Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 augustus 2008, 10:07
AlwinK AlwinK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 augustus 2008
Berichten: 2
Question Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht?

Hallo allemaal,

Ik werk fulltime in loondienst en een van mijn neventaken was het ontwikkelen van project websites voor de (EU)projecten waar mijn instituut aan deelnam. Het is geen core business van het instituut waar ik werk, dus nieuw spul ontwikkelen zit er niet in.
Een van mijn 'opdrachtgevers' heeft me nu gevraagd een website op te zetten voor een congres. Dit kan dus niet meer via het instituut waar ik werk, dus ik wil dat graag privé gaan doen.

Het gaat om 150 uur werk in totaal in 2008 en nog 50 uur in 2009. 100 uur hiervan is het opzetten en inrichten, de rest onderhoud en bijspringen als er iets mis gaat. In totaal gaat het om een paar duizend euro voor het opzetten en inrichten (100u) en een uurvergoeding na oplevering voor het onderhoud (2x50u). Ik vindt het vooral leuk om te doen en zie het meer als hobbie dan dat ik er nou aan moet verdienen. Maar goed, voor niets gaat de zon op, dus toch wat gevraagd en hij gaat hiermee accoord.

De site moet eigenlijk volgende maand al draaien dus het moet allemaal niet te lang gaan duren.
De opdrachtgever zit in Denemarken en is prof bij een groot overheidsinstituut. Hij stelt voor een 'Letter of Agreement' op te stellen om de zaken op papier vast te leggen. Daarnaast is het voor hem handiger als ik me inschrijf en een VAT nummer heb. Handiger, dus niet onoverkomelijk als ik die niet heb. Mijn plan was om het ontvangen bedrag bij de belastingaanslag inkomstenbelasting op te geven, dus wit.

Het is een eenmalig iets, mogelijk nog 50 uur voor onderhoud van een andere website die ik voor hem heb gemaakt, dus marginale inkomsten en tijd. Ik wil er geen kostwinning van maken, ik zal altijd in loondienst blijven werken. Wel zitten ik en mijn gezin met verhuisplannen (nieuwe hypoteek) en plannen van een nieuwe baan.

Mijn dillemma:
- heeft het zin mij hiervoor in het freelance gebeuren te storen?
Wat ik zo allemaal gelezen heb over belasting, aftrekposten, urenregistratie etc. lijkt me dit overdadig veel werk voor die paar uurtjes die ik met de opdracht bezig ben. Ik ben bang meer tijd kwijt te zijn aan registratie en belasting (niet leuk) dan aan het bouwen van de website (leuk) voor een beetje belastingvoordeel.

- heeft het zijn van freelancer naast een vast dienstverband nog invloed als ik een hypotheek wil nemen voor mijn privé woonhuis? Ik wil volledig vrij kunnen zijn in keuze van hypotheken en niet worden beperkt of extra papier werk.

- zover ik zie loop ik weinig risico als ik het aanneem zoals beschreven. Of mis ik nu een beer op mijn pad? Als de site door technische redenen niet werkt is de hostingprovider schuld, het kan me hoogstens meer tijd kosten dan gepland.

- is er voor zo'n kleine opdracht echt zoveel belastingvoordeel als ik het als freelancer ga aanpakken tegenover opgeven via loonbelasting als extra inkomsten?

Alvast bedankt voor jullie input.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 augustus 2008, 10:37
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AlwinK Bekijk bericht
Mijn dillemma:
- heeft het zin mij hiervoor in het freelance gebeuren te storen?
Wat ik zo allemaal gelezen heb over belasting, aftrekposten, urenregistratie etc. lijkt me dit overdadig veel werk voor die paar uurtjes die ik met de opdracht bezig ben. Ik ben bang meer tijd kwijt te zijn aan registratie en belasting (niet leuk) dan aan het bouwen van de website (leuk) voor een beetje belastingvoordeel.

- heeft het zijn van freelancer naast een vast dienstverband nog invloed als ik een hypotheek wil nemen voor mijn privé woonhuis? Ik wil volledig vrij kunnen zijn in keuze van hypotheken en niet worden beperkt of extra papier werk.

- zover ik zie loop ik weinig risico als ik het aanneem zoals beschreven. Of mis ik nu een beer op mijn pad? Als de site door technische redenen niet werkt is de hostingprovider schuld, het kan me hoogstens meer tijd kosten dan gepland.

- is er voor zo'n kleine opdracht echt zoveel belastingvoordeel als ik het als freelancer ga aanpakken tegenover opgeven via loonbelasting als extra inkomsten?

Alvast bedankt voor jullie input.
Dag Alwin,

Voor zover ik het zie hoef je geen freelancer te worden hiervoor. Het is inderdaad zo dat de wetgeving met betrekking tot freelancers is veranderd, je bent tegenwoordig verplicht je in te schrijven bij de KvK, maar of dat voor overige werkzaamheden geldt weet ik niet.

In ieder geval wat betreft je overige zorgen: als je dit opgeeft als overige werkzaamheden kun je het gewoon opgeven via het belastingformulier dat je altijd doet, het wordt dus gewoon als extra inkomsten op je salaris geteld. Ik denk dat dat voor jou beter werkt dan heel veel werk gaan steken in het opzetten van een freelance praktijk die je maar voor 250 uur gebruikt. Het belastingvoordeel gaat overigens pas gelden als je aan de urennorm voldoet, dus daar heb je niets aan in deze setting. Opgeven als overige werkzaamheden geeft je ook een beetje inzicht wat je eraan overhoudt, want beide inkomsten worden hoe dan ook bij elkaar opgeteld en als dusdanig berekent door de belastingdienst. Wat betreft je hypotheek zou ik me al helemaal geen zorgen maken: dat geldt alleen voor mensen wiens enige inkomsten niet regelmatig zijn (als in freelancer). Als je inkomsten hebt bovenop je huidige salaris is het enige wat kan gebeuren mbt je hypotheek dat deze inkomsten niet meegenomen worden met de bepaling van je ruimte.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 augustus 2008, 11:33
AlwinK AlwinK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 augustus 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht?

En maakt het juridisch nog uit of je een ZZPer bent of niet?
En dan doel ik op aansprakelijkheid door gevolgschade e.d. als er zaken in de mist lopen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kleine opdracht, starten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 13:23
Inschrijven KvK vanaf 2008 verplicht Jos Nieuws - Voor en door freelancers 0 17 oktober 2007 21:44
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon