Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marktplaats

Mededelingen

Marktplaats Stel jezelf voor en bied je diensten aan met een spetterende elevator pitch. Plaats een oproep als je een freelancer zoekt voor een opdracht, om mee samen te werken of werkruimte te delen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 augustus 2009, 15:20
Vincent Vincent is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 20
Standaard Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Hallo Allen,

Ik ben Vincent uit Eindhoven en heb in de afgelopen 10 jaar ervaring op mogen doen als Technisch ICT Consultant voor honderden bedrijven in heel Nederland, van de bakker op de hoek tot de grote Enterprise omgevingen.

De tijd is voor mij nu gekomen om te starten als freelancer. Aangezien ik momenteel nog in loondienst ben zal ik me hier eerst goed op voorbereiden voordat ik mijn huidige baan op zal zeggen.

Het grootste probleem voor mijzelf is het verkrijgen van nieuwe klanten. Ik heb dan wel een aardig groot netwerk, maar door een concurrentie/relatie beding van mijn huidige werkgever zal ik hier geen gebruik van kunnen maken de komende 3 jaar. Hoe pakt de slimme freelancer dit probleem aan?

Verder ben ik nog op zoek naar eventueel een belangenvereniging voor ICT freelancers, en mogelijk een community(site) ook specifiek voor ICT'ers. (Buiten deze geweldige site natuurlijk).

Ik ga een spannende tijd tegemoet (zeker in deze economische tijden) maar ik heb er veel zin in!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 augustus 2009, 18:24
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Hallo Vincent,

Welkom hier!

Als je geen gebruik kunt/mag maken van het netwerk van je werkgever, is het verstandig om aan een eigen netwerk te bouwen. Kijk naar klanten die helemaal los van jouw werkgever staan, of klanten die nooit voor je werkgever zouden kiezen, maar misschien wel voor jou. Succes ermee!

Groet,

Adine
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 augustus 2009, 12:46
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Bekijk bericht
Het grootste probleem voor mijzelf is het verkrijgen van nieuwe klanten. Ik heb dan wel een aardig groot netwerk, maar door een concurrentie/relatie beding van mijn huidige werkgever zal ik hier geen gebruik van kunnen maken de komende 3 jaar. Hoe pakt de slimme freelancer dit probleem aan?

Meen je nou serieus dat je een concurrentie/relatiebeding met een looptijd van 3 jaar hebt? Ik zou dit eens goed laten beoordelen door een jurist, want ik twijfel aan de geldigheid hiervan. Een jaar bij de klanten waar jij zelf het afgelopen jaar gewerkt hebt, dat is volgens mij gebruikelijk binnen de ICT.

Verder wens ik je veel succes met de voorbereidingen en het starten van je onderneming.

Groet, Nick
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 augustus 2009, 14:24
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

He Vincent,

Een concurrentiebeding en / of relatie beding van 3 jaar komt mij als onredelijk over en is mogelijk zelfs goed aanvechtbaar. Een werkgever mag niet zomaar elke beperking opleggen. Dit soort bedingen moeten zeer expliciet zijn omschreven om stand te houden in de rechtbank en de mag alleen zwaarwegende belangen van de werkgever afdekken . Heel algemeen gesteld is een concurrentiebeding van 12 maanden acceptabel evenals een relatiebeding van 12-24 maanden.

Bij zwaarwegende belangen moet je denken aan. Specifieke kennis die jij hebt verkregen doordat je daar werkte en die concurrenten niet hebben en die door jou overstap daar wel (indirect) terecht komt. of in geval van een relatiebeding natuurlijk de omzet die ze mislopen als jij de klant overneemt. maar dan niet voor 3 jaar, tenzij jou werkgever relatief grote investeringen heeft moeten doen om de klant van dienst te kunnen zijn en jij nu kunt profiteren (bijv een applicatie die de werkgever heeft ontwikkeld voor die klant en alleen bij die klant word gebruikt en pas na 5 jaar word terugverdiend) terwijl als jij de klant na 2 jaar overneemt dus "gratis" de applicatie krijgt en de werkgever met een verlies op die klant komt te zitten.

Het is heel lastig aan te geven of in jou geval 3 jaar onredelijk is. Maar ik denk zeker dat het de moeite waard is om even een advocaat (rechtsbijstand?) naar je contract te laten kijken, als de clausules slecht zijn opgesteld hebben ze uberhaupt weinig kans op en anders is de termijn denk ik wel aanvechtbaar. Nadat je je positie kent kun je dan om de tafel gaan met je (ex)werkgever om goede afspraken te maken over de toepassing (of vernietigen) van (delen) het concurrentiebeding en/of relatiebeding. Het is altijd beter goede afspraken te maken als het op zijn beloop laten en te gaan vechten als het misgaat. Veel potentiële klanten zullen vaak afhaken omdat ze de problemen niet willen ongeacht wie gelijk heeft.

Dat is wat ik onder een slimme freelancer versta, het kost je wel wat tijd (en geld) maar geeft je ook zekerheid en voorkomt problemen achteraf. Het vervelende van dit soort bedingen is dat je werkgever er vroeg of laat achterkomt dat je bij (voormalig) klanten komt en als dat gebeurd word er gelijk met direct opeisbare boetes (staat er vast in) en claims gesmeten en vraagt dat al je aandacht. Terwijl het makkelijker is nu goede afspraken te maken en bijvoorbeeld toe te zeggen twijfelgevallen te bespreken. Je geeft ze het gevoel van inspraak en onderling respect. Maar je hebt natuurlijk altijd het recht te zeggen dat jij het toch doet en het dan alsnog "uit te vechten"

zo een heel verhaal, ik hoop dat het jou een beetje gevoel geeft hoe je er mee om kan gaan.

groet,

Roel

PS in sommige gevallen als je een klant goed kent en vertrouwd kan het ook gewoon een kwestie zijn van beiden je mond houden en dan zal de werkgever het nooit weten, maar dit werkt vaak alleen bij kleinere (en voor jou werkgever) minder belangrijke klanten. maar dat zijn dan wel de uitzonderingen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 augustus 2009, 23:03
Vincent Vincent is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 20
Thumbs up Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Hallo allen! Ten eerste natuurlijk ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Ik ben zelf ook niet zo gelukkig met deze paragraaf in mijn contract, maar aan de andere kant wil ik mij ook zonder al teveel poespas wel houden aan de gemaakte afspraken. Ik ben er tenslotte zelf bij geweest toen ik tekende voor deze afspraken, en ik wil ook zeker op een goede en nette manier afscheid nemen van mijn huidige werkgever.

Voor de zekerheid zal ik naar aanleiding van jullie advies toch maar even contact opnemen met een jurist voor een goed advies. Het zou erg vervelend zijn als ik over 2,5 jaar de opdracht van mijn leven krijg en deze niet kan invullen door eerder gemaakte fouten.

Bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 augustus 2009, 01:25
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Dag Vincent,

Zonder ook maar iets af te willen doen aan Roels goede advies, wil ik je ook gewoon welkom heten op dit forum.

Nog even een aanvulling op het verhaal van Roel: de strekking van je concurrentiebeding heeft zeker ook te maken met de werkzaamheden die je als freelancer (zelfstandig ondernemer) zult gaan uitvoeren versus hetgeen je doet (en weet) voor/van je huidige baas. Als die werkzaamheden namelijk geheel niet in het vaarwater van je (binnenkort ex-) werkgever zitten, is er sowieso niets aan de hand.

Om het even heel absurd te stellen, maar daarmee wellicht iets duidelijker te maken: als jij momenteel bij klanten komt om bijvoorbeeld een bepaald CRM-pakket aan de man te brengen inclusief onderhoudscontract en je wordt in je nieuwe loopbaan glazenwasser, dan mag je zonder problemen wekelijks de ruiten van het kantoorpand van een klant van je baas reinigen.

Een geldig concurrentiebeding mag dus alleen gedurende een redelijke termijn werkzaamheden/zaken 'besmet' verklaren die een negatieve invloed zouden hebben op de mogelijke omzet die je baas zou kunnen halen.

Overigens moet niet alleen de duur van het beding redelijk zijn, dit geldt ook voor de regio die in het beding is opgenomen. Ik meen dat het opnemen van de regio 'heel Nederland' al genoeg is om een dergelijk beding open te breken. Er wordt namelijk van uit gegaan dat jij een redelijke kans moet hebben om op een redelijke termijn je brood te kunnen verdienen.

Het constante gebruik van het woord 'redelijk' is volledig opzettelijk.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 augustus 2009, 13:52
Schrijver Schrijver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 13
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Ook namens mij welkom op deze informatieve site!

En wat betreft dat concurentiebeding, geldt dat ook voor een neveninkomsten artikel in een contract. Stel je blijft 25 uur werken als ICT'er in loondienst en gaat als freelancer voor 10 uur per week als illustrator werken. Dit heeft ook niets met elkaar te maken en schaadt het bedrijf ook niet lijkt me.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 augustus 2009, 21:32
Vincent Vincent is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 20
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Hmm ik heb het concurrentiebeding nog eens uit het stof gehaald. Het beding m.b.t. 3 jaar blijkt van mijn vorige werkgever te zijn, en is feitelijk meer een relatiebeding in het geval van vergelijkbare werkzaamheden. Aangezien het mijn vorige werkgever is en de drie jaar bijna om zijn hoef ik hier weinig actie op te ondernemen.

Wat me nu meer zorgen geeft is het contract van mijn huidige werkgever. Hier staat het volgende in:

Binnen een straal van 75KM met Eindhoven als middelpunt (waar ik zelf ook woonachtig ben) mag ik geen onderneming vestigen of aandelen hebben in, gelijk gelijksoortig of aanverwant, hetzij direct, indirect in welke vorm dan ook. Verder mag ik ook geen contacten onderhouden met klanten, leveranciers of derden daarvan.... Uiteraard met de nodige monsterlijke boetes inbegrepen.

Verdere navraag onder collega's wijst ook uit dat eerdere oud-collega's hetzelfde gevecht zijn aangegaan maar het contract niet hebben kunnen openbreken (gevecht zonder advocaat dan wel, maar door aan tafel te zitten met werkgever)....

Ik heb momenteel helaas geen rechtsbijstand en een advocaat is ook niet te betalen. Ik heb ook geen enkele behoefte of intentie om op wat voor wijze dan ook in het vaarwater van mijn werkgever te varen, maar het bovenstaande maakt het mij wel heel erg moeilijk....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 augustus 2009, 19:36
Jakob Buis's schermafbeelding
Jakob Buis Jakob Buis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar Jakob Buis Stuur een bericht via Skype™ naar Jakob Buis
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Een beding moet altijd een termijn hebben; en de duur daarvan is een belangrijk onderdeel van de vraag of een concurrentiebeding redelijk is. Mijn eerste vraag is dus wat je termijn is?

Een concurrentiebeding met onbeperkte houdbaarheid is bijna per definitie onredelijk...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 augustus 2009, 20:55
Vincent Vincent is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 20
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakob Buis Bekijk bericht
Een beding moet altijd een termijn hebben; en de duur daarvan is een belangrijk onderdeel van de vraag of een concurrentiebeding redelijk is. Mijn eerste vraag is dus wat je termijn is?

Een concurrentiebeding met onbeperkte houdbaarheid is bijna per definitie onredelijk...
Excuses, het gaat om 2 jaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuwkomer stelt zich voor Hans Rath Marktplaats 4 28 maart 2007 12:49
Tekstschrijver stelt zich voor arjan Marktplaats 2 3 maart 2007 21:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon