Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 mei 2007, 20:41
Bart Bart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 10
Standaard Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer?

Ik heb op 23/4 m'n bedrijf ingeschreven bij de KvK. Tegelijkertijd heb ik zowel een VAR WUO aangevraagd als me aangemeld bij de Belastingdienst.

De VAR kreeg ik vorige week binnen, niets aan de hand. Maar toen ik vandaag een brief van de BD kreeg schrok ik wel. Want bij de bepaling belastingplicht stond alleen aangegeven dat ik omzetbelastingplichting ben. IB stond nergens vermeld.

Betekent dat nu dat de BD mij niet als ondernemer ziet, of is de VAR daar toch een bewijs van? Of kan het zo zijn dat mijn twee separate aanvragen (de een gaat immers naar Winterswijk, de ander naar je regiokantoor) ook alszondanig behandeld zijn en bij de bepaling belastingplicht niet is gekeken of ik door Winterswijk wel als IB-ondernemer wordt beschouwd?

Kortom, moet ik me zorgen maken en mijn licht gaan opsteken bij het regiokantoor, of zit het wel goed? Ben heel benieuwd naar jullie visie hierop!

Groeten,


Bart
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 mei 2007, 23:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer?

De VAR-WUO garandeert alleen dat je opdrachtgever geen loonheffing en premies werknemersverzekeringen hoeft in te houden.

De beoordeling van je ondernemerschap is pas aan de orde na het indienen van je eerste aangifte inkomstenbelasting als ondernemer.

Ik weet niet zeker of het normaal is dat de beschikking die je gehad hebt daar niets over zegt. Ik zou nog niet in paniek raken. Als het goed is krijg je binnenkort een schattingsformulier en/of een voorlopige aanslag inkomstenbelasting.

En je moet een ondernemersaangifte doen i.p.v. een standaardaangifte IB. Als je het verkeerde formulier krijgt kun je altijd nog het goede vragen (en je er zonodig op beroepen dat je je netjes als ondernemer hebt aangemeld).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 mei 2007, 00:18
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer?

Hallo Bart,
Je hoeft je geen zorgen te maken;Vanuit de wet is geregeld dat je in een geval als het jouwe al belastingplichtig bent voor de inkomstenbelasting voor velen ook wel bekend als de prive aangifte

Als men zich aanmeld voor de belastingen wordt de belastingplicht vastgesteld voor zaken als BTW (jij dus) Loonbelasting (werkgever met personeel) of VPB (belasting voor de BV).

De onderneming wordt automatisch door jou of je boekhouder verwerkt in de prive aangifte maar daarvoor wordt dus geen belastingplicht vastgesteld.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 mei 2007, 18:22
Bart Bart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer?

Da's een hele opluchting ;-)

Dank voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21
Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR? M.Zandbergen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 16 14 januari 2007 22:47
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 08:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon