Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2008, 18:04
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard [IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen

Ik ben een student met een bijbaantje en een eigen zaakje.

Met mijn bedrijfje heb ik bijna €4200,- winst gemaakt en met m'n baantje ongeveer €1500 tot €2000 (heb m'n jaaropgaaf zo niet bij de hand).

Aangezien ik alles zelf doe heb ik dus geen boekhouder. Alleen nu is mijn vraag hoe moet ik aangifte doen? Bijzondere aftrekposten en dingen zoals startersaftrek etc kom ik niet voor in aanmerking.

Als ik inlog op de site van de BD heb ik geen uitnodiging staan om aangifte te doen, ook heb ik al uitstel aangevraagd (+/- 4 weken geleden) maar hier heb ik nog geen schriftelijke reactie over ontvangen van de BD.

Moet ik nu aangifte doen met het standaard programma van de BD of moet ik dit op een andere manier doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 maart 2008, 21:36
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: [IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen

Heb je van de Belastingdienst een uitnodiging ontvangen tot het doen van aangifte? En zo ja, betreft dit dan een ondernemers/winstaangifte of particuliere aangifte?
Indien je gewoon het aangifteprogramma voor particulieren downloadt kun je de verdiensten uit je eigen zaak opgeven als inkomensten uit overige werkzaamheden. Echter, als je door de BD als ondernemer voor de IB wordt aangemerkt zul je een winstaangifte moeten doen. In dat laatste geval zou er wel een aangifte voor je klaar moeten staan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 maart 2008, 23:44
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Re: [IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen

Nee, ik heb van de belastingdienst geen uitnodiging ontvangen tot het doen van aangifte.

Er staat dus ook geen aangifte voor me klaar zoals dat normaal het geval is met de BTWaangifte.

Dus dan zou ik het gewoon via de particuliere aangifte moeten doen? Is dat normaal? Aangezien ik volgens mij voor de rest toch wel als ondernemer wordt aangemerkt (BTW etc).

Misschien nog wel van belang om te melden dat vorig jaar m'n 1e jaar als ondernemer was en dat ik toen een geschatte winst van €1500 heb opgegeven.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 maart 2008, 00:36
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: [IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen

Het feit dat je van de BD geen uitnodiging hebt gekregen tot het doen van aangifte c.q. een aangiftebiljet hebt ontvangen betekent in feite dat de termijn van 1 april om aangifte te doen voor jou niet geldt en je ook geen uitstel had hoeven aanvragen.

Het is niet ongebruikelijk dat je wel als ondernemer voor de BTW wordt gezien en niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Voor beiden gelden andere normen.

Je kunt in dit geval gewoon aangifte doen met de particuliere aangiftesoftware en je inkomsten opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe zorg ik dat ik niet blijf hangen in bepaald werk? Annet30 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 18 10 januari 2008 12:48
Apart of samen aangifte doen? Denise Belasting 4 15 augustus 2007 21:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon