Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 november 2011, 00:57
silvia silvia is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 8
Standaard Kan ik verlies verrekenen?

Hallo,
Ik ben enkele maanden geleden als zelfstandige begonnen. Omdat ik niet aan de 1225 uur norm voldoe, heb ik geen recht op zelfstandigenaftrek, startersaftrek e.d. Per saldo zal ik eind van het jaar echter geen winst maar verlies draaien.

Mijn vraag is; Kan ik dit verlies wel verrekenen met de belastingaangifte?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 november 2011, 09:20
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Silvia,

Het word een beetje lang antwoord en geen simpel ja of nee.
Jou ondernemerschap voor de inkomstenbelasting bepaald of je verlies kunt verrekenen of niet maar het urencriterium is daarin geen bepalende factor. Ondernemerschap voor de IB word op andere criteria vastgesteld

Kort samengevat zijn dit de criteria (in de link worden ze beschreven)

Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden? (let op dit is niet het urencriterium)

Wie zijn uw opdrachtgevers?
Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
Loopt u ondernemersrisico?
Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?


Daarnaast heb je dus het urencriterium, maar die bepaald uitsluitend of je wel of geen recht hebt op zelfstandigenaftrek.



De eerste vraag van de criteria "maakt u winst" moet je niet zo letterlijk nemen, je mag als ondernemer best verlies maken, maar er moet wel uitzicht zijn op een winstgevende onderneming.

Je hoeft ook niet op alle vragen Ja te antwoorden om ondernemer te mogen zijn.


De criteria bepalen of je je winst (of verlies) die je maakt moet aangeven als winst uit onderneming of als inkomsten uit overig werk (ook wel resultaat uit overige werkzaamheden genoemd)

Als startende ondernemer zijn er wat ruimere verliesverrekening mogelijk, onder voorwaarden mag je je verlies uit je bedrijf ook verrekenen met andere inkomsten in box 1.

Als je onverhoopt géén ondernemer bent en inkomsten uit overig werk aan moet geven dan kun je je verlies niet verrekenen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 november 2011, 21:04
silvia silvia is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 8
Standaard

Hallo Roel,

Bedankt voor je antwoord.
wanneer ik dus voor de belastingdienst als ondernemer wordt gezien, dan mag ik het verlies verrekenen met mijn inkomsten uit mijn part time baan?

Mijn man werkt ook als zelfstandige, kan het dan ook met zijn winst worden verrekend.

silvia
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Verlies niet geaccepteerd. Gevolgen? qhsd Belasting 2 11 mei 2010 15:43
Freelancer met 1 opdrachtgever: kan dat? Agnes1 Freelancepraktijk starten 1 20 januari 2010 12:23
Inkomstenbelasting In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen? Rdebokx Belasting 8 5 maart 2009 11:34
Verlies gemaakt: wat gebeurt er met ondernemersaftrek en loonheffing loondienst? Helga Belasting 2 28 juni 2008 13:28
Kan ik ondernemer worden voor de belastingdienst? tialda Freelancepraktijk starten 3 13 februari 2008 20:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon