Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 februari 2012, 14:57
Daniell Daniell is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 3
Standaard heffingskorting

Forumleden,

Ik heb de IB prive ingevuld voor ons beide (fiscale partners) met mijzelf in loondienst. partner loon uit loondienst 6 mnd, + 4 maanden RUO, en 2 maanden WUO. hypotheeklasten en andere aftrekposten netjes verdeeld ; klaar dus verzonden (klaar is klaar).
Nu ontvangt partner IB ondernemer (1-11-2011 t/m 31-12-2011) en wil deze vullen;
vul ik nu weer alle inkomsten loondienst en ruo en woningschuld etc. ook hierbij in of laat ik dit achterwege en alleen ondernemersgegevens (w&v gegevens) ?

Of vul ik alles (nogmaals) in ? Wanneer ik dit doe, berekend software ook weer heffingskorting, terwijl hier al in prive aangifte rekening mee is gehouden (algemeen a 1987 euro).

Naar mijn mening gaat dit niet goed en krijg ik straks een boete opgelegd; en dat wil ik nu net niet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2012, 17:18
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Daniell

Ik zou even contact opnemen met de belastingdienst, jij bent te vroeg geweest met je belastingaangifte. Je kunt namelijk maar 1x aangifte doen als ondernemer of als particulier. Aangifte doe je voor de inkomstenbelasting niet apart voor onderneming. De belastingdienst zal je vertellen wat je moet doen, je particuliere aangifte intrekken vermoed ik.

het is onmogelijk dat je WUO inkomsten op de juiste manier hebt opgegeven op een particuliere aangifte.

Als jij ondernemersaangifte moet doen dan zul je niet meer gezamelijk met je partner kunnen aangeven, maar moet ieder apart aangifte doen, de aftrekposten kunnen nog wel naar eigen keus verdeeld worden.

Wellicht is het ook wel handig dat je even een deskundige op dit gebied raadpleegt want de samenloop van RUO en WUO op 1 aangifte is ook niet heel gebruikelijk.. mogelijk kun je die RUO inkomsten ook gewoon tot je WUO rekenen..


_______
(voor degene die de afkortingen niet kennen: WUO= winst uit onderneming RUO = resultaat uit overige werkzaamheden)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 februari 2012, 18:38
Daniell Daniell is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 3
Standaard Inkomstenbelasting

Beste roel,

Bedankt voor je antwoord, ik ga even contact opnemen met Belastingdienst.
Wuo zit overigens niet in prive opgaaf, dat had ik ietwat slordig geformuleerd.

Ruo bij wuo zou ook mooi zijn: levert wat hogere mkb korting op, verder kom ik
Niet aan urencriterium.

Ik laat hier nog even weten wat het antwoord Bd is geworden.
Danielle
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 maart 2012, 11:36
Daniell Daniell is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 3
Standaard IB ondernemer en prive

na vakantie even contact opgenomen met Belastingdienst, welke meldde:
Prive aangifte van mij en partner kan worden overschreven door nieuwe versie van mij alleen in te sturen.
Alle overige gegevens prive en ondernemings bij de Ib voor ondernemers van partner, ook deze uiteraard weer insturen.

Aangiftes derhalve aangepast en opnieuw verstuurd; nu maar hopen dat het goed komt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 maart 2012, 13:13
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Daniel, dat was het antwoord wat ik verwachtte, maar niet zeker wist..

ik weet dat je bij ondernemersaangifte gewoon een nieuwe versie kunt insturen zolang er geen voorlopige aanslag is opgelegd op basis van de ingezonden gegevens. maar wist niet zeker of dat ook kon met verschillende aangiftes (particulier en zakelijk)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, heffingskorting, inkomstenbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon