Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2007, 16:19
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Uitkering en zelfstandig ondernemen

Hallo,

Ergens in dit forum wordt ingegaan op het starten vanuit een WW. Ik kon geen antwoord vinden op mijn vraag vandaar dat ik hem hier eens stel.

Even een situatieschets.
Ik heb vorig jaar naast mijn fulltimebaan een bedrijf-eenmanszaak opgericht. Ik heb twee opdrachten gehad. Per 1-1- ben ik ontslagen en heb ik recht op ww. Ik wil dit jaar mijn bedrijf dus vol gaan invullen. Ik ben coach en heb nog geen werk. Het type werk dat ik zal krijgen is altijd op opdrachtbasis en behelst een aantal uren hier en een aantal uren daar. Het kan dus zijn datik de ene maand 20 uur werk en de andere niets en ik hoop natuurlijk straks 3 dagen per week met mijn werk geld te verdienen.

Ik sprak vorige week mijn reintergratiecoach en zij legde mij het volgende voor: Als het UWV instemt met het verstrekken van WW. dan zijn er voor mij twee opties als het gaat om WW en verrekening van inkomsten bij zelfstandig ondernemerschap.

De ene optie betreft een startperiode met orientatiefase van een half jaar. Gevolg is dat er na 2 jaar gekeken wordt welke winst ik heb gemaakt en dat wordt dan verrekent met de WW gelden die ik heb ontvangen.

De andere variant is dat ik gewoon begin en de gewerkte uren worden op het aantal WW uren in mindering gebracht.

Nu heb ik ergens gelezen dat je het beste kunt aangeven dat je op opdracht basis werkt. Het effect is dat je tijdelijk uren in mindering krijgt, maar dat deze weer hersteld worden als de odpracht voorbij is. Kent iemand dit en hoe moet ik dan een opdracht aangeven zodat het UWV niet denkt dat de 4 uur voor het geven van een workshop gezien kunnen worden als regulier en dat ik van 40 uur definitief terug ga naar 36 uur WW-uitkering.

Welke variant is voor mij het beste te hanteren?
Wat zijn voor en nadelen van beide mogelijkheden?


Groet
[Op verzoek van betrokkene geanonimiseerd. Forumbeheerder]
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 februari 2007, 17:21
falco
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Het klinkt wat betreft opties beide goed. Misschien dat je met optie 2 (elke maand op ww briefje aangeven of je hebt gewerkt en zoja hoeveel uur, bedrag..) sneller weet waar je aan toe bent. Maar dan moet je wel eerst informeren bij het uwv of hun systeem dit niet automatisch gaat verrekenen elke maand !
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 februari 2007, 17:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Ik heb bijna zeven jaar geleden van een UWV-startersconstructie gebruik gemaakt. Ik nam wel een bijzondere positie in: ik was daarvoor werkzaam bij UWV als manager/consultant en boventallig verklaard , net als vele anderen overigens.

Ik ben met CWI en UWV destijds overeengekomen dat ik als starter het aantal uren per week zou opgeven (op maandbasis). UWV heeft op basis hiervan een maandgemiddelde mee bepaald en dit ingehouden op de WW. De inhouding van UWV was constanter dan het aantal uren (dat fluctueerde), maar van controle of correctie achteraf is geen sprake geweest. Ik mag aannemen dat dit nu stringenter wordt bekeken.

Ik bleef overigens voor het gedeelte WW dat wel werd uitgekeerd sollicitatieplichtig (vier stuks per maand, eveneens op te geven). Uitleggen dat het starten van een eigen bedrijf moeilijk te combineren is met een baan van 22,5 uur (ik roep maar wat) had weinig zin. Dat is ook de reden dat ik er snel een eind aan heb gemaakt (aan mijn relatie met UWV welteverstaan).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 februari 2007, 21:04
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

De verrekingsvariant is per juli 2006 ingevoerd. Het voordeel is dat er geld wordt verrekend en wel: de winst. Dat betekent omzet- kosten.
Juist in een startfase is de winst daardoor laag (= weinig omzet en relatief veel kosten). Dus valt er niet veel te verreken met de WW.
Bij uren verreken, ontvang je minder WW. Namelijk de gewerkte uren X je uitkering per dag.
Als er minder dan 5 uur WW per week overblijft, komt de WW niet meer tot uitkering. Bovendien kan men bij kleine WW uitkeringen stellen, dat je niet reeel bemiddelbaar bent, want er is geen werkgever die op zoek is voor iemand voor (bijvoorbeeld) 9,3 uur per week. Als je niet reeel bemiddelbaar bent kan ook het recht op WW komen te vervallen.
Let op: Het UWV dient dit te bewijzen!.

Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 februari 2007, 17:35
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Er lopen wel vaker mensen met WW binnen en dan vragen ze aan mij wat ik er van vind. Hoewel je natuulijk het hoofd boven water moet houden is er in mijn ogen 1 PRIORITEIT, nl dat je er voor moet gaan.

Daarom denk ik zelf dat je het beste altijd optie 2 kunt nemen. Als je plotseling een superopdracht hebt raak je wel je WW kwijt maar wat maakt het dan uit. Bij de 1e variant heb je continue "met allerlei zaken" te maken die erbij komen en dan heb je minder concentratie op het echte ondernemen.

succes met je beslissing
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 februari 2007, 12:44
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Hallo

Ik sprak vandaag een zogenaamd onafhankelijk arbeidsdviseur, op locatie van het CWI. Hij gaf mij de volgende suggestie. Hij gaf aan dat ik het beste kan aangeven hoeveel uur ik feitelijk (dus ook voorbereiding e.d.) heb gewerkt in het halfjaar voor mijn ontslag. Hij zegt dat ik dan gewoon voor mijn originele dienstverband (37 uur in mijn geval) dan ww krijg en dat voor die uren die ik zelfstandig was naast mijn gewone baan als 'ruimte' wordt gezien om mijn zelfstandig ondernemerschap in tot uiting te laten komen. Stel dat het gemiddeld 10 uur per week was, en ik heb een workshop van 4 uur, dan valt deze in deze 10 uur en worden deze uren niet in mindering gebracht. Als ik gemiddeld 12 uur werk, dan zal er pas 2 uur (definitief) in mindering worden gebracht.
Hij gaf aan nu een brief te sturen naar het UWV en aan te geven dat de uren die ik heb gewerkt de contacturen waren en er dus meer uren in zijn gaan zitten.

Herkennen j(ulli)e dit, en werkt het inderdaad zo?

Groet
[Op verzoek van betrokkene geanonimiseerd. Forumbeheerder]
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 februari 2007, 18:06
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Dat herken ik wel, maar vergeet niet dat er dan van je verwacht wordt dat je op banen sollicteert van 37 uur per week. Als je een aangeboden baan weigert, krijg je wel problemen met de WW.

Verder zou ik het ook bespreken met je reintegratiecoach, omdat die invloed heeft op het recht op WW. Een arbeidsadviseur niet. Die werkt onafhankelijk en geeft vrijblijvend advies.

Wim
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 februari 2007, 19:15
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Zie ook eens bij deze link van het UWV

http://www.uwv.nl/Werknemer/weer_aan...artperiode.asp

Wim
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 februari 2007, 02:11
UWV'r UWV'r is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 februari 2007
Berichten: 1
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Als UWV'r heb ik bovenstaande doorgelezen. Ik dacht: laat ik toch maar eens reageren om de vraagsteller (voor zover mogelijk) op weg te helpen.

Je had gesproken met jouw re-integratoecoach WW. Die had 2 opties voorgelegd, te weten:
1. een startperiode met een oriëntatieperiode
2. geen startperiode en aftrek van de gewerkte uren.

Over optie 1 kan ik duidelijk zijn. Die is niet van toepassing.
Kijk eens bij www.wetten.nl, vink alle regelingen aan en zoek op het woord "sollicitatieplicht" in de titel. Je krijgt dan de volledige tekst van het besluit sollicitateplicht werknemers WW 2007. Daar staat in artikel 3 dat het besluit oriëntatieperiode en de WW is ingetrokken. En wel (zie lid 2) met ingang van 1 januari 2007. Een oriëntatieperiode is dus geen optie. Overigens gold die voor 1 januari 2007 ook slechts voor degenen die nog niet als zelfstandige werkzaam waren.
De startperiode is wel een optie mits voldaan aan bepaalde voorwaarden. Ëén van die voorwaarden is dat voor de toestemming van UWV de werknemer nog niet gestart mag zijn met de werkzaamheden als zelfstandige. Omdat je zelf al aangaf dat je al als zelfstandige gewerkt hebt, is ook dat geen optie.

Optie 2 is dus de enige optie. Dus als je tijdens de WW werkt als zelfstandige, dat je het op het werkbriefje verantwoord. Sterker nog: dat is niet eens een optie maar een verplichting.

De gevolgen van het werken als zelfstandige tijdens de WW zijn afhankelijk van de toepassing van artikel 8 van de WW. (zie weer www.wetten.nl).

De conclusie hiervan is dat bij beginnen met werken als zelfstandige na de ontstane werkloosheid, volgens artikel 8 lid 2 het werknemerschap verloren is. En dat kan slechts hergeven worden als binnen de gestelde limiet de werkzaamheden worden beëindigd. Let wel: minder werken is geen beëindiging. Het werk als zelfstandige moet dus geheel eindigen om voor hergeving van het werknemerschap in aanmerking te komen.
Dus bij startne met werk tijdens de WW zonder toepassing van de startperiode, zal de WW de uren die als zelfstandige in een week zijn gewerkt, blijvend korten. Dus in een week 10 uur werken resulteert in een blijvende korting van 10 uur per week omdat voor die 10 uur per week het werknemersschap is verloren en bij niet beëindigen van de werkzaamheden, hergeven kan worden. Als in de week erna dus slechts 5 uur is gewerkt, worden toch 10 uren gekort. En dit aantal zal (blijvend) stijgen als in een latere week nog meer uren als zelfstandige wordt gewerkt.

Als echter al voor de werkloosheid de werkloze (al geruime tijd) werkzaam was als zelfstandige (en dus feitelijk gewerkt is naast de feitelijke werkzaamheden in het dienstverband waaruit de werkloosheid is ontstaan) , dan wordt door de WW berekend hoeveel uur per week dat gemiddeld was. Alleen de uren die dat gemiddelde overstijgen, worden dan op de WW in mindering gebracht. Daartoe is bij aanvang van de werkloosheid op het aanvraagformulier t.b.v. de WW bij CWI uitvraag gedaan naar de nevenwerkzaamheden.
Stel dat het gemiddelde dan op 10 uitkomt, worden de eerste 10 uur tijdens de WW aan werken als zelfstandige, deze niet op de uitkering in mindering gebracht. Logisch, want dat werkte de werknemer al feitelijk naar het dienstverband waaruit de werklooshied is ontstaan en dat heeft dus in beginsel dan ook geen invloed op de ontstane werkloosheid. Indien in een week 12 uur is gewerkt, zal ook alleen de 2 extra uren worden gekort.
De blijvende korting wegens het verlies van het werknemerschap zoals in art 8 lid 2 staat, is niet aan de orde. Dan is lid 4 van artikel 8 van toepassing. Dus als de week erna slechts 4 uur wordt gewerkt, dan wordt weer niets gekort mits wel binnen 6 maanden de urenreductie een feit is. Hierin kan ik de genoemde zogenaamde onafhankelijke adviseur dus geheel volgen.

Echter ...

Als op de aanvraag heeft gestaan dat de werkloze werknemer geen werkzaamheden als zelfstandige heeft verricht voor aanvang van de werkloosheid, dan zal UWV deze verklaring niet bij een latere opgave dat er wel voor de werkloosheid als zelfstandige is gewerkt, voor lief aannemen. Er is dan geen enkele reden om de eerder gedane verklaring zomaar voor onjuist aan te nemen. De kennelijk gemaakte vergissing op het aanvraagformulier zal dus gedegen onderbouwd moeten worden doorgegeven. Dit kan middels een bezwaar als de bezwaartermijn van 6 weken nog niet is verstreken, of middels een herzieingsverzoek als de bezwaartermijn al wel is verstreken. Om het herzieningsverzoek te kunnen honoreren zullen er wel nieuwe feiten en / of omstandigheden moeten worden aangedragen die ten tijde van de beslissing (en bezwaartermijn) nog niet bekend waren.

Gezien de werkloosheid ingaande 1 januari 2007, zal naar verwachting iets voor 1 februari 2007 een besluit terzake het WW-recht zijn afgegeven. En dan zou de bezwaartermijn nog niet zijn verstreken.

Al met al dus een nog niet zo gemakkelijke situatie.

Ik hoop dat ik jullie met deze reactie iets verder heb kunnen helpen.

groetjes

een UWV’r

PS:

Zoals hopelijk uit mijn reactie moge blijken, is in mijn ogen de tendens op internet om alle UWV'rs als onverschillige 'wezens' te bestempelen niet fair. UWV medewerk(st)ers trachten naar eer en geweten de wet zo correct mogelijk uit te voeren. En dat daarbij soms e.e.a onjuist gaat, is volgens mij inherent aan het mens-zijn. En bewust heb ik gekozen voor de bewording 'soms' omdat er uiteraard veel meer goed dan fout gaat en altijd (is ook inherent aan het mens-zijn) het negatieve wordt belicht.

Dat de impact van een niet wenselijke beslissing voor de ontvangende partij enorm is, ontgaat mij ook niet echter dat kan en mag geen reden zijn om de wet zo correct mogelijk uit te voeren. Dus met het opleggen van maatregelen, het beëindigen van uitkeringen en al wat nog meer van dien. De politiek heeft immers (daar moet toch elke nederlander op kunnen vertrouwen) in alle wijsheid een wet opgesteld en bekrachtigd waarbij men alleen 'gestraft' wordt men zich niet aan de gestelde regels houdt.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 februari 2007, 08:59
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

En nu nog een goede regeling (die ook nog eens helder en betrouwbaar is) die het zelfstanding ondernemerschap vanuit WW stimuleert...

Bij die regeling hoort ook een goede samenwerking tussen UWV en CWI. Is dat inmiddels het geval? Ik hoop het, want ik had alleen het "geluk" van een financiele regeling, maar ik kan mij voorstellen dat voor velen de kans van slagen vergroot wordt als er ook goede adviezen worden gegeven.

Misschien maar hopen op de nieuwe energie van de nieuwe bewindslieden?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
starten als freelancer met een uitkering

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zelfstandig?? Boelo Al die andere praktische dingen 3 12 juni 2007 23:55
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 23:28
duurzaam ondernemen Life Creations Al die andere praktische dingen 4 24 januari 2007 09:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon