Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2008, 18:19
Dooter Dooter is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2008
Berichten: 2
Question Bijdrage zorgverzekeringswet al ingehouden?

Beste lezers,

Nu ik met de inkomstenbelasting aangifte bezig ben (ik heb een eenmanszaak), stuit ik op het volgende.

Ik heb over 2007 een voorlopige aanslag voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) betaald. Dit ging over een bedrag boven een inkomen van EUR 24.500, want het aanslagformulier vermeldde dat 'er reeds bijdrage is ingehouden over een inkomen van EUR 24.500'.

Ik heb hier echter nooit een aanslag van gezien en bij het invullen van de formulieren vandaag rolt er dan ook een aanzienlijke naheffing voor deze bijdrage uit (4,4% over mijn inkomsten uit werk en inkomen minus het bedrag dat ik dus via de voorlopige aanslag bijdrage ZvW al heb betaald).

Wat ik me nog zou kunnen indenken is dat de bijdrage ZvW ingesloten zit in de premie volksverzekeringen die ik heb betaald via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting / premie volksverzekeringen.
Daar is het premie-inkomen EUR 24.500 en heb ik aan premie volksverzekeringen 31,15% van EUR 24.500 betaald.

Dan zou die 4,4% dus bij deze 31,15% ingesloten zitten, maar waarom geeft de belastingdienst hier dan geen specificatie van?

En als ik die 4,4% over het geschatte inkomen eruit licht en dat opgeef bij voorlopige aanslag bijdrage ZvW, dan ga ik vermoedelijk dubbel tellen, omdat ik die 31,15% over het geschatte inkomen in totaal ook opvoer bij wat ik al heb betaald in de voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Vriendelijke groet,

Peter Vermeulen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2008, 23:42
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Bijdrage zorgverzekeringswet al ingehouden?

Peter,

Heb je over voorgaande jaren inkomsten uit loondienstverband gehad (fiscaal loon ca. 24.500 euro?). De BD gaat bij voorlopge aanslagen uit van de laatstbekende inkomensgegevens. Als je dus in 2006 nog loon had en hierover zvw premie is ingehouden hebben zij deze gegevens voor 2007 overgenomen terwijl dit wellicht niet meer aan de orde was.
Hoe het ook zij, je zult helaas een naheffing krijgen voor de zvw premie, deze maakt geen deel uit van de IB/PVV.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2008, 23:51
Dooter Dooter is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Bijdrage zorgverzekeringswet al ingehouden?

Bedankt voor je reactie, Marjan,

Mijn loon in 2006 was te verwaarlozen in verband met het feit dat ik toen nog studeerde. 2007 is mijn eerste startersjaar.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de belastingdienst voor de bijdrage ZvW in een voorlopige aanslag een bedrag boven de EUR 24.500 gebruikt voor het bepalen van het te betalen bedrag (en daarbij vermeldend dat er al een bijdrage is ingehouden over een inkomen van EUR 24.500), maar de BD mij bij de definitieve inkomstenbelasting ineens ook over die eerste EUR 24.500 laat betalen.

Wat heeft zo'n voorlopige aanslag dan voor zin of zie ik iets over het hoofd?

Vriendelijke groet,

Peter
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 maart 2008, 00:26
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Bijdrage zorgverzekeringswet al ingehouden?

Wat je over het hoofd ziet is dat je een voorlopige aanslag wel degelijk dient te controleren en zonodig bezwaar maken. Als je namelijk geen (noemenswaardige) andere inkomsten hebt behoudens winst uit onderneming kun je je natuurlijk afvragen waarom de BD rekening houdt met reeds afgedragen zvw-premie over een bedrag van 24.500. Wie zou dit dan moeten afdragen?
Beetje mosterd na de maaltijd nu maar controleer je VA 2008 in ieder geval en maak zonodig bezwaar of, als de bezwaartermijn al is verlopen, vraag een nieuwe VA aan zodat je in de loop van het jaar al zoveel mogelijk betaalt wat je uiteindelijk verschuldigd bent en niet achteraf met onaangename verrassingen komt te zitten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 3 augustus 2006 14:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon