Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 januari 2008, 23:35
JuliaV JuliaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 44
Red face tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Ik heb een tijdje terug een opdracht aangenomen om een aantal (meer dan 10) korte artikeltjes te schrijven voor ca. 50,- per artikel.
Later is me gevraagd of ik ook de foto's wil verzorgen bij deze artikelen.
Hierdoor gaat er een hoop extra tijd in zitten en ik moet in totaal zo'n 300 km rijden hiervoor.

Normaal ga ik voor het tekstschrijven uit van een uurtarief van 45,-
Voor de extra dingen (reistijd, interviewen en foto's nemen) zat ik te denken aan een gemiddeld uurtarief van 32,50.
en voor de resikosten wil ik 0,20 per km vragen.
Als ik hier van uit ga, dan komt er per artikeltje 30,- extra bij aan kosten.

Hoe reëel is dit?
De opdrachtgever heeft al toegezegd dat ik in de toekomst regelmatig op dit soort opdrachten kan rekenen. Vandaar dat ik het niet te hoog, maar ook zeker niet te laag in wil schatten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 januari 2008, 09:00
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuliaV Bekijk bericht
Hoe reëel is dit?
De opdrachtgever heeft al toegezegd dat ik in de toekomst regelmatig op dit soort opdrachten kan rekenen. Vandaar dat ik het niet te hoog, maar ook zeker niet te laag in wil schatten.
Extra werk betekent extra kosten, dus altijd reëel. Hoe reëel de toezegging van de opdrachtgever is voor toekomstige opdrachten moet je maar afwachten , en ondertussen wordt je ingepakt.
De vraag is of je zelf duidelijk bent geweest bij het "aannemen" van extra werk. Hiermee heb ik niet veel ervaring, maar zelf wijk ik nooit af van mijn uurtarief. Ik zou alsnog proberen af te spreken dat je de extra uren tegen standaarduurtarief calculeert. Je kunt natuurlijk altijd over het geheel een korting toekennen (of per x-aantal opdrachten) omdat het een relatief grote of langlopende opdracht betreft.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 januari 2008, 14:38
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Ik kan het alleen maar eens zijn met Sjaak in dit geval. Ik kan me voorstellen dat €30,- extra erg veel lijkt, zeker voor je opdrachtgever (want die moet het gaan betalen), maar zo te lezen heb je een nette en redelijke berekening gemaakt van de extra tijd en kosten. Ik zou niet alleen het bedrag op tafel gooien, maar ook aangeven waar dat aan ligt.

Voor reistijd wijk ik overigens wel van mijn uurtarief af, dan reken ik meestal een half uurtarief. Een volledig uurtarief rekenen is me nog net iets te spannend op dit moment
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 januari 2008, 17:17
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Is een ervaren fotograaf op locatie of in de buurt van de locatie niet beter, sneller en goedkoper voor jullie beiden?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 januari 2008, 17:34
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuliaV Bekijk bericht
Later is me gevraagd of ik ook de foto's wil verzorgen bij deze artikelen.
Hierdoor gaat er een hoop extra tijd in zitten en ik moet in totaal zo'n 300 km rijden hiervoor.
Normaal ga ik voor het tekstschrijven uit van een uurtarief van 45,-
Voor de extra dingen (reistijd, interviewen en foto's nemen) zat ik te denken aan een gemiddeld uurtarief van 32,50.
en voor de resikosten wil ik 0,20 per km vragen.
Als ik hier van uit ga, dan komt er per artikeltje 30,- extra bij aan kosten.

Hoe reëel is dit?
Als ik je rekensom door trek, betaalt je klant dan 800 euro voor 10 tekstjes en 10 foto's?
Als je dat terugrekent op basis van het aantal uren dat je er werkelijk aan besteedt, waar kom je dan op uit?

Ik vind het niet duur, sterker nog ik huur je graag een keertje in als het zo uitkomt (ofwel: volgens mij zit je aan de lage kant, maar ik weet natuurlijk niets over de tijdsbesteding of de complexiteit van het werk).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 januari 2008, 19:47
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Gezien het aantal kilometers, zou ik ook kiezen om de reistijd voor je halve uurtarief in rekening te brengen, zoals Adine reeds opmerkte.

Tot op heden maken mijn klanten daarover geen opmerkingen (reistijd volgens de routeplanner. Zo worden files niet meegerekend).

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 februari 2008, 09:00
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Voor reistijd wijk ik overigens wel van mijn uurtarief af, dan reken ik meestal een half uurtarief. Een volledig uurtarief rekenen is me nog net iets te spannend op dit moment
Hier kan ik me nog wel iets bij voorstellen maar dan zou ik wel de overige werkzaamheden zoals het fotograferen en het interviewen doorberekenen tegen je normale tarief.

Ik snap niet helemaal waarom je daar een lager uurtarief voor zou rekenen. Waarom zou je aan meerwerk minder willen verdienen dan dat je normaal op offertebasis zou vragen?
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 februari 2008, 22:02
JuliaV JuliaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 44
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Het voorstel om voor reistijd het halve uurtarief te vragen, en een vol uurtarief voor de overige werkzaamheden lijken mij prima.
Ik kom dan ongeveer op hetzelfde bedrag uit, maar op deze manier is het wel beter onderbouwd

Het gaat trouwens om semi-commerciele redactionele stukjes voor een huis-aan-huis blad. Geen hoogstaand werk maar wel leuk om te doen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 maart 2008, 21:13
JuliaV JuliaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 44
Standaard Re: tekstschrijvers: hoeveel vragen voor "meerwerk"?

Ik wilde toch even melden hoe het afgelopen is.

Per mail heb ik het meerwerk aangekaart, en ook het bedrag wat ik daarvoor wilde vragen. Daar werd in eerste instantie niet goed op gereageerd.
Nadat ik met een goed onderbouwde berekening op een nog hoger bedrag uit kwam, hadden ze er toch wel begrip voor.
De extra kosten hadden ze echter niet meegecalculeerd, dus hebben we allebei water bij de wijn gedaan. Het was miscommunicatie van beide kanten, dus een goede les voor een volgende keer.

Bij de volgende opdracht ben ik een stuk beter betaald (op hun initiatief en meer dan ik zelf had durven vragen ). En er zitten nog weer een paar leuke opdrachten aan te komen van deze opdrachtgever... dus eind goed al goed
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorschot vragen? Sofie Omgaan met opdrachtgevers 6 2 juli 2007 21:54
Lastige vragen VAR Mark Sluymers Al die andere praktische dingen 7 22 mei 2007 23:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon