Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 mei 2006, 16:06
Aha Aha is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1
Standaard wel/niet in aanmerking voor zelfstandigen aftrek

Ik ben per 1 maart gestart als zelfstandige ondernemer. Heb ook een VAR-verklaring. Wil in aanmerking komen voor startersaftrek en zelfstandigen aftrek. Moet dus aan een bepaald aantal uren voldoen. Ik heb nu nog geen opdracht. Ben nog druk met alles opzetten. (Ik wil niet full-time werken)
Hoeveel uur is voor de belastingdienst aannemelijk om als voorbereiding/startfase te gebruiken? Moet ik vanaf nu zo'n beetje full-time werken om voor dit jaar aan de benodigde uren te voldoen? Als ik die uren niet haal, heeft dat veel financieel nadeel? Wanneer kan ik dan het beste een financiele investering doen? Iemand adviseerde mij, dat niet te doen in een jaar waarin je nog niet veel verdient. By the way: Ik ben interieurontwerper.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 mei 2006, 16:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wel/niet in aanmerking voor zelfstandigen aftrek

Citaat:
Ik ben per 1 maart gestart als zelfstandige ondernemer. Heb ook een VAR-verklaring. Wil in aanmerking komen voor startersaftrek en zelfstandigen aftrek. Moet dus aan een bepaald aantal uren voldoen. Ik heb nu nog geen opdracht. Ben nog druk met alles opzetten. (Ik wil niet full-time werken)
Hoeveel uur is voor de belastingdienst aannemelijk om als voorbereiding/startfase te gebruiken? Moet ik vanaf nu zo'n beetje full-time werken om voor dit jaar aan de benodigde uren te voldoen? Als ik die uren niet haal, heeft dat veel financieel nadeel?
Een normaal werknemer kan 45 weken x 40 uur/week = 1.800 uur per jaar werken, rekening houdend met 5 weken vakantie en 2 weken ziekte. Dat kan jij dus ook. Per 1 maart betekent 1.800 * 10/12 = normaalgesproken 1.500 uur als je fulltime werkt. Het lijkt me dat je 1.225 makkelijk haalt, mits je aannemelijk kunt maken dat je per 1 maart fulltime met je onderneming bezig bent. Je moet het aantal uren overigens zelf kunnen aantonen, met een urenadministratie, agenda, facturen etc.

Citaat:
Wanneer kan ik dan het beste een financiele investering doen? Iemand adviseerde mij, dat niet te doen in een jaar waarin je nog niet veel verdient.
Tsja, dat is meer een risico-afweging. Daar valt zo in het algemeen weinig zinnigs over te zeggen. Het hangt af van de hoogte van de investering, het afschrijvingstempo, de eventuele verkoopbaarheid, je omzet etc. Wel is het zo dat je als starter willekeurig mag afschrijven. Dat wil zeggen, de investering als kosten in een bepaald jaar nemen, wat in dat jaar je belasting verlaagt (maar je betaalt dat alsnog in de jaren daarna).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 mei 2006, 00:29
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: wel/niet in aanmerking voor zelfstandigen aftrek

Aha daar zijn we weer als een starter begint per 1 maart kom je wel in aanmerking voor alle belastingvoordelen als het om uren gaat. Je moet dan gemiddeld zo'n 28 minimaal per week maken.

Maar deze voordelen gaan niet alleen om uren je moet ook een aantal opdrachtgevers hebben dit jaar laten we even het getal van 3 als minimum houden. Daarnaast zal ook beoordeeld worden hoe de verhouding is tussen de opdrachtgevers. Zie onder wat ik ermee bedoel.

Vandaag sprak ik bijvoorbeeld een opdrachtgever die werkt met een freelancer. Deze freelancer heeft inmiddels een VAR gekregen die voldoet aan de eisen. Maar door wat dieper door te vragen blijkt dat 90% van de omzet van mijn klant (opdrachtgever) komt. In zo'n geval kan het UWV achteraf toch moeilijk gaan doen...bij de freelancer tsja...die loopt het risico alsnog premies te moeten afdragen. Sinds 1 maart ben jij die freelancer dus : laat je goed adviseren .

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 mei 2006, 00:32
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: wel/niet in aanmerking voor zelfstandigen aftrek

O ja en je vroeg nog over die investering... Rene heeft op zich gelijk het hangt af van je situatie. Als je investeert probeer dan minimaal €2.100 exclusief BTW te investeren op jaar basis. Ik weet niet ho ik link naar artikelen op de site maar er staat een artikel over hoe dit werkt met "INVESTERINGSAFTREK".

En of het handig is? Pas boven de €15-18,000 winst (omzet - kosten) wordt dat voor jou interessant maar ja ook hier geldt laat je goed adviseren

alfred cohen
raad amsterdam

Laatst gewijzigd door René; 12 mei 2006 om 01:59
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon