Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 april 2007, 12:43
arjan's schermafbeelding
arjan arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2007
Berichten: 27
Standaard Geldt een vrijwillige opdracht óók als opdrachtgever?

Ik vroeg mij het volgende af:

Ik ben freelance tekstschrijver, en voor een Nepalees reisbureau schrijf en redigeer ik vrijwillig hun Nederlandse websiteteksten. Ik factureer dus niet. Geldt dit reisbureau dan toch als opdrachtgever voor de belastingdienst?

Zelfde verhaal: voor familie met eigen tuinbouwbedrijf schrijf ik de teksten voor hun website. Ook vrijwillig.

Hoe zit dat?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 april 2007, 12:54
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Geldt een vrijwillige opdracht óók als opdrachtgever?

Nee, dat telt volgens mij niet. Betaling is een essentieel onderdeel van het opdrachtgeverschap. Het gaat hier immers om het aantonen van ondernémerschap.

Maar waarom zou je niet een (klein) bedrag in rekening brengen voor het werk wat je doet? Al is het dan misschien meer symbolisch? €50 a 75 euri?

Dat laatste geldt natuurlijk vooral als je extra opdrachtgevers nodig denkt te hebben. Ben je verder wel aan het freelancen?

Maar pas op: als je daarnaast een grote opdrachtgever hebt, en twee symbolische kleintjes, is dat misschien niet voldoende. De BD kijkt namelijk ook naar de verhouding tussen de verschillende opdrachtgvers. Heb je al twee grotere opdrachtgevers, loop je dat risico minder snel.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 april 2007, 13:05
arjan's schermafbeelding
arjan arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2007
Berichten: 27
Standaard Re: Geldt een vrijwillige opdracht óók als opdrachtgever?

Dank voor je reactie.

Ik denk dat ik wat opdrachtgevers betreft (betaald dan, he ;-) ) wel goed zit. Ben dus 'echt' aan het freelancen.

Waarschijnlijk heb je gelijk. Maar voor het urencriterium kun je ze wél meetellen, als ik het goed heb. Al is het maar onder 'zelfstudie' o.i.d., toch? Je scherpt toch je vaardigheden, ook al is het vrijwillig.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 april 2007, 13:22
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Geldt een vrijwillige opdracht óók als opdrachtgever?

Ha Arjan,

Gelukkig dan het goed zit met het aantal opdrachtgevers . En je hebt volgens mij gelijk met de uren. Je kunt deze wel beschouwen als activiteiten voor je onderneming. Noem het de opbouw van een portfolio of anders leeractiviteiten.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 april 2007, 21:47
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Geldt een vrijwillige opdracht óók als opdrachtgever?

Als je vrijwillig werk levert hoort dat gewoon bij de uren van je freelance onderneming. Maar let wel! Zorg ervoor dat je achteraf kunt aantonen dat je dit 'vrijwillige' werk onder je ondernemers naam uitvoert anders zou er wel eens scheef gekeken kunnen worden

Voorbeeld kan zijn, ik ben zelf boekhouder en ondertussen penningmeester bij een club voor het goede doel. Ik kan natuurlijk zeggen dat dit vrijwillig werk is wat ik als freelancer doe. Maar ik doe dat niet onder mijn bedrijfs naam maar onder mijn eigen naam, dan kan ik die uren natuurlijk niet optellen voor het urencriterium... of zou ik het kunnen toevoegen aan de uren met de onderbouwing dat dit netwerken is voor mijn eigen bedrijf?

Zoals je ziet, hoe hard criteria ook zijn er blijft altijd wel ruimte voor creativiteit en discussie. En dat is maar goed ook want het zijn best aardige jongens die koffie komen drinken van de belastingdienst
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Eenmalige opdracht... Noa Al die andere praktische dingen 3 3 november 2006 19:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon