Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 januari 2008, 16:13
linda12 linda12 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Berichten: 2
Standaard Factuur zonder BTW

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb een beetje zitten lezen en ben al een hoop wijzer geworden. Naast mijn baan ben ik partime zzp-er , ondernemer, freelancer hoe je het wilt noemen. dit gaat maar om een paar uurtjes oer week.
Ik heb me vorig jaar al in laten schrijven bij de KVK en bij de belastingdienst. omdat ik er toen niets mee deed. ( geen tijd , nieuw huis enz.) heb ik de belastingdioenst weer stop gezet. De adviseur zei toen , als je toch inkomsten krijgt kun je ze gewoon invullen bij extra inkomsten op je belasting formulier.
Nu ga ik vanaf februari op freelance basis cursussen geven in visagie.
dit wilde ik opgeven als extra inkomsten totdat het echt gaat lopen en het teveel word.
Nu lees ik overal dat je over cursussen geen btw hoeft te berekenen. Aangezien ik mijn geld pas krijg als ik de opdrachtgever een faktuur stuur dacht ik dat ik mijn btw nummer weer aan moest gaan vragen.
Begrijp ik goed uit alles wat ik gelezen heb, dat ik gewoon een faktuur kan sturen voor het bedrag zonder BTW en de inkomsten als extra inkomsten kan opgeven???

Wie oh wie kan mij hierin adbies geven.???

help.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 januari 2008, 22:46
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Factuur zonder BTW

Beste Linda,

Als je een training geeft dan hoeft je geen BTW op je factuur te zetten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 januari 2008, 23:01
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Factuur zonder BTW

Hoi Linda, om te beginnen: ik geloof dat als je zo af en toe eens een training geeft je sowieso niet BTW-plichtig bent, maar daar weet ik het fijne niet van.
Ik kan zo ook niet overzien hoeveel cursussen je gaat geven.

Als je regelmatig trainingen geeft en dit dus doet als ondernemer zijnde, dan zegt de website van de belastingdienst onder meer het volgende:

Niet vrijgesteld

Cursussen die niet in de eerste plaats zijn gericht op de vervulling van een beroep, vak of betrekking of die niet zijn gericht op het functioneren in een (toekomstige) werkkring, vallen buiten de vrijstelling. Zo geldt de vrijstelling niet voor cursussen die een vrije-tijdskarakter hebben en cursussen die in de eerste plaats zijn gericht op de verwerving van vaardigheden in de persoonlijke levenssfeer. Voorbeelden van dergelijke cursussen zijn:
  • opleiding voor het rijbewijs B-E;
  • anti-slipcursussen;
  • bloemschikcursussen;
  • tekencursussen en dergelijke;
  • cursussen voor bedrijfshulpverlening;
  • cursus EHBO, LEH (levensreddend) of HUV (bedrijfshulpverlening) tenzij een zodanige cursus een onderdeel is van een beroepsopleiding;
  • cursus/begeleiding van 'herintreders' op de arbeidsmarkt;
  • cursus bewegingsleer T'ai Chi'uan;
  • opleiding tot lotusslachtoffer door Lotuskringen.
Het hangt er dus ook vanaf welk doel je met je cursussen hebt (beroepsopleidend of niet).

Je kunt hier meer over lezen op de volgende links:

http://www.belastingdienst.nl/zakeli...l#P2641_307186

http://www.belastingdienst.nl/zakeli...l#P2613_302896

Ik geef zelf (automatiserings)trainingen en deze zijn voorlopig nog niet verplicht vrijgesteld. Ik reken dus wel BTW omdat ik dan ook maximaal kan profiteren van BTW-aftrek.
Stel dat je 40% van je omzet BTW-plichtig bent en 60% niet, dan mag je in dit voorbeeld slechts 40% van de BTW van je totale inkoop terugvragen. Dat is waarom ik er voor kies om maximaal BTW te vragen.

Succes!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 januari 2008, 06:10
linda12 linda12 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Factuur zonder BTW

Dank jullie wel voor jullie reactie,

Ik heb gister zitten spitten op internet en gezien dat alle opleidingen visagie btw vrij gegeven worden. alleen over het lespakket word btw gegeheven, maar die verzorgt mijn opdrachtgever dus daar heb ik niets mee te maken.

alleen de workshop die gericht is op het jezelf opmaken van 1 dag, ja daar moet ik dan toch maar eens over bellen.die zijn puur voor hobby en eigen gemak.
die komen waarschijnlijk weinig voor.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur ontvangen, later betalen: wanneer btw terugvragen? Diamond Administratie 6 6 juli 2012 14:42
Training zonder BTW alfred Belasting 18 12 augustus 2009 23:40
BTW Factuur voor 2007 0f 2008? newbie Administratie 2 14 januari 2008 13:36
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon