Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 december 2008, 12:08
Steiner81 Steiner81 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 december 2008
Berichten: 1
Standaard Jaar afsluiten op de Balans

Hallo allemaal,

Ik heb sinds begin dit jaar een grafisch eenmanszaakje en ik heb een basis kennis boekhouden, ik heb alles dus ook bijgehouden dit jaar. Nu wil ik alleen de eindbalans opmaken en ik loop tegen wat zaken aan.

1. Ik betaal de OB per kwartaal, nu zie ik bij de meeste voorbeeldbalansen staan: Te betalen ob, Te vorderen OB en Afdracht OB. Maar hoe doe je dat als je de OB per kwartaal betaald? Is Afdracht OB hetgeen er in het hele jaar betaald is of wat er nog betaald moet gaan worden? Wat is er eigenlijk verplicht op de balans? Ook tb en tv OB?

2. Openstaande debiteuren... tja wat doe ik daar mee? Want grootboek debiteuren moet leeg zijn toch? Boek ik die dan direct op de balans naar "nog te ontvangen bedragen"? En zet ik deze in het nieuwe jaar weer terug op debiteuren.. (beetje onlogisch)

3. Hoe open ik het nieuwe jaar met eigen vermogen ? Doe ik dan op 1-1-09 Eigen vermogen aan balans?

4. Bij sommige loopt een boekjaar van maart tot maart.. moet dat?? Kan ik niet gewoon per kalenderjaar aanhouden (lijkt me een stuk makkelijker)

zo, zijn wel erg veel vragen Bedankt alvast voor wie het wil lezen.

Groeten,

Rolf
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 december 2008, 15:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Jaar afsluiten op de Balans

Hallo Rolf,

Welkom hier! Ik zal trachten je vragen te beantwoorden:

1. Afdracht OB: hier boek je op wat je in het kalenderjaar al hebt betaald aan OB. Op te betalen BTW verschijnt het bedrag dat aan het eind van het boekjaar nog verschuldigd is. In jouw geval zal dit de OB over het laatste kwartaal zijn, die draag je immers pas eind januari van het volgende boekjaar af.

2. Openstaande debiteuren: als je een boekhoudpakket gebruikt zullen deze in principe, wanneer je het boekjaar (voorlopig) afsluit overgeboekt worden naar de balanspost openstaande debiteuren. In het volgende kalenderjaar kun je de betalingen die je ontvangt dan op deze balanspost afboeken.

3. De winst (of verlies) van het huidige boekjaar wordt in principe overgeboekt naar je eigen vermogen wanneer je het jaar (voorlopig) afsluit. Op je beginbalans van het nieuwe boekjaar zie je dan de stand van je EV inclusief resultaat vorig boekjaar.

4. Je eerste boekjaar kan starten op 1 maart en eindigen op 31 december. De boekjaren daarna lopen dan gelijk met de kalenderjaren.

Succes!
Marjan
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
3 werkgevers per jaar Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 26 november 2008 14:43
Einde jaar afsluiten. Hoeveel houd je over? DennisWillemse Belasting 4 23 november 2008 11:41
TBS partner op de balans? Marjan Administratie 0 7 januari 2008 22:30
Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 25 oktober 2007 21:19
freelancer voor 3 maanden per jaar?? Marilyn Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 19 oktober 2007 08:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon