Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Bekijk resultaten enquête: Mijn thuis-internetverbinding is
op de zaak en gebruik ik nooit prive 0 0%
op de zaak en gebruik ik WEL prive 6 60,00%
gewoon voor prive gebruik. 4 40,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 april 2008, 00:34
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Hallo,

ik zit te denken om de kosten van het (huidige / toekomstige ) internet abonnement als zakelijke kosten mee te nemen.

Nu betaal ik die van mijn prive rekening.

Is dit belastingtechnisch in orde als ik op die lijn zelf ook enkele prive dingen doe? ( studie in dit geval ).


Ter info, ik werk vanaf huis en ik heb _absoluut_ een fatsoenlijke internetverbinding nodig voor mijn werk.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 april 2008, 08:06
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Hallo,

ik zit te denken om de kosten van het (huidige / toekomstige ) internet abonnement als zakelijke kosten mee te nemen.

Nu betaal ik die van mijn prive rekening.

Is dit belastingtechnisch in orde als ik op die lijn zelf ook enkele prive dingen doe? ( studie in dit geval ).


Ter info, ik werk vanaf huis en ik heb _absoluut_ een fatsoenlijke internetverbinding nodig voor mijn werk.
Ik zou me voor kunnen stellen dat dit 100% in orde is als je studie relevant is voor je werk. Ik heb op dit moment zelf nog een lijn die ik privé betaal en natuurlijk ook privé gebruik (werk ook thuis). Ik ben echter niet de enige die (ook) privé gebruik van de lijn maakt, dus als ik het zakelijk zou gaan betalen, dan zou ik denk ik proberen vast te stellen voor welk percentage het zakelijk gebruikt wordt en dan op die manier een verdeling maken.

(Goed idee, zo zijn er wel meer dingen die ik/wij privé beta(a)l(en), terwijl ze essentieel zijn voor een goede bedrijfsvoering)
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 april 2008, 08:07
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Hallo,

ik zit te denken om de kosten van het (huidige / toekomstige ) internet abonnement als zakelijke kosten mee te nemen.

Nu betaal ik die van mijn prive rekening.

Is dit belastingtechnisch in orde als ik op die lijn zelf ook enkele prive dingen doe? ( studie in dit geval ).


Ter info, ik werk vanaf huis en ik heb _absoluut_ een fatsoenlijke internetverbinding nodig voor mijn werk.
Ik heb exact dezelfde overwegingen. Alleen wordt de internetverbinding (thuisnetwerk) ook door de kinderen op hun eigen pc/notebook gebruikt. Hoe doe ik dat?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2008, 08:35
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Ik zou me voor kunnen stellen dat dit 100% in orde is als je studie relevant is voor je werk. Ik heb op dit moment zelf nog een lijn die ik privé betaal en natuurlijk ook privé gebruik (werk ook thuis). Ik ben echter niet de enige die (ook) privé gebruik van de lijn maakt, dus als ik het zakelijk zou gaan betalen, dan zou ik denk ik proberen vast te stellen voor welk percentage het zakelijk gebruikt wordt en dan op die manier een verdeling maken.

(Goed idee, zo zijn er wel meer dingen die ik/wij privé beta(a)l(en), terwijl ze essentieel zijn voor een goede bedrijfsvoering)

In de opzet die ik voor ogen heb ben ik OF de enige gebruiker OF deel ik de lijn met 1 huisgenoot, wat zou resulteren in de helft aan kosten.

Verder is mijn studie ook relevant voor mijn werk. Ik studeer de Master Business Informatics. Maar ik gebruik de lijn overwegend voor zakelijk gebruik.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Ik heb exact dezelfde overwegingen. Alleen wordt de internetverbinding (thuisnetwerk) ook door de kinderen op hun eigen pc/notebook gebruikt. Hoe doe ik dat?
Ik heb geen idee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 april 2008, 20:52
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Feitelijke verhouding prive/zakelijk gebruik vaststellen is bijna onmogelijk. Ik doe het als volgt: omdat ik 8% van de energiekosten doorbereken aan de zaak (volgens mijn accountant een alom geaccepteerd percentage) bereken ik omgekeerd 8% van mijn zakelijke internetabonnement door naar prive.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen thuiswonende kinderen heb, ikzelf nauwelijks prive gebruik maak van internet en mijn partner zo nu en dan.
Formeel kun je volgens de fiscus het internetabonnement (evenals andere zaken als energiekosten e.d.) in een eigen woning niet doorberekenen aan de zaak als je geen zelfstandige werkruimte hebt. Hierover heeft Hof Den Bosch zich echter nog niet zo lang geleden anders uitgelaten, wachten zal zijn op een uitspraak van de Hoge Raad en dat kan nog wel een poosje duren.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 april 2008, 22:25
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

.....dan laat ik internet lekker nog gewoon even prive. Ingewikkeld doen vind ik de moeite van die paar euro niet waard.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 april 2008, 23:12
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
.....dan laat ik internet lekker nog gewoon even prive. Ingewikkeld doen vind ik de moeite van die paar euro niet waard.
tja opzich " een paar euro "... ik heb het hier over een abonnement vanaf 160 euro per jaar (inc btw), maar het gaat met erom dat ik het feitenlijk als bedrijfskosten zie.
Zonder kan ik totaal niets doen, en tot nutoe heb ik internetkosten altijd prive betaald, maar wel gewoon zakelijk gebruikt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 april 2008, 09:08
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Let wel: de BTW voor wat betreft het zakelijk gebruik kun je wel terugvragen!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 april 2008, 10:51
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Let wel: de BTW voor wat betreft het zakelijk gebruik kun je wel terugvragen!
daarom juist !
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 april 2008, 22:48
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken

ik wil toch even kort reageren op de stelling dat 8% een alom bekend rekenpercentage is voor de kosten van energie e.d. en dat o.b.v. werkelijk gebruik kan worden doorbelast. Omdat straks iedereen gaat rekenen en kosten onterecht gaat opvoeren.

Dit is echt helemaal onjuist! Als je dit toepast zal het bij controle worden gecorrigeerd naar mijn verwachting met boetes e.d. Alleen als de ruimte aan zelfstandigheid voldoet kun je de kosten opvoeren. Deze discussie is in feite heel triest, omdat de wetgever een tijdje geleden gewoon een streep door de zaak heeft gezet terwijl sommigen van ons toch gewoon 80-90% thuis aan het werk zijn. Laten we hopen dat gezond verstand gaat zegevieren bij de huidige mr de jager.

Maar tot die tijd is er dus niets mogelijk in de thuisomgeving
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Greenwheels zakelijk of privé abonnement nemen? Claudia C Al die andere praktische dingen 4 15 maart 2008 21:37
Vaste projectenprijs, de voor- maar ook de nadelen NowHow Omgaan met opdrachtgevers 6 19 september 2007 11:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon