorzoekbaar maken met Google desktop search. Microsoft heeft ook zoiets, maar ik ben een Google-fan.

Citaat:
Nu heb ik al een beetje zitten puzzelen in het programma Microsoft Access om een overzichtelijke database te maken.
Dat zou ik hiervoor niet gebruiken. Access is meer voor gestructureerde gegevens. En je moet eerst een applicatie ontwikkelen, voor je er iets mee kunt doen.

Citaat:
Hoe hebben jullie je inspiratiebronnen of informatieve knipsels opgeslagen/gearchiveerd ? Zijn er mensen die ook een database hebben gemaakt of een ander soort overzichtsbestand?
Ik gebruik zelf vooral MyInfo. Dat is een zogenaamde outliner, met als kern een hiërarchische structuur. Maar het heeft ook tags, filters op kolomvelden, hyperlinks en een zoekfunctie. Hier bewaar ik bijna al mijn digitale aantekeningen, knipsels en 'random info' in.

Knipselprofessionals (van informatie- en kenniscentra enzo) zweren daarentegen bij programma's als AskSam. Evernote schijnt ook zoiets te zijn. En dan zijn er nog Ultra Recall en MyBase.

Oh, en ik heb ook nog plastic bakken van de Office Centre, waar ik mijn papieren knipsels in doe. Maar eigenlijk kijk ik daar nooit meer in en begin ik tot de conclusie te komen dat papieren knipsels zooo 1994 zijn...
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juli 2008, 17:30
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Hoe zet je een goed archief op?

Dag Rene,

Dank voor je reactie en al je tips. Ik ga zeker eens kijken naar de programma's die je noemt. Alleen heb ik dus wel nog een hele berg papieren knipsels!

Groet,

Janine
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juli 2008, 08:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe zet je een goed archief op?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janine Bekijk bericht
Alleen heb ik dus wel nog een hele berg papieren knipsels!
Ik kwam toevallig net een artikel over Pixily tegen: je stuurt je papieren op per post, en krijgt ze in de vorm van PDF's via internet terug
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 juli 2008, 09:46
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Hoe zet je een goed archief op?

Het feit dat je je digitale knipsels in verschillende mappen hebt opgeslagen, is op zichzelf al een archief! Je moet jezelf nou ook weer niet tekort doen.

Hoe je dat archief verder inricht, ligt aan hoe je het geheel wilt (gaan) gebruiken. Wat Rene aangeeft (met tags e.d.) is behoorlijk gedetailleerd. Die tags verschijnen vast en zeker niet vanzelf, dus dat houdt in dat je er veel tijd in moet gaan stoppen.

Als je alles niet zo gedetailleerd wilt bijhouden, kun je misschien ook gewoon je mappen anders organiseren. Richt bijvoorbeeld mappen in per jaar, of per onderwerp. Of gewoon allebei! Dat kost natuurlijk wel meer ruimte dan als je met tags werkt, aangezien je hetzelfde artikel dan meerdere malen bewaart. Per map kun je dan weer "ondermappen" maken voor een verdergaande verfijning.
De eerste stap is echter de naam die je aan je bestanden geeft. Als je daarbij al een structuur aanhoudt die bij jou (en je artikelen) past, is de helft van het werk al gedaan.

Over die papieren knipsels:
- je kunt de suggestie van Rene opvolgen;
- je kunt alle artikelen ook zelf inscannen;
- je kunt ook een aantal ordners/mappen aanschaffen, een heleboel plastic mapjes ("showtassen") en een aantal tabbladen. Je papieren archief kun je vervolgens hetzelfde opzetten als je digitale - wel zo duidelijk.

Afijn, ik ben geen expert, maar volgens mij kun je nauwelijks verdergaande richtlijnen geven voor het opzetten van enig archief. Het gaat immers om wàt en hoeveel er in opgeslagen moet worden èn hoe het gebruikt moet kunnen worden. En dat verschilt van archief tot archief.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 juli 2008, 23:01
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Hoe zet je een goed archief op?

Ik zou zowiezo geen Access gebruiken. Dat is niet handig voor jouw wens. Een goed archief is altijd lastig. Hoe deze in te richten verschilt per omgeving. Ik zal je vertellen hoe ik hiermee omga, daar ik freelancer ben en met dezelfde vraag heb geworsteld.

Mijn archief bestaat voornamelijk uit documenten, presentaties, excel sheets, afbeelding, ingescand materiaal en andere vormen van bestanden. Ik heb een eenvoudige doch duidelijke mappenstructuur opgezet op mijn harde schijf. Hierin alle documenten netjes onder verdeeld. Vervolgens de hele boel natuurlijk bijgehouden en af en toe bijwerken. Dit vergt een stukje discipline, zeker in drukke tijden. Doe je het niet, krijg je achteraf zeker spijt.

Je kunt de hele handel doorzoekbaar maken met een goede desktop search tool. Vista bevat er standaard eentje, maar die van Google is ideaal. Je zult alles terug vinden wat je zoekt. Deze toepassing zorgt dus voor een goed doorzoekbaar archief.

Waar je wel goed over na moet denken is hoe je een backup wilt doen. Wat gebeurt er als je pc nu crashed? Denk dan niet alleen aan je archief met documenten en bestanden, maar ook aan je mail, taken, contactpersonen en agenda! Ik gebruik daarvoor nu MobileMe van Apple. Dat gaat zover, dat je zelfs een soort van Online harde schijf hebt. Daardoor heb ik geen zorgen meer als mijn pc crashed en vanaf andere computers heb ik via internet eenvoudig toegang.

Er zijn natuurlijk ook veel andere betaalbare oplossingen voor backup. Vrijwel iedere internet provider heeft tegenwoordig online backup oplossingen en ook bij grotere partijen als KPN kun je voor een paar euro per maand de hele handel backupen. Maar goed, ook hiervoor is weer wat discipline vereist. Je kunt altijd ook een externe hardeschijf hiervoor gebruiken. Denk dan wel na wat er gebeurt als deze stuk zou gaan of er brand uit breekt in je huis / kantoor.

Genoeg stof om over na te denken. Vragen? Stel ze gerust.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42
Hoe vind ik een geschikte belastingadviseur? Riël Notermans Belasting 3 7 augustus 2007 10:56
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 15:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon