Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 oktober 2014, 22:31
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2010
Berichten: 17
Standaard Geen btw aan particulier berekenen, wel btw over gefactureerd bedrag afdragen?

Hoi,

Mijn partner is nagelstyliste, ingeschreven bij de kvk en btw-plichtig. Nu gaat zij ter uitbreiding van haar activiteiten workshops houden op kinderfeestjes.

Kloppen onderstaande stappen?
  • Ik moet btw rekenen, ook aan particulieren, dus stuur ik een factuur met de 21% btw gespecificeerd;
  • Reiskosten vermeld ik apart op de factuur, exclusief btw. De 21% btw over de reiskosten tel ik bij de andere btw op;
  • De btw wordt afgedragen aan de Belastingdienst.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 oktober 2014, 01:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat klopt, alleen hoef je aan particulieren geen btw-factuur uit te reiken en de btw te specificeren. Je vermeldt (bijvoorbeeld op je site, in offertes of e-mails) de prijs inclusief btw.

Het is zelfs uitdrukkelijk verboden om particulieren een prijs exclusief btw te presenteren:
Citaat:
Artikel 38

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.
Bron: Wet op de omzetbelasting

Je partner kan trouwens haar btw-tarief verlagen door een bakkersdiploma te halen en tijdens het nagelstylen koekjes en broodjes te bakken:

Citaat:
Bent u een gediplomeerd bakker en organiseert u kinderfeestjes, waarbij koekjes en broodjes worden gebakken die de kinderen meenemen? En verstrekt u tijdens het feestje lekkernijen, en laat u misschien een film zien over het broodbakken? Dan geldt voor dit geheel het 6%-tarief.
Bron: Belastingdienst.

Bizar
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 22:20
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 16:21
Wel of geen btw-nummer? Denise Belasting 1 30 maart 2007 12:28
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 22:43
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 08:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon