Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 oktober 2011, 12:41
GroenFreeL GroenFreeL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2011
Berichten: 2
Standaard Hoe kosten aftrekken in aangifte omzetbelasting?

Sinds een paar maanden ben ik begonnen als zzper en ik moet nu omzetbelasting invullen.

Zijn de kosten voor PC, telefoontoestel en bureau aftrekbaar?



En het belangrijkste is waar moet ik aftrekposten in het online formulier invullen?




Dit zijn de thema's in het formulier:

Aangifte omzetbelasting

3e kwartaal 2011

  • Introductie
  • Prestaties binnenland
  • Verleggingsregelingen binnenland
  • Prestaties naar/in het buitenland
  • Prestaties vanuit het buitenland
  • Overige situaties
  • Overzicht
  • Ondertekenen en verzenden
  • Opslaan en afdrukken
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 oktober 2011, 13:31
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, op de aangifte omzetbelasting kun je geen kosten aftrekken.

Het enige wat je doet is de btw over je omzet aangeven bij vraag 1.
En de btw over zakelijke kosten terugvragen bij vraag 5b.

Dus alleen de btw bedragen geef je op bij een BTW aangifte en niet de kosten zelf.

De kosten excl btw voor PC, telefoontoestel en bureau die neem je op in je verlies en winst rekening en daarvan doe je aangifte bij de inkomstenbelasting.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 oktober 2011, 14:48
GroenFreeL GroenFreeL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2011
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Nee, op de aangifte omzetbelasting kun je geen kosten aftrekken.

Het enige wat je doet is de btw over je omzet aangeven bij vraag 1.
En de btw over zakelijke kosten terugvragen bij vraag 5b.

Dus alleen de btw bedragen geef je op bij een BTW aangifte en niet de kosten zelf.

De kosten excl btw voor PC, telefoontoestel en bureau die neem je op in je verlies en winst rekening en daarvan doe je aangifte bij de inkomstenbelasting.
Het formulier voor inkomstenbelasting heb ik niet ontvangen.

Vraag 5b zie ik nergens staan. Ik vul het online formulier dat ik op de site van de belastingdienst vind. De inhoud van het formulier staat in mijn eerste bericht.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 oktober 2011, 20:01
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De vraag 5b Voorbelasting is het 3e of 4e scherm. De BTW aangifte is gestandaardiseerd en dus voor iedereen hetzelfde. Jij hebt een van de deelmenu's gekopieerd en daar kan ik niks mee..

De aangifte inkomstenbelasting krijg je pas in januari of februari 2012 een uitnodiging voor pas dan betaal je belasting over je winst (omzet-kosten)

Als dit soort basale dingen voor jou onduidelijk zijn raad ik je ten zeerste aan ofwel een training te volgen bijvoorbeeld bij de kamer van koophandel ofwel een boekhouder te zoeken die je de eerste keren helpt met het invullen van aangiften en het correct opzetten van je administratie.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 februari 2012, 01:50
ehaasnoot ehaasnoot is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 februari 2012
Berichten: 4
Talking

Hallo Roel Jongman,

Wat ontzettend fijn dat er mensen zijn die de tijd nemen onze klunzige vragen te beantwoorden en dat meen ik echt

Ik probeer ook voor het eerst een zakelijke IB aangifte in te vullen en begrijp mijn 100% zakelijk aftrekbare kosten, zoals de kosten voor het inschrijven bij de KvK of vakliteratuur. Maar ik snap dus echt niet waar ik deze kosten kan invullen, ik bedoel billendoekjes (ik ben part-time gastouder) kan ik toch niet onder grond- en hulpstoffen kwijt? Moet het dan maar - en de rest - onder "overige bedrijfskosten"? Hopelijk kun je me helpen.

Verder heb ik hopelijk geen bijzonderheden, naast mijn starters- & ondernemersaftrek en MKB + natuurlijk alle andere dingen die ik normaal in mijn prive aangifte wel zou vermelden zoals inkomsten uit loon.

Mocht ik toch nog iets bijzonders invullen dan kom ik daar hopelijk nog wel achter (las ergens dat je het had over activa en passiva waar altijd iets moet staan, maar ik heb geen voorraden of eigen vermogen mag dat ook ) Dus hopelijk kan ik dat allemaal over slaan.

Groetjes Elisabeth en bvd!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 februari 2012, 12:57
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Billendoekjes e.d. zijn gewon bedrijfskosten als je gastouder bent.

Activa en passiva heeft ieder bedrijf wel. Denk aan banktegoeden, openstaande facturen etc.

Ik begrijp overigens niet waarom je BTW aangifte moet doen? Kinderopvang is vrijgesteld van BTW. Of heb je nog een andere onderneming waarin je wel btw-plichtig bent?
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 februari 2012, 13:30
ehaasnoot ehaasnoot is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 februari 2012
Berichten: 4
Standaard

Hoi Marjan,
Dank je voor je reactie.

Ik ben inderdaad vrijgesteld van BTW, maar omwille van de startersaftrek e.d. ben ik wel gebonden aan de aangifte IB voor ondernemers. In de prive aangifte kan ik dit toch niet terug vinden?

Omdat mijn gastouderbureau wel alles regelt heb ik ook geen facturen of een zakelijke rekening. Ik blijf alleen verantwoordelijk als hun de facturen niet kunnen innen, maar zelf heb ik in de regel daar niets mee te maken. Ik heb dan ook alleen een paar jaaropgaves ter beschikking. Dus geen idee wat ik onder activa en passiva kwijt zou moeten. Maar sla ik hier de plank helemaal mis, dan moet ik wel een adviseur inschakelen Ik had alleen gehoopt het zelf te kunnen doen want zo'n eigenwijze kip ben ik wel

Dus ik begrijp eruit dat ik mijn zakelijke kosten zoals billendoekjes, vakliteratuur e.d. onder de kop "overige bedrijfskosten" mag noteren? Want een zinniger kopje zie ik niet staan.

Dank je voor je berichten!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 februari 2012, 18:15
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ik zou je toch dringend adviseren wel een aparte (zakelijke) bankrekening te openen. Als ondernemer moet je immers ook een balans bijhouden. Hierop staan ook de privé opnamen en uitgaven alsmede banksaldo etc. Als je privé en zakelijk door elkaar gebruikt wordt het een behoorlijke kluif om dit jaarlijks uit elkaar te trekken en een correcte balans op te stellen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 februari 2012, 12:01
ehaasnoot ehaasnoot is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 februari 2012
Berichten: 4
Standaard

Hoi Marjan,

Gelukkig is het voor gastouders niet zo'n punt en heb ik toch van diverse kanten het advies gekregen om mij de kosten te besparen van een zakelijke rekening. Om een idee te geven, mijn uitgaven zijn misschien 300 euro geweest aan spullen, onderverdeeld in een paar bonnetjes. En dan nog een berekening vanuit het Nibud voor vergoeding eten wat ik aan de oppas kinderen geef. Dus uiteindelijk heb ik maar 1000 euro aan "bedrijfskosten".
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 februari 2012, 15:22
ehaasnoot ehaasnoot is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 februari 2012
Berichten: 4
Standaard

Voor de geinteresseerden, bron nu.nl

Kleine bedrijven gevestigd in een EU-land mogen worden vrijgesteld van de plicht om een jaarrekening op te stellen. Dit is op woensdag 10 maart 2010 door het Europees Parlement besloten. Concreet geldt de nieuwe vrijstelling voor bedrijven met minder dan 10 werknemers en een balanstotaal welke lager is dan een half miljoen euro.

Een Jaarrekening geeft elk jaar het financiële overzicht van een onderneming, de onderdelen op de rekening zijn de balans, een winst- verliesrekening, een toelichting (bij een eenmanszaak is dit meestal de basisgegevens van de onderneming en een uitleg hoe de balans tot stand is gekomen) en wanneer het bedrijf groot genoeg is, is een accountantsverklaring verplicht.
Bij de eenmanszaak is de jaarrekening voornamelijk bedoelt voor de eigenaar zelf en de belastingdienst.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Verwerking kosten uit 2008 in aangifte 2009 rdk_1973 Belasting 0 3 augustus 2010 00:17
BTW Hoe kleine-ondernemersregeling toepassen in aangifte 4e kwartaal? Harry Belasting 6 26 maart 2009 02:39
Foutje gemaakt in Aangifte Omzetbelasting Arina Belasting 6 30 juli 2008 11:48
Eerste aangifte omzetbelasting: hoe invullen? Sabrina Belasting 2 12 mei 2008 13:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon