Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2008, 23:44
Marijketje Marijketje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 6
Standaard Klein dienstverband voor goedkopere WAO en ZW verzekering?

Hallo,

Ik overweeg om vanaf september voor mezelf te beginnen. Echter, ik vraag me af of het niet goedkoper en slim is om een klein dienstverband ergens anders aan te gaan (bijv. voor 8 of 16 uur) zodat ik in ieder geval WAO en ZW verzekerd ben.
Wat is jullie ervaring hiermee? Is dat slim om te doen?
En ben ik dan tot een minimum inkomen verzekerd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 februari 2008, 09:29
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Klein dienstverband voor goedkopere WAO en ZW verzekering?

Marijketje,

Heb je nu een dienstverband van meer dan één jaar? Of heb je nu een WW of WAO/WIA uitkering?

Wim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 februari 2008, 09:53
Marijketje Marijketje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 6
Standaard Re: Klein dienstverband voor goedkopere WAO en ZW verzekering?

Dag Aspon,

Ik heb nu bijna 3 jaar bij mijn werkgever gewerkt. Mogelijk verlengen ze mijn contract in september niet. Dan vraag ik WW aan.
Het kan ook zijn dat ze het omzetten in een vast contract. Echter, ik kan met mijn bedrijf de belangen van deze werkgever 'schaden'. Ik moet dan mijn dienstverband zelf dus opzeggen. Dit contract kan jammergenoeg dus niet samen met het eigen bedrijfje.

Ik dacht dus aan een nieuwe baan van een paar uur per week naast mijn eigen bedrijfje.

Bedankt voor het meedenken!
Groet,
Marijke.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 februari 2008, 11:06
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Klein dienstverband voor goedkopere WAO en ZW verzekering?

Als je per 01-09 een eigen bedrijfje begint, kun jij je vrijwillig verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bij het UWV. Het moet wel binnen 4 weken, nadat je dienstverband bij je huidige werkgever is beeindigd. Ik denk dat dit aansluit met wat je wilt. Je hoeft dus om die reden geen klein dienstverband nemen.
Na de 4 weken termijn, kan je je arbeidsongeschiktheid alleen maar verzekeren bij een verzekeraar. Overigens zijn er plannen om de 4 weken termijn te verlengen.
Je wordt altijd geaccepteerd. Het is ook zo geregeld. Je kunt je loon wat je wilt verzekeren steeds aanpassen. bij de start gaat men uit van het loon wat je bij je huidige werkgever verdiende. Minder kan wel. Je betaald ook de wettelijke premies. (ter gedachtenbepaling, zo'n 13% van het brutoloon wat je verdient)

Voor de eerste 2 jaar geldt een uitkering krachtens de Ziektewet (= 70% van het loon) en nar 2 jaar gelden de bepalingen van de WIA. Je bent dan op gelijke wijze verzekerd als nu, als werknemer.

Als je werkloos bent, zijn er ook mogelijkheden om met behoud van een WW uitkering te starten. Zolang je een WW uitkering hebt, ben je ook verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Dit kun je dan bespreken met de reintegratiecoach van het UWV.

Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2008, 16:32
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Klein dienstverband voor goedkopere WAO en ZW verzekering?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marijketje Bekijk bericht
Echter, ik vraag me af of het niet goedkoper en slim is om een klein dienstverband ergens anders aan te gaan (bijv. voor 8 of 16 uur) zodat ik in ieder geval WAO en ZW verzekerd ben.
Hou er rekening mee dat de werknemersverzekeringen alleen je inkomen dekt uit het 'kleine' dienstverband, dus niet je verdiensten uit je freelance werk. Mij lijkt een vrijwillige verzekering via het UWV (zie vorige post) een betere optie, als een vast klein dienstverband alleen is bedoeld om je te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon